Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

Pätmän

Perään kuuluisi vaihteistoöljy.
Itse ostin tänään Valvolinen 10W40:stä maxlifeä, saavat olla koneessa(kunhan tulisi vaihdettua ne) talven yli.

W=winter, eli talvikäyttöön soveltuva öljy. Viskositeetin numerot kertoilee öljyn notkeudesta kylmässä ja kuumassa, jälkimmäinen luku on kuumaviskositeetti.

karkulainen

ei kai se voi pahaa tehdä kun on noi 15-w40 peräöljynä?
sitä laittoivat huolloissakin :-\
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

kekra

Jotkut huoltokirjat tosiaankin suosittelevat käytettäväksi sekä koneeseen että perään samaa öljyä, useimmiten juuri 10w-40 öljyä. Tuntuu aika oudolta. Itse en kyllä tohtisi käyttää. Aikamoista litkuahan se 10w-40 on lämmettyään. Jotkut väittää että se vatkautuu vaahdoksi perässä, tiedä häntä. Tuskin se perä kuitenkaan leikkaa kiinni kun siellä kuitenkin on jotain öljyä  :-\

karkulainen

Eli niitä öljyjä voi käyttää huoletta jatkossakin.
pitääpä seuraavassa huollossa pistää kunnon öljyt, varmuuden vuoksi.

kekra

Kyllä minä vaihtaisin ihan oikeat 80w-90 öljyt sinne perään. Enpä tohtisi ajaa ohuemmilla.

Tomba

Juu, ehdottomasti jotain peräöljyä perään ;)  Kyselin eräästä Baotian-huollosta, että pitääkö käsikirjan suositus perään 4-kymppisestä öljystä paikkaansa, niin kaveri sanoi kääntäjien tekevän usein tällaisia mokia. Kyllä sinne 85/90 on oikeampi öljy. Mulla sattui olemaan varastossa vajaa litra Shellin synteettistä peräöljyä ja sitä pläjäytin, hyvin on mennyt. Viime talvenkin poika ajoi joka päivä, eikä ollut jäykkää.
Baotian BT50QT-9 -04 ja Volvo S60 2.5T

karkulainen

Nyt on peräöljyjen vaihto menossa, eikä kestänyt pitkään. ;D
Aika tummaa öljyä jäi valumaan, kohta lisään uudet 80w-90 öljyt. 250ml @ 5e, tingin hinnaksi 4e, ihan mobilin multipurpose gear oil.

jermu

2200km menty samoilla vaihteistoöljyillä, et pitäs varmaan vaihtaa ;D mites onko se kuinka tarkkaa mitä öljyä sinne laittaa? manuaali käskee laittamaan sae 85w/90 eli käviskö vaikka tollanen motonetin tuote Mobil LS 75W-90 peräöljy 1l vai mitä pitäs laittaa?

jalat

Tais olla 1.25dl tai jotain sinnepäin se määrä :) Eli litran purkin ostat, niin se riittää melkein sen skootterin elintarpeeseen peräöljyksi. Itellä tais olla jotain 80W-90 ja hyvin on toiminut.

Kenzy

Tuota kannattaisi kerralla ostaa hieman enemmän kuin 250ml, motonet myy mobilin 85w90- peräöljyä muistaakseni 7,90e/litra- hintaan. Vaihdon yhteydessä olisi nimittäin hyvä painaa tyhjennysproppu avonaisena uutta öljyä perään ja katsoa, että propusta tulee puhdasta öljyä pihalle. Eli uudella öljyllä hieman "pestä" vielä perää, jotta paskat lähtee pois.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Jeps. Juurikin näin. Saman asian voi tehdä myös tavallisessa öljynvaihdossa ja tietysti aina jarrunestettä vaihdettaessa. Itse kun vaihdan jarrunesteet, niin losotan varmaan uudesta pullosta 1/3:n pihalle alakautta ennen kuin rupean edes varsinaisesti ilmaamaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jermu

Suositelkaa mitä vaihdeöljyä kannattais laittaa tollaseen 2-t 50cc skootteriin. Nesteellä oli iso valikoima mutta noita 80w/90 öljyjäkin on niin monenlaisia.

Samppa

Yhdistin tänne öljykeskusteluun

ks. myös..

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=383.0
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jermu

Päädyin sitten tollaseen Motulin 75w/90 synteettiseen. Ihan hyvin tuntu toimivan ja vaihto sujui aika helposti tossa Jonwayssä.

Jamppa

Minä hommasin peräöljyksi ihan tuosta lähihuoltoasemalta "Neste gear EP 80W90 API GL-4" -moniaste vaihteistoöljyä. Hinta 1 litran pullolle oli muistaakseni hieman yli 9e.

Alunperin oli tarkoitus ostaa Bilteman 80W90 öljyä, mutta jätin sen varmuuden vuoksi hyllyyn koska se oli GL-5, ja täältä luin että se ei välttämättä käy jos suositus on GL-4.