Kirjoittaja Aihe: Sylinterin poraus?  (Luettu 52659 kertaa)

-Zone-

  • Vieras
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #30 : 18.09.11 - klo:13:35 »
Jos ollaan pilkunviilaajia, ylikoon männällä oleva mopo on laiton, koska iskutilavuus ei saa olla yli 50cc.
Jos ollaan pilkun viilaajia niin eipä aina olekaan. Otetaanpa nyt vaikka esimerkkinä jokaiselle tuttu pappatunturi. Pappatunturissa std sylinterihalkaisija on 38mm ja iskunpituus on 43mm joilla kuutiotilavuudeksi tulee 48,7cm3, joka siis pyöristettynä on papitsan teknisissäkin tiedoissa mainittu 49cm3. Ensimmäinen ylikoon mäntä ( ja kyllä! jo tätä sanotaan ylikoon männäksi) on 38,25mm jolla saadaan 49,4cm3. Vielä ollaan arvo pyöristettynäkin alle 50cm3 :)

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19388
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #31 : 18.09.11 - klo:14:30 »
Ennenvanhaan oli mopoissa sekoitusvoitelu jossa sattui virheitä ja tiet olivat soraa ja ilmanputsarit vitsi, niin porauttaa sai joka vuosi, parhaan kaksi kertaa.
Nyt koneita pilaa powerfiltterit tms.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19388
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #32 : 06.10.11 - klo:14:31 »
Ehjän sylinterin voisi ehkä arvioida niin että kokeilee millä painolla mäntä liukuu sylinterissä? Näpräsin tuossa niitä ja huomasin että mäntä on hämmästyttävän tiukka sylkkään vaikka kilometrejä on tuhansittain takana.

Voideltuun sylinteriin mäntä ja männän päälle kippo johon vaikkapa muttereita kunnes se lähtee liukuun ja punnitsee määrän.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

-Zone-

  • Vieras
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #33 : 06.10.11 - klo:15:40 »
Miksi ei tietty noinkin. Perusmallin rakotulkeissakaan kun ei ole oikein koskaan juuri oikeaa kokoa ja sellainen ammattiverme, jossa on 50 liuskamittaa maksaa jo ihan oikeaa rahaakin. Jos osat on koneessa kiinni, niin ehdottomasti parhaimpana pidän ohivuotomittaria. Tehdastekoiset on kalliita, mutta kompuratarvikkeista tekee moisen hyvällä säkällä jopa kympillä.

Puristuspainemittareita en pidä oikein minään. Parempi kuin "musta tuntuu" määritys, mutta vaatii juuri kyseiselle moottorille aina jonkin esivertailuarvon. Ohivuotomittarissa 10% ohivuotoa on aina 10% ohivuotoa oli moottori mikä tahansa.

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5853
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #34 : 06.10.11 - klo:15:48 »
Ehjän sylinterin voisi ehkä arvioida niin että kokeilee millä painolla mäntä liukuu sylinterissä? Näpräsin tuossa niitä ja huomasin että mäntä on hämmästyttävän tiukka sylkkään vaikka kilometrejä on tuhansittain takana.
Aika vaikeaa tämäkin, kun pitäisi ottaa huomioon kitka / viskositeetti, joka riippuu niin paljon öljymäärästä sylkässä. Tietysti jos tuon voisi vakioida jotenkin ts. saisi pidettyä muuttujat kurissa?

Puristuspainemittari toimii ihan OK, kun tietää mitä tekee. Ennen kaikkea se vaatii sen vertailuarvon, joka tietysti sekin tulee olla oikein otettu.

http://www.mve-online.com/product_info.php?products_id=200

Mittakelloja löytyy myös mopokäyttöön sopivina, vaikka en nyt sellaista heti linkiksi löytänyt. Kustannuksiltaan samaa luokkaa kuin kohtalainen momenttiavain.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

-Zone-

  • Vieras
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #35 : 06.10.11 - klo:16:31 »
Mittakelloja löytyy myös mopokäyttöön sopivina, vaikka en nyt sellaista heti linkiksi löytänyt. Kustannuksiltaan samaa luokkaa kuin kohtalainen momenttiavain.
Tuolla suht edullisia mittavälineitä muitakin http://www.torafors.com/mittavlineet.htm

