Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keeway RY6 moottori remontti + viritys

Aloittaja tr4, 06.07.14 - klo:12:42

« edellinen - seuraava »

tr4

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.08.14 - klo:13:00
Onko mopossasi tyhjäkäyntikierroksia n.2000rpm,
ja toimiiko noilla kierroksilla seoksensäätö eli ilmaruuvi siten että kiinnipäin 1-1/2:stä hii..itaaa..sti kiertäessä moottori käy raskaasti ja avatessa kierrokset alkaa vaeltaa.

hmm.. veikkaisin jotain 1500rpm hujakoilla.. seos säätö kiinni, niin käy raskaasti. mutta säädetty "kierroksilla".. rokaa reilu puolkaasuu, jonka mukaan avattu kunnes kuullostaa kiertävän parhaiten. n.3 kierrosta auki. tyhäkäynti ongelmia ei ole ikinä juurikaan ollut. muutamia satunnaisia kertoja sammunut, jos on pidempään käynyt yksinään.

konenikkari

Tyhjäkäyntikierroksia pitää olla min.2000rpm.
Jos  ilmaruuvi on auki 3 kierrosta se on ihan päin helvettiä.
Ilimankos ei väännä pienillä kierroksilla.
Mistäs sait ohjeen kääntää ilimaruuvin 3 kierrosta auki.
Vastaisuudessa sua on ilmeisesti aivan turha neuvoa, kun et noudata mitään annettuja ohjeita.

"Kun itse kysyy ja itse itselleen vastaa saa aina mieleisensä vastauksen ::)"
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

tr4

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.08.14 - klo:13:16
Vastaisuudessa sua on ilmeisesti aivan turha neuvoa, kun et noudata mitään annettuja ohjeita.

no näin mulle täällä paikan päällä eräs kiihdytys ajoja ajava sääteli.. ja usko pois neula on kokeiltu joka lovessa.. ja säätöjä on kokeiltu lähes tusinan ohjeiden mukaisesti... eikä yksikään tunnu toimivan... suoraan sanottuna neulan asennolla ei tunnu olevan tässä kaasarissa mitään virkaa. on selitelty kuinka pitää säätää, jos säätö on putsarin puolella tai sylinterin puolella.. ihme, ettei olla jo tarjottu kampikammion kattovalon sulake vikaakin.. :) usko pois.. on käyny jo vaikka kuinkamoni moottori alojen "ammattilainen" hieromassa sormiaan... mutta eipä kukaan osaa saada hommaa toimimaan.

tr4

Lainaus käyttäjältä: tr4 - 03.08.14 - klo:14:47
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.08.14 - klo:13:16

no näin mulle täällä paikan päällä eräs kiihdytys ajoja ajava sääteli.. ja usko pois neula on kokeiltu joka lovessa.. ja säätöjä on kokeiltu lähes tusinan ohjeiden mukaisesti... eikä yksikään tunnu toimivan... suoraan sanottuna neulan asennolla ei tunnu olevan tässä kaasarissa mitään virkaa. on selitelty kuinka pitää säätää, jos säätö on putsarin puolella tai sylinterin puolella.. ihme, ettei olla jo tarjottu kampikammion kattovalon sulake vikaakin.. :) usko pois.. on käyny jo vaikka kuinkamoni moottori alojen "ammattilainen" hieromassa sormiaan... mutta eipä kukaan osaa saada hommaa toimimaan.

tarkoitatko ilmaruuvilla tuota seos ruuvia?

konenikkari

Ko kaasuttimessa on vain ja ainoastaan ilmaruuvi, jolla voi tyhjäkäyntiseokseen vaikuttaa.
Ilmaruuvilla ja seosruuvilla on vissi ero.
En ole aiemmin kuullut moposkotu kiihdytys ammattilaisista, nyt kuulin.
https://www.youtube.com/watch?v=AhXTOFL4VtY
Onko nyt aivan varma että kaikkia saatuja ohjeita on kokeiltu ::)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

tr4

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.08.14 - klo:15:11
Ko kaasuttimessa on vain ja ainoastaan ilmaruuvi, jolla voi tyhjäkäyntiseokseen vaikuttaa.
Ilmaruuvilla ja seosruuvilla on vissi ero.
En ole aiemmin kuullut moposkotu kiihdytys ammattilaisista, nyt kuulin.
https://www.youtube.com/watch?v=AhXTOFL4VtY
Onko nyt aivan varma että kaikkia saatuja ohjeita on kokeiltu ::)

ei se skootterilla kiihdytys kilpailuja aja.. 750cc/1000cc luokissa pyörii ympäri eurooppaa.. jotenkin menin uskomaan hänen säätöihin. variaattorin prikkaa lukuun ottamatta aikalailla pitäs olla suurin osa ainakin kokeiltu.. huomenna mittailen sen hihnan... ja kokeilen tuota putkea. sen sun ohjeen, missä neula keskelle yms kokeilin ensimmäisenä, jos sitä tarkotat? mutta ei mikään säätö ole tuonut siihen alku kankeuteen lääkettä.

