Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nopeusmittari ei toimi digimittarissa

Aloittaja mopotinx3, 19.01.25 - klo:09:32

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Näissä uusissa mopoissa on usein 3-johtoinen nopeusanturi. Yritin tutkia MBK korjauskirjan sähkökaaviosta, mitä niihin johtoihin on kytketty. Johdot harhailee ympäri systeemiä. Yksi meni mielestäni Capteur de securite de chute -mölttiin.
Nopeusanturi eli Capteur du vitesse löytyi helposti, mutta sille ei löydy etukatteen alta vastakappaletta kuten Aprilia digimittareissa. Vai oliko siellä se liitin, siitä on jo monta kuukautta, kun vaihdoin mittarianturin, ei oikein muista, mutta kyllä se on kytketty.
Tuleeko johonkin näistä kolmesta johdosta  12V jännite?
Olisin laittanut CPI digimittarin Yamaha mittarin tilalle, mutta siinä on myös älyttömän paljon johtoja ja minulta puuttuu se about 20-napainen liitin, joka tulee mittarin pohjaan. Muutenkin CPI mittari ei oikein sovi Aeroxin pyöreään mittaritauluun. Siksi pitäisi saada orkkismittari pelaamaan.
Oho, menikin sekaisin laite 1(jännitteensäädin) ja laite 2( nopeusanturi). Mutta nyt näyttää siltä, että nopeusanturilta menee johto tietokoneeseen. Kokeilen laittaa sen tietokoneen Zombina takaisin kiinni johtosarjaan jos vaikka mittari alkaisi toimia. Tosi paskamaisia kytkentöjä on laitettu.
Taitaa olla mopon asennontunnistin tuo Chute-mötikkä. Sekin on kytkettävä takaisin, jotta mittari voisi toimia. Olisi kätevä käyttää 2017-mallin 2t Aeroxin johtosarjaa ja mittaristoa, mutta niitä ei ole mistään kohtuuhintaan saatavissa.
Miksei näissä voi olla johtoa anturilta mittariin, niin ei tarvitsisi haaskata kallista aikaa hankaliin kytkentöihin. Ehkä halutaan työllistää huolto-organisaatiota, siksi simppeli mittarin kytkentä on tehty tajuttoman vaikeaksi. Käväisen  laittamassa tietokoneen takaisin paikoilleen, ehkä mittari sillä elpyy.
Gilera Runner Black Soul

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#2
Hoksasin sen myös äsken, kun tutkin sähkökaaviota. Kaikki ruiskulaitteet on 5V. Ei uskalla summissa laittaa 12V minnekään.  Nyt on kuitenkin selvillä jo keskimmäinen Bl eli mustasininen, se on maa. Myös oikea johto on "varma" anturin signaali. Se on aluksi L ja sitten muuttuu GL eli vihersininen ja se menee mittarille. Lisäksi siitä menee johto tietokoneelle W eli valkoisena. Nyt on vain tuo asentotunnistimen kautta kulkeva R joka vaihtuu R/Y ja menee L napaan asennontunnistimessa. Siitä menee Y/G tietokoneelle. Sen kun saisi mitattua, tuleeko siitä 5V vai 12V. Laitan sen asennontunnistimen takaisin ja vaakatasoon,se saa olla enintään 65 astetta vinossa oikealle tai vasemmalle. Pakko olisi mittarin toimia, kun molemmat osat on takaisin paikoillaan.
Nyt oli niin märkää, etten voinut asentaa keskituki 2.0, kun se ei ole vielä aivan kuivunut. Huomenna venytän keskituen jousen paikoilleen ja sitten palaan tähän mittariongelmaan.
Gilera Runner Black Soul

mopotinx3

#3
Nyt tämä pirun mittari toimii taas. Riitti, kun laitoin tietokoneen ja asennontunnistimen takaisin paikoilleen. Ei ne varmaankaan paljoa syö virtaa, kun ei tarvitse kipinää tehdä eikä muutakaan.
Jäljelle jää merkkivalojen anturien kytkeminen, teen moottorin vikavalosta 2t öljyn merkkivalon, niin tietää lisätä öljyä. Yksi jäynä oli Yamahan insinööreillä vielä piilottaa.Sivutuen kiinnityskohta on poistettu 4t rungosta. Se on ikävä hidaste, mutta kyllä se sivujalka tulee kesällä viimeistään omalle paikalleen.
Voi olla että merkkivalot aiheuttaa jotain ongelmaa, mutta laitan sitten erillisen öljyvalon jos ei sitä saa tähän mittariin palamaan. Sähkökaaviosta saa kyllä selville mikä on vikavalo, joten yritän saada sen ensin sammumaan ja sitten vasta askartelen siitä öljyvalon.
Gilera Runner Black Soul