Poissa JR

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #36 : 29.10.11 - klo:00:38 »
Kysynpä täällä vähän ohi aiheen, mutta kuitenkin. Minulla on työn alla minicrossin moottori Franco Morini G30, missä on naarmuuntunut ilmajäähy nicasilsylinteri. Uusi sylinteri on vähän arvokas ja olen miettinyt, että kävisikö siihen joku muu morinin sylinteri. Olen ymmärtänyt, että Morini tekee myös skootterin moottoreita, mutta en ole vielä löytänyt, missä skoottereissa niitä käytetään. Tietäiskö joku täällä?

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19388
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #37 : 29.10.11 - klo:02:51 »
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa ihmehiippari

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
  • -93 Honda Monkey
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #38 : 29.10.11 - klo:10:56 »
Yksi vaihtoehto on uusi nicasil pinnoitus jos ei muualta saa sylinteriä. Suomessa jotain 150e luokkaa oli ne pinnoitukset.

http://www.suitzaman.fi/index.php/huoltopalvelut Tuossa yksi vaihtoehto, on niitä enemmänkin.

Poissa JR

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #39 : 29.10.11 - klo:11:25 »
Kiitoksia vastauksista, ihan samanlaista sylinteriä en löytänyt, Malagutin minicrossin sylintereitä näyttyi olevan, mutta tämä on Lem 4-vaihteinen ja harvinaisempi. 300e maksaa alkuperäissylinteri mäntineen, mikä on koko rojun arvoon nähden hiukan paljon. Toisaalta pikkukrossin käyttö on senverran kevyttä, että voisi tuohon naarmuuntuneeseen sylinteriin koittaa laittaa pelkästään uuden männän. Tietysti olisi hauska löytää 60cc tarvikesatsi.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19388
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #40 : 29.10.11 - klo:11:37 »
Polini 70 cc satseja näkyi olevan monessa paikassa noin satasen hintaan. Sen nicasilin naarmujen suuruuskin vaikuttaa kannattaako uutta hankkia. Jos se ei tunnu sormella niin ei kannata.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa Eki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1479
  • Hyvinkää
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #41 : 02.07.14 - klo:15:38 »
Kysynpä täällä vähän ohi aiheen, mutta kuitenkin. Minulla on työn alla minicrossin moottori Franco Morini G30, missä on naarmuuntunut ilmajäähy nicasilsylinteri. Uusi sylinteri on vähän arvokas ja olen miettinyt, että kävisikö siihen joku muu morinin sylinteri. Olen ymmärtänyt, että Morini tekee myös skootterin moottoreita, mutta en ole vielä löytänyt, missä skoottereissa niitä käytetään. Tietäiskö joku täällä?
Tgb Bullet, elikä mm. omassani on Morinin moottori ...
Gilera Runner pj, "tällä mennään". :)

Poissa Eki

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1479
  • Hyvinkää
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #42 : 27.07.18 - klo:00:22 »
Olisi kyse Aprilia sr 50 Factoryn ZD4VFB sylinteristä, onko kellään faktaa tietoa voiko kyseisen sylinterin porauttaa, toiset sanoo että voi ja toiset että ei voi? Jos voi niin eikös ensin pitäisi löytää ylikoko mäntä vai miten homma menee?
Gilera Runner pj, "tällä mennään". :)

Poissa tapiovuorent

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 470
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #43 : 27.07.18 - klo:07:52 »
Tuon sylinterin porauttamismahdollisuudesta en tiedä , mutta jos voi , niin työjärjestys on kuitenkin seuraava: hankitaan ylikoko mäntä ja sen ja sylinterin kanssa "marssitaan " poraamoon.Silloin poraus tulee oikeaan mittaan. Esim. Lahden Kansityö , jossa olen muutaman teettänyt.

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3344
Vs: Sylinterin poraus?
« Vastaus #44 : 27.07.18 - klo:16:40 »
paljon tapio lahden kansityöllä maksoi poraus? itellä vähän mielessä jos mankiin ostais vakio sylinterin ja 41mm ylikoko männän.