EeTee

Monenlaisia asetuksia olen minäkin omaani kokeillut, tyhjäkäyntisuuttimen suurentaminen on vielä edessä ja mahdollisesti suuremman kaasuttimen kokeilu myös.
Sain oman pelin rokkaamaan kohtalaisesti seuraavilla "kompromissi" asetuksilla ja nyt olen jo varovaisesti sisäänajoa 100 km kurvaillut.
Kaasutin vakio PZ19JB, jossa 72 suutin, neula toiseksi ylimmässä lovessa, vakio tyhjäkäyntisuutin, seosruuvi 1,5 kierosta auki. Kumitutti putsarissa paikoillaan.
50 cc Malossi sport sylinteri, mäntä ja kansi, sekä hiilikuituläpät, vakio tulppa.
Putki Giannelli extra v2.
Etuvariaattorissa 3,5 gramman rullat, takana keltainen Malossin vastapainejousi ja kytkimessä vihreät Malossin jouset.

Tilasin muutaman isomman tyhjäkäynti suuttimen, kun vaikuttaa ettei bensa riitä kunnolla alakierroksilla. Lähtee liikkeelle selvästi paremmin kone hieman lämmenneenä ja kun ryyppy on vielä osittain päällä.
Kun saa tyhjäkäynnin kohdilleen uskoisin toimivan painavemmilla rullillakin, koska ryppy osittain päällä jaksoi lähteä hyvin liikkeelle 4 grammaisillakin.

Neulan säädöllä tuntuu minulla olevan vaikutusta, 80 suuttimella ilman kumituttia, säätö ylimmässä lovessa booaa kaasun keskialueella ja toiseksi alimassa lovessa pelaa hyvin. Täyskaasulla olisi paremmin vetoa 80 suuttimella ilman tuttia, kuin 72 suuttimella kumitutin kanssa.
ZN50QT-11
Titan T2

tr4

Lainaus käyttäjältä: EeTee - 03.08.14 - klo:16:31
Monenlaisia asetuksia olen minäkin omaani kokeillut, tyhjäkäyntisuuttimen suurentaminen on vielä edessä ja mahdollisesti suuremman kaasuttimen kokeilu myös.
Sain oman pelin rokkaamaan kohtalaisesti seuraavilla "kompromissi" asetuksilla ja nyt olen jo varovaisesti sisäänajoa 100 km kurvaillut.
Kaasutin vakio PZ19JB, jossa 72 suutin, neula toiseksi ylimmässä lovessa, vakio tyhjäkäyntisuutin, seosruuvi 1,5 kierosta auki. Kumitutti putsarissa paikoillaan.
50 cc Malossi sport sylinteri, mäntä ja kansi, sekä hiilikuituläpät, vakio tulppa.
Putki Giannelli extra v2.
Etuvariaattorissa 3,5 gramman rullat, takana keltainen Malossin vastapainejousi ja kytkimessä vihreät Malossin jouset.

Tilasin muutaman isomman tyhjäkäynti suuttimen, kun vaikuttaa ettei bensa riitä kunnolla alakierroksilla. Lähtee liikkeelle selvästi paremmin kone hieman lämmenneenä ja kun ryyppy on vielä osittain päällä.
Kun saa tyhjäkäynnin kohdilleen uskoisin toimivan painavemmilla rullillakin, koska ryppy osittain päällä jaksoi lähteä hyvin liikkeelle 4 grammaisillakin.

Neulan säädöllä tuntuu minulla olevan vaikutusta, 80 suuttimella ilman kumituttia, säätö ylimmässä lovessa booaa kaasun keskialueella ja toiseksi alimassa lovessa pelaa hyvin. Täyskaasulla olisi paremmin vetoa 80 suuttimella ilman tuttia, kuin 72 suuttimella kumitutin kanssa.

kiitoksia vihjeistä. itse kokeilin 72 suutinta, mutta sillä kone vain "booaa" eikä saa kierroksia.. :/ tuosta tulikin mieleen, että osaako joku valaista tuon automaatti ryypyn toiminta periaatetta? antaako se bensaa vai leikkiikö ilman kanssa? koska tosiaan kylmänä pelittää kohtalaisen hyvin, mutta n. 1km ajettua tehot tippuu radikaalisesti.. jos tietäisin tuon periaatteen, niin ehkä sit osais lähteä keksimään ratkaisua.

