Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Kymco

Kipinä on ja pensaa tulee. Miksi Kymco Agility 4T ei käynnisty ?

(1/7) > >>

Kari69:
Ostin Kymco Agilityn ja ongelmat alkoi, kun kone oli seuraavana päivänä kylmä. Käynnistyy tosi huonosti ja huono tyhjäkäynti. Lämmittyään kävi kohtalaisesti, mutta tyhjäkäynti vaelteli. Vikaa hakiessa tuli starttailtua paljon ja kytkin siksi toisen vähän isomman akun oman akun rinnalle. Tyhjäkäynnin seosruuvi oli kierretty pohjaan. Sen ruuvauksella ei tuntunut olevan vaikutusta.

Irrotin ja putsasin kaasarin ja asensin paikoilleen. Kone starttasi heti ja kävi nätisti. Irrotin lisäakun, jolloin sen plussaan kytketty johto raapaisi hieman skootterin runkoa ja antoi kipinän. Miinus oli siis vielä kytketty. Sen jälkeen valot kuitenkin toimi ja kone muistaakseni käynnistyi. Oli aika mennä nukkumaan.

Seuraavana päivänä kun starttasin, niin ei edes lupaillut enää. Kipinä kuitenkin tulee ja tulppa on kostea. Avasin kaasuttimen uudestaan ja tyhjäkäyntisuutin oli tukossa. Edellisessä putsauksessa irrotin uimurikammion tyhjennysventtiilin kuopasta moskaa ja sitä oli kait jäänyt vielä hieman ja tukki suuttimen. Uusi putsaus ei auttanut. Kipinä  tulee (uusi tulppa) mutta ei lupaa yhtään.

Mitä vikamahdollisuuksia on? Voiko CDI vikaantua siten, että kipinä on heikko.

joni_k:
tyhjäkäyntisuutin on varmasti liian pieni, ainakin oireet kun skootteri vielä jotenkin pelasi viittaa siihen. jos sulla on akusta miinus kiinni ja sen lisäjohto joka ei periaatteessa runkoon osuttuaan enää ollut skootterin sähköjärjestelmässä tuskin cdi boksia rikkoo. sehän on oma erillinen johto.

Coastside:
Koko bensalinjan puhtaus on varmistettava tankista alkaen. Nykybensat voi hyytelöityä nopeasti eikä sitä silmin erota.
Jos kipinä on kirkas niin kaasarin irroitus ja hieman bensaa imukaulaan niin pitäisi pörähtää. jos niin on kaasarijumppaa lisää.

Kari69:
Minulla on 2 ml lääkeruisku. Ruiskutin sillä 1 ml imuaukkoon ja starttasin. Kone pörähti hetkeksi. Sytytysosat on siis kunnossa.

Putsasin ja tarkastin kaasuttimen taas uudelleen  paineilmalla ja breekkleenillä. . En nähnyt mitään tukoksia. Tyhjäkäyntisuutinkin oli auki. Laitoin kaasarin paikoilleen ja valutin uimurikammion täyteen. Olin tankannut tuoreella pensalla. Kone käynnistyi heti ja käy nätisti.
Jossain oli kai sitten ollut tukos.

Kiitos vinkeistä.

Omat vihjeeni.
1) Lääkeruisku sopii alipaineletkuun. Vaikka tuo ruiskuni oli vain 2 ml, niin sillä imu riitti avaamaan pensahanan, kun laskin tankin tyhjäksi. Sillä voi antaa myös tarkan annoksen pensaa imuaukkoon.

2) Jos purat koko kaasuttimen, niin ole tarkkana kiihdytyspumpun takaiskuventtiilin kanssa. Se koostuu hyvin pienestä kierrejousesta ja sen alla olevasta pikkuruisesta kuulasta. Se häviää helposti ja huomaamatta. Minäkin ihmettelin, miksi jousen alla ei ole kuulaa mutta se löytyi sitten pöydältä, onneksi. YouTubessakin on kaasuttimen purku ja kasausvideo, jossa kaveri asentaa takaisin jousen, mutta ei tiedä kuulasta mitään.

3) Kaasuttimessa on 2 tosi ahdasta kanavaa. Tyhjäkäyntisuutin ja ryyppylaitteen 'suutin' tai kanava, josta ryyppy imee pensaa. Tämä messinkinen suutin on uimurikammion pohjassa. Reikä on alle 1 mm. Alkuosa reikää on arviolta 1,2 mm, mutta syvemmällä paljon pienempi. Sijainnista johtuen sen läpi ei voi nähdä. Ehkä minullakin tuo oli tukossa.

Infoa. Moottori  saa pensaa 4 eri kanavan kautta. Ryyppy, tyhjäkäynti ja kiihdytys kanava ja pääkanava eli kaasuttimen kurkku. Startti ja tyhjäkäyntiongelma voi johtua ryyppy tai tyhjäkäyntikanavan tukoksesta.

Coastside:
Liian suuri tyhjäkäynti estää pikkukanavien toiminnan kun se saa ilmaa ohi läpän ja puristuspaineet nousee.

Alipaineliitännästä  saa bensaa tosiaan sisään. Suunnittelin kerran primerin tehdä ruiskusta ja letkusta imukaulaan. Noissa ruiskujen tiivisteissä on huono bensan kesto johon se kaatuu. Kestää se hetken ja kun pesee niin ei mene pilalle. turvonnut voi kuivua normaalimittaan kuten kaasarin kalvo. Hyvä testailla noiden muovikumien kestot.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta