Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon sähkövika (valoissa häikkää)

Aloittaja Tero, 07.09.14 - klo:14:16

« edellinen - seuraava »

Tero

Menee pannu jumiin typhoonin kanssa. Vaihdoin staattorin, kun etuvalo, takavalo ja mittarinäytön valot olivat menneet pimeäksi yhtäkkiä. (En ole kyllä varma että toimiko neki välillä, mutta aina kun katsoin niin ei toiminu). Vaihdon jälkeen valot toimi heti, iloisena laitoin katteet kiinni ja lähdin kaverille. Liikennevaloissa tsekkasin niin mikään ei enää toiminukkaan. Vähänajan päästä yhtäkkiä toimikin. Välillä siis toimii ja välillä ei. Jos kaikki on pimeänä ja nostaa kierroksia paikallaollessa niin etuvaloon tulee välillä jännitettä. Oon kattonu kaikki piuhat niin ei pitäisi ottaa toisiinsa tai runkoon, polttimotkin on kaikki kunnossa. Mitähän tässä voi enää ees tehä? Valojen pimenemistä ennen oli muuten akun latautuminen ollut hajalla jo pitkään. Vilkutkin pätkii käynnistettynä mutta sammutettuna toimii normaalisti. Onko typhoonissa muualla sulakkeita kun akun vieressä? Sulakehan on kunnossa jos metallilanka ei ole poikki? Mikä osa voisi olla rikki?

Sillikai

Ja maadoitukset olet myös tarkastanut?

Tero

No sitä en ole kyllä tehnyt  :D Kuinka toimia?

Sillikai

Kokeilepa kirjoittaa hakukenttään maadoitus..

Partanen

Mulla on ollut käytännössä jokainen muovi irti, mutta en millään muista missä kaikkialla niitä maadoituspisteitä on. Eikai siinä auta muu kuin irroitella ne muovit ja seurailla mihin johdot menee. Samalla katselee josko jossain on ollut johtonippu puristuksissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Staattorin liittimen kunto? Johtosarjan liitinten tarkastus virtalukon pohjaa myöden. Putsasin omasta kiinanruoskasta liittinet. Eliminoin osan kokonaan tinalla ja kutistesukalla ja olin aiemmin tehnyt paksut lisämaadoitukset akun miinuksen ja koneen sekä miinuksen ja rungon väliin. Loppuviimein haudutin vaihtamaani virtalukon pohjaa kontaktinpuhdistusaineessa ja putsasin akun kenkien kaikki liitokset. Ei ole viiikkoon pätkinyt yhtään :)

Epäilen että akun liittimissä oli huono kontakti vaikka näytti olevan ookoo..

Tero

Akun miinukselta kun vetää johdon jännitteensäätäjän (joka on kiinni rungossa) maadoitusnapaan niin pitäisi olla akun ja rungon välinen maadoitus kunnossa? Mihin vedän sitten johdon miinukselta kun haluan koneen ja akun välisen maadoituksen kuntoon?

konenikkari

Kysymyksesi sisältää vastauksen   ;D  ja 10neliömillin johto.
https://www.youtube.com/watch?v=qEUw2iyEx-U
Lataussäätimeen ja sen johdotuksiin kannattaa seuraavaksi kiinnittää huomio.
Lataussäädin vaikuttaa myös valojen toimintaan.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Tero

Tarkoitat varmaan jännitteensäädintä? Olen nyt vaihtanut sen ja staattorin varaosa typhoonistani, mutta ei auta. En saanut vastausta viimeiseen kysymykseeni, eli miten koneen ja akun välinen maadoitus?

helkama sc-r

Akusta miinusjohto jonkun koneen ruuvin alle.
Sähköviat löytää mittaamalla minne asti virta kulkee.

pekpel

Joko jännitteen säätimen maapisteestä tai suoraan akun miinusnavalta tai rungosta kunnon johto koneen jonkin pultin alle, vaikka kannenpultin jos ei muuta keksi.
Voi laittaa myös varikopan pultin alle tai magneeton puolelle.

Pääasia että runko-akkun miinusnapa-moottori on yhteydessä toisiinsa sähköisesti, ja reiluhkolla piuhalla.
Yleismittarilla kun mittaileepi niin nolla pilkku jotain ohmia on hyvä tulos.
Tuo konenikkarin suositus pitäisi riittää kovempakin menoon piuhan koossa.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ko2610

Moottorin maadoituksessa kannatta muistaa, että se on jousitettu osa, joka ajossa liikkuu koko ajan runkoon nähden. Käytetään siis mahdollisimman taipuisaa johtoa ja yritetään löytää kiinnityspisteet siten, että liike on mahdollisimman pieni.

Tero

Jooh vetäsin yhen piuhan rungosta variaattorinkopan pultin alle mutta ei se mittää auta ku mulla on varmaa tuo vaihettukki staattori menny jo paskaks jonkun oikosulun tms. takia. Siis olen nyt vaihtanut uuden akun ja ottanut varaosa typhoonista staattorin ja jännitteensäätimen. (Vilkkujen ja startin) rele, puola ja johdot ainoat joita en ole vaihtanut. Mites testaan että staattori on varmasti rikki? Latausjännitettä akulle ei ainakaa tule. :-\

konenikkari

Irroita latausäätimen liitin,ja mittaa yleimittarilla AC alueella moottorin käydessä tyhjäkäyntiä mikä jännite tulee valkoisesta/ keltaisesta johdosta maadoitusta vastaan.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

helkama sc-r

Koneen käydessä ei kuitenkaan kannata irrotella johtoja.