Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Znen GY6 nelarikoneella. Kipinä katoilee.

Aloittaja Crescent 59, 28.07.14 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

tommi

Tuo linkin boksi on ehdottomasti yleisin boksi mitä näissä kinkeissä käytetään, joten varmaankin käy siihen tyttäresi skodeen. Eikö siinäkin ajovalot syty vasta kun skode on käynnissä? Eli vaihtovirta boksi mitä todennäköisimmin kyseessä.

Crescent 59

Joo AC boxi siinä on,ei ole mitään hakkuria näkyvillä eikä tartu magneetti...

konenikkari

Tommi tommi ;D
Ajovalojen syttymisellä/AC-DC sytytyslaitteistolla ei ole olemassa mitään yhteistä tekijää.
Valmistajan tahdon mukaisesti ajovalot syttyy ja sammuu riippumatta siitä onko kyseessä AC vaiko DC sytytyslaitteisto.
Eli siis valot voi syttyä vaikka ei mopo käy, ja siitä huolimatta mopossa voi olla AC sytytyslaitteisto.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

tommi

Joo, arvasinkin että konenikkari puuttuu tähän. Voi toki olla kumpi tahansa systeemi, siksi sanoinkin "todennäköisesti", mutta noin yleensä, jos ajovalot syttyy vasta käynnistettäessä, niin kyseessä on vaihtovirralla toimiva sytytyslaitteisto. Tähän on tietty poikkeuksia, kuten esim. jotkut Soliferin mallit. Mutta hyvä kun olet tarkkana, kuten aina  ;)

konenikkari

Juups olen perinteinen puritaani  ;)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Crescent 59

Vaihdoin uuden CDI-boxin ja kadonnut kipinä löytyi heti! Nyt käy skotikka nätisti,ainakin toistaiseksi.. Pitäisikö ryypyn sähköpiuhan keltaisessa tuloliittimessä olla jatkuva 12v kun kone käy? Mittarin mukaan tulee 0,8 volttia.Jossain vika? Käy kyllä lämpimänäkin ihan ok eli ei tunnu ainakaan liikaa bensaa saavan.Moottorissa on näköjään joku pakokaasun jälleenkierrätyssysteemi.Onko kuinka tarpeellinen? Likaako palotilaa ajan saatossa?

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Crescent 59 - 06.08.14 - klo:14:23
Moottorissa on näköjään joku pakokaasun jälleenkierrätyssysteemi.Onko kuinka tarpeellinen? Likaako palotilaa ajan saatossa?
Riippuu vähän mitä tällä tarkoitat..

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 11.03.14 - klo:21:26
EGR ei juurikaan aiheuta ongelmia, mutta jos siinä on s.a.c (secondary air cleaner ) niin se on melkeinpä useammin sohlo kuin toimiva. Itse olen rapsinut molemmat pois kaikista kinkki skodejen moottoreista mitä olen korjannut. EGR:n kohdalla venttiili irrotetaan pakoputkesta ja tehdään väliin laipan kokoinen levy ilman keskireikää. 2-3mm levystä tehtynä on käytännössä ihan huomaamaton. SAC:n poistossa samanlainen levy kanteen metalliputken ja kannen väliin myöskin ilman pakokanavaan johtavaa reikää+imukaulaan johtava letku tukkoon.

Kaikissa kansissa ei tuota ole. Esim virikansista mokoma puuttuu vallan. Vasemmalla kansi ilman S.A.C.kanavaa oikeanpuoleisessa se on. http://aijaa.com/p5mVYZ

konenikkari

"Pitäisikö ryypyn sähköpiuhan keltaisessa tuloliittimessä olla jatkuva 12v kun kone käy? Mittarin mukaan tulee 0,8 volttia.Jossain vika?"
Kun mittasit oliko mittarisi AC vai DC alueella.

Crescent 59

Mittari oli DC asteikolla.Koneessa näyttäisi olevan tuo SAC-systeemi,muttei kuitenkaan sellaisena,kuin havainnekuvassa,mitään alipaineliitäntöjä ei ole.Pakoaukon vierestä menee kanteen ohut,molemmista päistään laipallinen kromattu putki,sisältä nokinen.Jotenkin se pakokaasu siellä kiertää.Siinä imuilmaliitännässä ei ole kuin lyhyt muovinatsa,josta ei saa ilmaa läpi imemällä eikä puhaltamalla,sen pää näyttää tosin sellaiselta,että siihen saa kiinni jotain tai jonkin.Ehkä sen suodatintötterön? Kaikki systeemissä näyttää olevan alkuperäistä,mitään ranetuksia en siitä kyllä keksi.No,laitan vaikka kuparilevystä umpilaipat ja kierron kiinni.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Crescent 59 - 06.08.14 - klo:16:03
Siinä imuilmaliitännässä ei ole kuin lyhyt muovinatsa,josta ei saa ilmaa läpi imemällä eikä puhaltamalla
Sekin on mahdollista että tuo rakenne on myöhemmin muuttunut. Ongelma noissa on ollut juurikin se että se venttiili on alkanut valskaan ja pakopaineet on puskenut sitten pakokaasuja suoraan siitä imukaulan liittimestä sisään aiheuttaen luonnollisesti omat ongelmansa. Voi olla että valmistaja on tiedostanut noissa esiintyviä ongelmia ja muuttanut toimintaperiaatetta luopuen imukaulaliitännästä. (rakenteen havaintokuva on jo aika vanha)

Tarkoitushan ja toiminta tolla rakenteella on että imukaulan imutahdin alipaineella avataan sac-järjestelmän suodatinventtiili ja näin imetään pakokaasujen joukkoon raakaa ilmaa jolloin mitatut päästöt (näennäisesti) pienenee. Toinen syy on että katalysaattori pysyisi puhtaampana. Monesti vaan on että ne venttiilit alkaa myöhemmin takerteleen ja ilman sijaan sitä kannen kanavaa ja sitä käyrää putkea pitkin kulkeekin pakokaasu väärään suuntaan. Voi hyvinkin olla että siitä imukaulaohjauksesta on luovuttu. Se venttiili kun saadaan aukeamaan kyllä pelkän pakoputken painevaihtelullakin.

konenikkari

"Mittari oli DC asteikolla"
Mittaa uudestaan AC asteikolla.

helkama sc-r

Ryypyn vastus ja samalla sen läpi kulkeva jännite taitaa muuttua kun se lämpenee.
Toiminnan voi tarkistaa lähes luotettavasti kokeilemalla lämpeneekö se.

-Zone-

Mäkin muistelen, että sille ryypylle tulee vaihtojännite, vaikka se myös tasajännitteelläkin ihan toimiikin. Vastushan se nyt periaatteessa vaan onkin.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 06.08.14 - klo:18:51
Ryypyn vastus ja samalla sen läpi kulkeva jännite taitaa muuttua kun se lämpenee.
Toiminnan voi tarkistaa lähes luotettavasti kokeilemalla lämpeneekö se.

Ryyppyklompin sisällä on PTC-vastus, jonka vastusarvo kasvaa lämpötilan noustessa,
jolloin sen läpi kulkeva virta pienenee.
Toimii molemmilla jännitteillä ac/dc.
;)  Tässä tapauksessa keltainen johdinväri koettaa antaa vinkkiä ;)