Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mihinkäs se polttoainekokeilu simahti?

Aloittaja Eki, 16.08.14 - klo:12:49

« edellinen - seuraava »

Eki

Muutamalla kaverilla oli mopoissaan tehty pieni muutos siten että siinä pystyi käyttämään huomattavasti halvempaa RE85 polttoainetta kuin bensa? En ole asiasta enää kuullut mitään ja kävikö se vain nelitahti skoottereihin tai yleensä mopoihin, mitä muutoksia mopoon piti tehdä kun tuntui jotenkin salaperäiseltä koko kokeilu? Jos se edelleen käy, niin käykö muutoksilla myös 2T vehkeisiin ja jos niin mitä pitää muuttaa (tuorevoitelukone)!?
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

ko2610

Tulihan tuota kokeiltua... nelitahtipiikissä. Kaasarin säädöllä se onnistui: iso suutin, neula ylös jne. Sen verran enemmän sitä viinalitkua kuluu, että 5l tankki kävi hiukan pieneksi. Aina piti olla kannu tai pari mukana, että ei jäänyt tien päälle, kun tankkaus ei onnistu ihan joka paikassa. En tiedä miten tiuhassa nykyään tankkauspaikkoja on, mutta niiden puutteeseen innostus lopahti. Ehkä sillä aavistuksen halvemmalla pääsi, mutta mitään valtavaa eroa ei syntynyt. Positiivisena puolena voisi mainita pakokaasujen hajun... ehkä voisi jopa puhua tuoksusta. Siinä pähkinänkuoressa se, mitä heti muistuu mieleen.

kani

2t mopossa pitää huomioida että käytetty öljy sekoittuu re85 polttoaineeseen. Ota purkki re85 , lirauta öljyä ja katso sekoittuuko keskenään. Motot.netissä tätä tutkittiinkin.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Eki

Mahtaako vaivaa edes kokeilla, tankkauspisteitä harvakseltaan, kuluttaa enempi ja itsellä reilun 6L tankki vain ...
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

kani

Paremman tuoksuinen pakokaasu ja ympäristöystävällisyys.

Pää, tyhjäkäynti ja ryyppysuuttimet uusiksi. Se rypsiöljyn tuoksu pakokaasuna oli kyllä hauska. Kylmäkäynnistyvyys oli huono ja olihan siinä säätämistä. Olis pitänyt koittaa poraa kaasarin ryyppysuutinta isommaksi ja katsoa auttaako.

Hauskinta olisi ruiskuskopa jossa pääsisi käsiksi moottorinohjaukseen :). Ne gameboy säätöjärjestelmätkin on kiven alla nykyään..

purgiaali

Yhden sylinterin taisin ajaa rikki viinalitkuilla. Luulen että kylmäkäynnistyksissä pääsi öljyt hieman ohenemaan. Ihan täydelliseksi en kiinalaisen kaasarin säätöjä saanut. Säädöt jos saisi kohdilleen niin enpä tiedä pääsisikö silti halvemmalla. Vähän epäilen että onko kaasarimopoa edes mahdollista saada viinalla käynnistymään kunnolla viileämmässsä kelissä.

Asemaverkosto on nykyään jo sen verran laaja että kyllähän sen puolesta ainakin eteläsuomessa pärjäisi, kunhan mopossa vaan on sopivankokoinen tankki tai tilaa kannulle löytyy.

Partanen

En ole niitä kakstahtiöljyjen sekoittumiskokeiluista käytyjä keskusteluja nähnyt. Pystyivätkö testailemaan miten öljy sekoittuu ja pysyy sekoittuneena seokseen, joka imetään koneeseen? Sehän ei vielä mitään todista, jos öljy sekoittuu bensaan purkissa. Tärkeämpää on, että ilman, bensan ja öljyn seos pysyy kasassa, eli sumuna niin pitkään, että öljy pääsee voitelua vaativille pinnoille. Nämä on semmoisia juttuja jotka voitaneen testata ainakin laboratoriossa. Siksi juuri tällä hetkellä luotan Neste-yhtiön sanomisiin, että etanolia ei suositella 2-tahtisiin.

