Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Agility, kinkkinen sähkövika.

Aloittaja Kari69, 28.06.26 - klo:21:42

« edellinen - seuraava »

Kari69

Huomasin, että Agilityn jarruvalo toimii, vaikka virta-avain on nolla-asennossa. Myös piippi ja startti toimii mutta ei lähde käyntiin.
Asennossa 1 käynnistyy ja sammuu 0 asennossa.
0 asennossakin akusta menee virtaa 48 mA. Akun lataus ei toimi.

Aloin tutkia vikaa. Virtalukkoon ei tule virtaa. Sulakkeelta on kuitenkin yhteys virtalukolle mutta sulakkeessa ei ole jännitettä. Toisessa sulakkeessa on jännite.
Mopon virtalukko on vaihdettu. Sulakkeiden muovikuoria ei ollut. Sulakkeet oli eristetty sähköteipillä. Laitoin tilalle alkuperäiset kuoret.

Luulen jo keksineeni, missä on vika. Testaan huomenna. Keksitkö sinä?

Kari69

Vika oli tämä. 10 A sulake kuuluu olla punaisten johtojen välissä ja 7 A mustien johtojen välissä. Sulakkeiden teippaaja oli sekoittanut johdot. Kumpikin sulake oli punaisen ja mustan välissä.

Kun laitoin johdot oikein ja kytkin akun, niin tuli aika iso kipinä ja lisäksi 10A sulake kävi kuumana. Eikö korjaukseni ollutkaan oikein. Oli se, mutta tasasuuntaaja oli myös hajalla.

Koko tapahtumaketju on ehkä ollut tämä. Sulakepesä tai molemmat on hapettunut josta aiheutuu resistanssia. Se kuumenee ja sulattaa sulakepesät. Omistaja poistaa kärynneet sulakepesät ja korvaa ne teippauksilla. Samalla sulakkeiden johdot menevät ristiin. Sulakepesä tai pesät oli yhä patinoituneet ja valot ja piippi ei toiminut (korjasin heti alussa) Latauskaan ei toiminut, koska tasuri oli hajonnut. Starttailu, ajaminen ja jatkuvasti virtaa vievä pensamittari tyhjensivät akun. Ehkä näiden ongelmien jälkeen omistaja päätti vahtaa virtalukon.

Sulakepesien patinoituminen on Kymcoissa tavallista. Minä hion niitä syömäpuikolla, jonka ympärille olen liimannut hienoa hiemapaperia.

konenikkari

Jos pitkään lämmittelee 10A (7) latauksen sulaketta saattaa kärsiä myös staattori.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.