ko2610

Tyhjäkäynnin seos- tai lisäilmaruuvilla säädetään tyhjäkäyntiseos, ei muuta. Jos on kierroksilla säädetty, metsään mennään. Jos käytät kaasua vain kahdessa asennossa, ei neulalla ole mitään merkitystä, se kun vaikuttaa osakaasulla.
Kaasarin säädöllä ei saa kytkintä tarttumaan eri kohdassa eikä välityksiä pysymään lyhyempinä... niihin on omat säätönsä. Joku ameeriikanpatoja hämmentävä ei välttämättä ymmärrä variaattorin luonteesta hölkäsen pöläystä. Normivaihteistossa on joka vaihteella oma välityssuhteensa, joka pysyy samana ja kepistä/napista vaihdetaan välitystä portaittain. Variaattori sen sijaan muuttaa välitystä jatkuvasti kierrosten ja vääntömomentin funktiona.
Kiihtyvyyttä löytyy se, mitä kyseisestä moottorista saa irti, kun kierrokset pysyvät vääntöhuipun ja tehohuipun välillä. Se hoidetaan välityksillä eli rullien painolla ja vastapainejousen jäykkyydellä. Liikkeellelähtöön vaikuttavat välityksen lisäksi pitkälti myös kytkinjouset. Jos tuijotat vain ripeää viivalta irtoamista, todennäköisesti laitat liian jäykät kytkinjouset, minkä seurauksena kytkin luistaa normiajossakin. Jos haluat havainnollistaa rullien painon vaikutusta, jätä joka toinen rulla kokonaan pois. Kierroksia löytyy taatusti, mutta mahdollisesti vauhtia ei enää, kun välitys ei jaksa kasvaa.
EeTee näkyy päässeen kaasarin kanssa kartalle. On aivan luonnollista, että ilman kumitötsää isommalla suuttimella antaa potkua paremmin kuin tötsän kanssa pienemmällä suuttimella, onhan seoksen kokonaismäärä silloin suurempi. Samalla putsarikokoonpanolla se oikeankokoinen suutin antaa parhaan tehon. Keskialueella ei pitäisi pääsuuttimella olla vaikutusta, ellei se ole aivan liian pieni. Rullat näyttävät olevan melko kevyet... ilmeisesti varsinainen kierroskone kyseessä.

Edit: automaattiryyppy... rikastaa seosta kunnes vahapatruuna lämpenee ja sulkee suuttimen. On aivan normaalia sekin, että kone laiskistuu ryypyn mennessä pois päältä. Kone on kuitenkin vielä vajaalämpöinen ja oikein säädetty kone toimi optimaalisesti vasta lämpimänä. Siksi kaikkien säätöjen vaikutusta testataan lämpimällä koneella.

konenikkari

Ja on myös syytä muistaa että se sisäänajo taitaa vielä olla vähän kesken.
Paras teho ja vääntö löytynee vasta sen n.500km jälkeen :)

tr4

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 03.08.14 - klo:16:49
Tyhjäkäynnin seos- tai lisäilmaruuvilla säädetään tyhjäkäyntiseos, ei muuta. Jos on kierroksilla säädetty, metsään mennään. Jos käytät kaasua vain kahdessa asennossa, ei neulalla ole mitään merkitystä, se kun vaikuttaa osakaasulla.
Kaasarin säädöllä ei saa kytkintä tarttumaan eri kohdassa eikä välityksiä pysymään lyhyempinä... niihin on omat säätönsä. Joku ameeriikanpatoja hämmentävä ei välttämättä ymmärrä variaattorin luonteesta hölkäsen pöläystä. Normivaihteistossa on joka vaihteella oma välityssuhteensa, joka pysyy samana ja kepistä/napista vaihdetaan välitystä portaittain. Variaattori sen sijaan muuttaa välitystä jatkuvasti kierrosten ja vääntömomentin funktiona.
Kiihtyvyyttä löytyy se, mitä kyseisestä moottorista saa irti, kun kierrokset pysyvät vääntöhuipun ja tehohuipun välillä. Se hoidetaan välityksillä eli rullien painolla ja vastapainejousen jäykkyydellä. Liikkeellelähtöön vaikuttavat välityksen lisäksi pitkälti myös kytkinjouset. Jos tuijotat vain ripeää viivalta irtoamista, todennäköisesti laitat liian jäykät kytkinjouset, minkä seurauksena kytkin luistaa normiajossakin. Jos haluat havainnollistaa rullien painon vaikutusta, jätä joka toinen rulla kokonaan pois. Kierroksia löytyy taatusti, mutta mahdollisesti vauhtia ei enää, kun välitys ei jaksa kasvaa.
EeTee näkyy päässeen kaasarin kanssa kartalle. On aivan luonnollista, että ilman kumitötsää isommalla suuttimella antaa potkua paremmin kuin tötsän kanssa pienemmällä suuttimella, onhan seoksen kokonaismäärä silloin suurempi. Samalla putsarikokoonpanolla se oikeankokoinen suutin antaa parhaan tehon. Keskialueella ei pitäisi pääsuuttimella olla vaikutusta, ellei se ole aivan liian pieni. Rullat näyttävät olevan melko kevyet... ilmeisesti varsinainen kierroskone kyseessä.