Kävin hiljattain Porvoon saaristossa, ja huomasin että veneiden tankkauspisteestä sai vain 98E5:ttä. Se vahvisti omaa käsitystäni siitä, että mahdolisimman vähän etanolia 2-t koneisiin. (oikeastaan kaikkiin mun koneisiin)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Täyssynteettiset sekottuivat. Helppohan ja varminta se on itse kokeilla kun laittaa lasiin RE85:ä ja loraus öljyä. Jos ne sekottuvat keskenään ei siitä mitään ongelmia tule, öljy kulkeutuu polttoaineen mukana moottoriin kuten on tarkoitus. Jokainen voi toki haluamiaan öljyjä kokeilla miten ne sekoittuu ilman kanssa  ;D. Tuorevoitelua käyttäessä ei välttämättä tule muutenkaan kun RE85 on kuitenkin 15% bensiiniä ja kyllä se öljy sinne koneeseen menee tuorevoitelun kautta. Mutta tietäähän sen miten bensatankissa käy jos ne ei sekoitu.. 10% etanoli tai vaikka 20% etanoliseoksella en usko että ongelmia tulee muutenkaan, koska öljy sekoittuu kuitenkin 80%:iin bensiiniä. Jos hirveästi huolettaa, tuorevoitelua voi säätää isommalle, ainakin Piaggion skoottereissa. Tai ihan vaan käyttää öljyä joka itse testaten sekottuu RE85 polttoaineeseen.

Paremmat tuoksut ja puhtaampi ilma <3. Saispa kiinanskopaan plug and play RE85 kaasarin, sellaselle olis jopa markkinoita jos joku rupeis niitä tekemään.. ryyppysuutin (isompi reikä kaasarin pohjaan) kun pitäisi porata itse. Tai jos joku myisi sarjoja missä sopivasti vakiota isompi pääsuutin, tyhjäkäyntisuutin ja kaasarin pohja missä ryyppysuutin valmiiksi isonnettuna.

Partanen

En ole koskaan epäillyt etanolin ja öljyn sekoittumista purkissa. Ja jokin muu peruste ja perusteellisempi tutkimustulos Neste-yhtiölläkin varmasti on.

Myös 10w-30 dieselmoottoriöljy sekoittuu bensaan, mutta aiheutti laakerivaurion 2-t moottoriin.

Sitten lisäksi se alkoholin pesevä ominaisuus, joka ei voi olla hyväksi 2-t moottorin niukalle voitelulle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

latromster

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 18.08.14 - klo:07:07
Yhden sylinterin taisin ajaa rikki viinalitkuilla. Luulen että kylmäkäynnistyksissä pääsi öljyt hieman ohenemaan. Ihan täydelliseksi en kiinalaisen kaasarin säätöjä saanut. Säädöt jos saisi kohdilleen niin enpä tiedä pääsisikö silti halvemmalla. Vähän epäilen että onko kaasarimopoa edes mahdollista saada viinalla käynnistymään kunnolla viileämmässsä kelissä.

Asemaverkosto on nykyään jo sen verran laaja että kyllähän sen puolesta ainakin eteläsuomessa pärjäisi, kunhan mopossa vaan on sopivankokoinen tankki tai tilaa kannulle löytyy.

Mulla pienellä sahaamisella käynnistyi +10c iso kiinalainen 4T. Lisään bensan osuutta, kun ilmat viilenevät. Ei kannata nostaa liikaa neulaa, kun luulisin sen juuri johtavan tuohon E85:n pääsemiseen öljyn sekaan. Mulla saa 5-portainen neula ylimmässä asennossa lämmitellä pari minuuttia ja lähteä pumppaamalla liikenteeseen. Moottorin jäähdytysilman ottoa olen laittanut tukkoon n. puolet, kun muuten lämpenemiseen meni ainakin 2-3 km ajoa.