Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Taisi loppua mopoilut?

Aloittaja Eki, 07.07.24 - klo:16:20

« edellinen - seuraava »

Coastside

Huoltoon olisi hyvä kuulua perävaihteen kokeilu, pyörää pyörittämällä.  Tulisi tuntumaa. Jos rahisee selvästi tai takertelee, se on rikki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 13.07.24 - klo:09:13Tuossa mietin niin eihän siellä taluttaessa pyöri variaattori vaan pelkästään takavariaattorin kello ja akseli, sekä tietenkin kaikki rattaat peräkotelossa..

On siellä jarrulevy,kenkineen satuloineen, jotka yleensä ääntää jos kantaa hieman.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

joni_k

Totta joo enpä ajatellut. Kiinalaisissa kun rumpujarrut ei ainakaan minulla koskaan jääneet laahaamaan.

Eki

Terkkuja Joensuun ja Lieksan puolesta välistä, tuo kuva lauantainvastaiselta yöltä, kilsoja tuli 522 + samana päivänä 140km Hyvinkää-Helsinki pojan apuna muuttopakkauksissa ja illalla noin klo 22.30 kohti Joensuuta. Hyvinkää-Riihimäki-Lahti-Heinola-Mikkeli-Juva-Savonlinna-Kitee-Joensuu-Haapalahti, huomenna tuohon noin 35km päähän Lieksaan. Paljon maisemakuvia reissulta ja lisää tulee mm face bookiin, Palosella oli ihan oikeassa kun totesi tiukkaan sävyyn, että laita saa----na se alkuperäinen rullakuppi rajoitinlevyineen, ei ole ikinä paremmin toiminut ja ajettu sillä jo noin 700km. Se toimii kierroksilla, niin kyllä lähtee ja kiihtyy, 4 prikkaa jokaisen rajoitinlevyn kolmen ruuvin alla.

Ollut vuodesta 1997 alkaen 28 skootteria.

Samppa

Ajat kyllä aivan tajuttoman pitkiä matkoja.  :D  Itse tuskailen täällä, kun pitäisi lähteä Tampereelta Lieksaan joko autolla tai moottoripyörällä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 15.07.24 - klo:10:05Ajat kyllä aivan tajuttoman pitkiä matkoja.  :D  Itse tuskailen täällä, kun pitäisi lähteä Tampereelta Lieksaan joko autolla tai moottoripyörällä.
Eikun menoksi vaan Samppa, kummalla hyvänsä. :)

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 15.07.24 - klo:10:05Itse tuskailen täällä, kun pitäisi lähteä Tampereelta Lieksaan joko autolla tai moottoripyörällä.

Haha, itse taas mietin, kun pitäisi käydä Kaarinassa kysymässä paljollako saisi Vespan, ja matkaa kokonaiset 51km ;-D

joni_k

Mulla pitäs vaasassa käydä 400km autolla eikä kykene. Toinen ajaa mopolla 700km putkeen eikä tunnu missään..

tex-

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 15.07.24 - klo:21:10Mulla pitäs vaasassa käydä 400km autolla eikä kykene. Toinen ajaa mopolla 700km putkeen eikä tunnu missään..
Tottumus kysymys. Kun aikanaan harrastin autourheilua niin sitä vaan ajettiin kun oli tarve ilman mitään ahdistusta.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

vanadoo

Niin ne asiat muuttuvat suurimmalla osalla iän karttuessa.
Muistan jostain nuoruudesta ajomatkan Puolasta Tallinnaan.
Muistin kesälomalla Tallinna-Helsinki lautan lähtöpäivän väärin ja huomasin tilanteen sattumalta jossain pohjoispuolassa
Soitettuani asiasta ja tiedusteltuani uutta myöhempää lähtöaikaa, totesin että odottelua olisi tullut useimpia päiviä, joten päätin yrittää ehtiä lautalle seuraavaksi aamuksi.
Ikimuistoinen 17 tunnin yhtämittainen ajomatka läpi Puolan, Liettuan, Latvian ja Viron vanhalla matkailautoksi muutetulla Mersun 508:lla ;D
Satamaan ehdittiin tuntia ennen lautan lähtöä joten tiukille veti.
Nyt ei enää viitsisi edes lähteä kesälomamatkalle tai ajamaan lähikaupunkiin 35:n kilsan matkaa, vaikka asiaakin olisi ja jossain kaupoilla käytävä.

oskuk

Niin se menee, meillä kävi Tanskassa Römön saarella samoin "mitäs jos ajetaan Tukholmaan auumulaivalle?" Aivan saatanallinen ralli pikkupakulla...ja myöhästyttiin pari minuttia ;-D
Joka vuosi ajettiin talvikelissä se 14 tuntia Lappiin laskettelemaan, jollei Norjaan, joka vuosi Tanskaan surffaamaan, joka kesä monena viikonloppuna Poriin  surffaamaan, usein illalla takaisin...ja oltiin vielä tyytyväisiä kun Sarkisalossa ok paikat "vain 50km päässä" sinne ehti töiden jälkeen! Ja jollei ajettu mp:lä Milanoon, niin ainakin Pariisiin, ja kun ei sateessa mp:llä ajo enää maistunut niin autolla Barcelonaan!

