Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa et2 2000

Aloittaja sailor, 06.09.14 - klo:23:37

« edellinen - seuraava »

Partanen

Se oli semmoinen "viisaus" silloin mopoiässä, että jos ajaa koneen huonosti sisään, niin männänrenkaat alkaa helistä. Nyt tiedän että kyllähän männänrenkaille täytyy painetta antaa sisäänajossa, jotta sopeutuvat sylinteriin, ja ovat siten tiiviit. Sitä en tiedä vaikuttaako sisäänajotapa todellisuudessa männänrenkaiden helinään vai ei.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Kyllä vaikuttaa, normi välyksillä  porautettua sylinteriä on syytä sisäänajaa 60--80% tehoilla n. 500km.
Perustotuudet kun ei ole miksikään muuttuneet.
Luku erikseen ovat kisakoneet jotka porataan jo valmiiksi väljiksi 0,06--0,08 välyksellä.
Ja jotka suorastaan vaativat täyden tehon käyttöä, ja heti  ::)
Männänrenkaat ei helise,net rapisee ;)
Syövät väärän sisäänajon seurauksena männänrengasuran ihan vi..eiku pilalle ja rengas kääntyilee urassaan vetosuunnan vaihtuessa.
Asiaa hieman helpottaa kun uuden männänrenkaan asettaa vastaporattuun sylinteriin, ja varmistaa että renkaassa on riittävä päittäisvälys.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Partanen

Mun PX oli kuulema sisäänajettu köröttelemällä, ja sen huomasi kun pytyn otti irti. Männänrenkaat oli vuotaneet runsaasti, ja renkaiden urat olivat pahasti karstoittuneet. Eipä helissy männänrenkaat. Uudet männänrenkaat sisäänajoin tuppi nurin. Jännä nähä onko renkaat vuotaneet, joskun otan pytyn joskus irti. Kulkupuoli on kunnossa. Samoin kaverin prätkä, jota ei todellakaan ajettu köröttelemällä alkuun, on antanut erittäin hyviä teholukemia muihin vastaaviin verrattuna. Kyseessä ihan sarjatuotantona tehtävä motskari.

Voi olla hyvä joskus kyseenalaistaa ennen sotia omaksutut sisäänajo tavat. Kun on ne öljytkin vähän parempia nykyisin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Ohje min 60% max 80% sisäänajoohje ei ole ymmärtääkseni köröttelyä.
Ohje on peräisin ihan nykyjapsin käyttöohjekirjasta.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

sailor

Kiitos kaikille. Ehkä mä sit vaan ajan tuolla Vespalla ja unohdan pienet nitinät, natinat ja helinät. :) Sen kaasuvaijerin tarkistan vielä.
Kymco Cobra Cross
Triumph Bonneville America

konenikkari

:) Juups :) täällä foorumilla välillä nitisee natisee ja helisee enemmän ku mopo.
Älä välitä, totut kyllä pian  ::)
Kato silti se keskimutteri.