Edit: automaattiryyppy... rikastaa seosta kunnes vahapatruuna lämpenee ja sulkee suuttimen. On aivan normaalia sekin, että kone laiskistuu ryypyn mennessä pois päältä. Kone on kuitenkin vielä vajaalämpöinen ja oikein säädetty kone toimi optimaalisesti vasta lämpimänä. Siksi kaikkien säätöjen vaikutusta testataan lämpimällä koneella.

Olipas selvästi ja ytimekkäästi kirjotettu. kiitos.

mitenköhän sen nyt ilmaisis... en siis tarvitse kierroksia yhtään enempää.. kone kyllä kiertää niin perkuleesti, mutta tuohon.... öööö kierrosten nousuun tarvis pientä hienosäätöä. eli kun istahdan mopon päälle ja alan kiihdyttämään, niin mopo etenee hissusti, kunnes vauhtia n.10km/h sit se ampuu itsensä liikenteeseen..

noh mutta eilisessä pika testissä ei tarvinnut odotella, kun putki oli yhdellä pultilla paikoillaa. huomenna kokeilen uudestaan. toivon suuresti, että vika korjaantuu tuolla putkella, kun asetaa sen varmasti oikein.

kun tuossa mainittiin, että seos ruuvilla säädetään vain tyhjäkäynti... niin nyt en ihan jotain ymmärrä.. kun mun mopo pysyy käynnissä on se ruuvi missä asennossa tahansa (paitsi kokonaan kiinni)

kokeilenpa huomenna ottaa videota, niin kaikki näkee kierrokset, kiihtyvyyden ja sitten vielä tuon kaasarin säätelyn..

tr4

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.08.14 - klo:18:13
Ja on myös syytä muistaa että se sisäänajo taitaa vielä olla vähän kesken.
Paras teho ja vääntö löytynee vasta sen n.500km jälkeen :)

taitaa olla likimain 100km ajettu huollon jälkeen. eli vielä on matkaa jäljellä :) mutta eipä tuolla hirveesti oo viittiny ajella, kun ei oo vielä saadöissään.

ko2610

Kaksitahtisen kampikammioon liian rikkaalla kertyvästä bensasta oli jossain ketjussa vastikään puhetta. (Lähes) käyntikelpoista seosta voi siis olla saatavissa ilman lisäbensaa jonkin aikaa väärällä seoksella käynnin jälkeen. Jälleen kerran päästään siihen, että kone on ajettava lämpimäksi mahdollisimman oikeilla seoksilla ennen säätöä. Silloin tyhjäkäyntiseoksen säädön vaikutus näkyy välittömästi oikein.
Jos saisin inspiraation, voisi tuota Zoneria yrittää saada ripeämmin irtoamaan paikaltaan. Nyt se on aikuisen miehen painolla ja voimilla pidettävissä paikoillaan. Kun pääsee liikkeelle ja saa hiukan alkuvauhtia, kulkee aivan normaalisti. Likka on kuitenkin sen verran kevyempi, että paljon ei tarvitse potkia, kun lähtee, niin ei vielä ole tullut pakkoa.
Kun kuvaat videota, ota liikkeellelähdön lisäksi esimerkkiä jalalla kaasuttaessa, kuorman kanssa pidempään kiihdyttäessä ja moottorijarrutukselta kaasua avattaessa... ja kaikki lämpimällä koneella. Varmasti joku pystyy niiden perusteella antamaan vinkkiä.

konenikkari

Itse itseäni komentaen  ::)
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.08.14 - klo:13:00
Onko mopossasi tyhjäkäyntikierroksia n.2000rpm,
ja toimiiko noilla kierroksilla seoksensäätö eli ilmaruuvi siten että kiinnipäin 1-1/2:stä hii..itaaa..sti kiertäessä moottori käy raskaasti ja avatessa kierrokset alkaa vaeltaa.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=5765.msg96465#msg96465

Erx

Ihan jo uteliaisuudesta pitää kysellä, että millä mallilla on RY6 projekti?