Nyt ei saa ajetuksi edes Turkiuun, minne 90-luvulla ajoin tusinoittain kertoja pelkästään hakemaan harrastelehtiä kirjakaupasta! Polkupyörä makaa pihalla, vaihdoin siihen kyllä uuden sisäkumin, mutta ilmapainetarkistuksia lukuunottamatta en ole tainnut polkea sillä viiteen vuoteen metriäkään.
Kauppaan joka kahden kortelin pässä en ole kävelyt 20 vuoteen, aina autolla ;-D

Ainoa lohtu, ja puolustus että kun olen Roomassa, siellä jaksan kävellä!
Miltei joka päivä 4km-> vaikka siis päättäisikin päinvastaista.

Yksi päivä: https://youtu.be/H9bJaPrL3gA

Mutta kaikenkaikkiaan sitä on niin laiska että on huono omatunto kyllä.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 15.07.24 - klo:21:10Mulla pitäs vaasassa käydä 400km autolla eikä kykene. Toinen ajaa mopolla 700km putkeen eikä tunnu missään..
Just' joo ikä 77v, eilen tulin Lieksanseutuvilta pois, ihmettelin sekunnin että miksi trippimittarissa on muutama kilometri, tajusin heti että sehän näyttää 999km ja alkaa alusta, loppulukema reissulta oli 1120.4km, eihän tuo yhtäsoittoa tullut mutta suuntaansa 2 x 522km kyllä + siellä ajelut.

Eki

Kyllä takavariaattorissa taikka sen akselissa on vikaa, otin kopan pois ja kun kytkinkello pyörii työntäessä, kuuluu selkeä rahina, vaihdan uuden takavarin kytkinkelloineen, mikäli jatkuu, on uusittava taka akselit rattaineen. Muuten vielä parempi on kun itsellä on näitä malossin multivar rullakuppeja, kun laittaa esim 3mm prikan holkin päälle saa juuri itselle parhaan nopeuden ja kiihtyy sekä vetää, ei tarvi heliseviä alkuperäisiä rullakuppeja rajoitinlevyineen.

EDIT:

Ilmeisesti menossa tai mennyt kampuran laakerit, nyt se ajaminen tällä oli tässä, henkisesti ei jaksa näitä, myyntiin, kaikki muut katteita myöten kuin uusi, jopa uusi mäntä/sylinteri/neulalaakeri, sekin vahvistettu. Juuri ostin uuden techings silent pro putken ja pidetty kuin kukkaa kämmenellä, mutta mikään ei ole ikuista, renkaatkin edessä ja takana uudenveroiset, ostettu noin 1kk sitten. Kun lisää kierroksia alkaa täristää ja lyö jotenkin kuin ylilyönti, en osaa sitä selittää ... Tämä on kova paikka, kun ollut noin 27 vuoden aikana 25 skootteria ja yhtä-äkkiää ei olekaan, elämäntilanne on muutenkin semmoinen ettei mistään revitä jälleen jonkun romun hintaa ja niihin taas upottamaan rahaa että saa itselle kelvollisen menopelin. Taas nyt 77 vuotiaana prätkäkortinajaminen ei tunnu myöskään enää järkevältä, elämän ja kunnon rajallisuus on otettava aina huomioon, sillä vajaan kolmen vuoden päästä ikää olisi 80 vuotta, mikäli luoja suo, elikä loppuu varmasti kunto ajella, eikä minulla ole varallisuuksia ensin korttiin, sitten prätkään ja lopuksi vakuutukseen ja viehän se ajopeli myös bensaa sekä varmasti olisi käytetyssä tuunausta ym rahanmenoa.

EDIT:

Kävin miettimään tuota mopon vikaa, mikäli siinä olisi kampuran laakerit menossa tai menneet, kävisikö moottori virheettömästi, niinkuin nyt käy? Tulikin mieleen että jos vika onkin takavarin vaihteiston rattaissa/akseleissa, kun tietyssä nopeudessa kierrokset ikäänkuin karkaavat ja alkaa ns jumitus, kulkee suht' ok kun ei käännä hanaa täysin auki, nyt saa antaa niitä omia näkemyksiä, onhan niitä jaeltu muutenkin vaikka mistä asiasta, ne olisivat tervettulleita.