eikös tuossa ole moottori pyörien mäntiä? omaan cepuun en ainakaan löytänyt nelitahtisiin kinuskeihin varmaan löytyy tuosta vai?
Joo, mutta monessa 125cc ja siinä lähellä olevat (150cc) 2 sylinteristen männät on kooltaan tuollaista mopoluokkaa. On siellä kyllä ihan 50cc mäntiäkin niin 4T, kuin 2T:kin. Homman nimihän on siis se, että ensin mitataan omasta männästä mitat ja tutkitaan mäntätaulukoista, missä olisi joko suoraan sama koko tai pienin muutoksin sovellettavissa oleva mäntä. Seuraavaksi selvitellään saako kyseistä mäntää mahdollisesti sopivilla ylikoilla ja mille käyntivälyksille ne on ja suoritetaan poraus sen mukaan.
Noista mäntätaulukoista on eniten hyötyä silloin, kun aletaan tekemään vähän radikaalimpia muutoksia. Esim stroukkauksen vaikutusta ei voida aina kompensoida pelkästään sylinteriä nostamalla, vaan tarvitaan matalamman puristuskorkeuden omaava mäntä, jne..
Esimerkkinä vaikkapa tuon mun kevarin, elikkäs RD 125 yammun 180cc malossin sylinteri. Sylinterin valmistus on lopetettu jo aikoja sitten, eikä siihen omaa mäntää enää saa mistään, mutta Yamaha bansheen bigbore kitteihin tarkoitettu long rod versio sopii suoraan. Ylikokojakin saa jopa suurempiin, mihin sen pytyn voi edes porata. Porausvaraa tuossa 180cc pytyssä on vakiolla iskulla 197cc saakka ja putkittamalla noilla männillä oli maksimi muistaakseni 208cc vakiolla iskulla. Stroukkaamallahan siitä saisi vieläkin suuremman.