Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

Coastside

Selostus
Jep. Kovaa peliä, mutta olkoon. 8)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Julle

Löysin Vantaan Puuilo Oy -sekatavarakaupasta Teboilin Moniaste SAE 15W40 -öljyä litran pönikässä, eli paljon ei jää käsiin happanemaan kun öljyt vaihtaa. Hintaakaan ei ollut kuin 3,90 e/litra. Isommat tonkat olivat tietenkin halvempia.

Näin kehuivat Teboilin sivuilla: http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1503;1515;1533;3244;4096;4353;4415

"Teboil Moniaste on tarkoitettu lähinnä vanhempien henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreihin. Moniaste 15W-40 soveltuu paksun perusöljynsä johdosta erityisesti kesäkäyttöön ja öljyä kuluttaviin moottoreihin."

Luulisi löytyvän jokaiselta Teboililta. Tämä ei ole muuten mainos  ;D
~Kinroad "San Remo" XT50QT-2~

Coastside

Yksi TEBOIL GOLD S pesi karstat liikkeelle koneesta, jonka oikkuja olen toisaalla selitellyt. Syy ongelmaan oli karstaisuus, mutta kuitenkin.

Julle

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.07.08 - klo:17:55
Yksi TEPOIL GOLD S pesi karstat liikkeelle koneesta, jonka oikkuja olen toisaalla selitellyt. Syy ongelmaan oli karstaisuus, mutta kuitenkin.

Tuttu ongelma myös tuttavien osalta, oli jotain vastaavia murheita. Omalla Kinroadillani ajettu vasta karvan yli 100 km, joten öljynvaihto (ja karstaisuus) toivottavasti vielä tulevaisuutta. Tekisi tosin mieli kipata myyjän öljyt veks ja katsoa mitä öljyn seasta löytyy tässä vaiheessa.

Kenzy

Itse olin jo tuossa vaiheessa vaihtanut varmaan kolmeen kertaan meidän Baotianin öljyt, alkuperäiset olivat aivan harmaat ja vetiset, ja mujua täynnä. Ei välttämättä kannata odotella 300 kilometriin asti, koska tuota öljyä menee _vähän_ ja se on helppo vaihtaa. Annat koneelle heti paaaaljon lisäkilometreja, kun sisäänajon aikana vaihtaa useasti tuoreet öljyt koneeseen. Venttiilit kannattaa säätää myöskin heti kättelyssä, ja peräöljyt vasta vettä olikin tehtaan jäljiltä.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Julle

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 14.07.08 - klo:23:35Annat koneelle heti paaaaljon lisäkilometreja, kun sisäänajon aikana vaihtaa useasti tuoreet öljyt koneeseen. Venttiilit kannattaa säätää myöskin heti kättelyssä, ja peräöljyt vasta vettä olikin tehtaan jäljiltä.

Öljyt tulee kyllä vaihdettua ennen ekaa huoltoa, sekä moottoriin että perään. Vaihtavat ne joka tapauksessa silloin, mutta näillä öljymäärillä ja -hinnoilla sillä ei ole mitään väliä. Ehkä en itse vaihda ihan noin usein öljyjä, mutta eipä se konetta riko vaikka niin tekisikin  ;)

kekra

Olen yleensä käyttänyt skodessani 15W-50 moottoriöljyä mutta kun tähän hätään ei mistään löytynyt niin laitoin koneeseen 20W-50 öljyt. Käy todella äänettömästi ja pehmeästi. Hinta aika suolainen 15,90 litra mutta kerrankos tuo kirpaisee. Tuhannen kilsan päästä voi taas palata takaisin "ohuempiin" litkuihin.

Komean kirkkaan punaista mönjää. Kyllä nyt kelpaa ajella. Muistan kun omistin aikanaan -70 luvulla XS 650 Yamahan niin siihen suositeltiin juurikin 20W-50 öljyä. Muistaakseni sitä käytinkin.

ernski

mulla on ollu kinkissä teboilin moniaste sae 10w-30 mineraaliöljyt koneessa 1000-2110km . sitä en tiiä mitä öljyy oli tota enne ku ostin sen käytettynä

et onks toi hyvää vai kannattaaks vaihtaa,ei ainakaa venttiilit kilkata yhtää,ajan mopol loppusyksyn nii kaua ku ei oo lunta maassa

ja mitä toi huohottamine meinaa?  ::)

Coastside

Kalliimmat öljyt ovat mopoonkin hyvät, mutta kun ne on tehty paljon suurempiin moottoreihin ja talviajoonkin niin mopoon ne taitavat olla "liian hyviä".
Henkilökohtaisesti minua hirvittää vaihtaa pois tonnin välein kallista synteettistä öljyä, kun autoilla niillä ajetaan suurella moottorilla 6000 - 100 000 km.
Niissä on suodatin, jota mopossa ja aiemmin ei kaikissa autoissakaan ollut, kuten huippuluotettavassa VW kuplassa.

http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t2127
Asiaa hyvin kuvaava keskustelu.

Minä ostin kolmen eken pienkoneöljyä, joka jo nimellään houkutteli.

Huohotus tarkoittaa koneen kampikammion ilman ja eri kaasujen paineenvaihtelun tasaamista letkulla joka aiemmin johdettiin ulos moottorista mutta myöhemmin saastesyistä takaisin moottoriin imupuolelle, koska siinä on bensahöyryjäkin, jolloin se ei ole pelkkä haitta moottorille, vaan jopa säästää bensaa. Se tosin kierrättää myös öljysumua, joka karstoittaa mopon männän ennemmin kuin se muuten tapahtuisi. Karstoittumiseen vaikuttaa myös öljynlaatu, mutta kun tietoa ei pienien koneiden osalta saa kuin kokemuksen kautta, niin oikeaa öljyä on vaikea suositella. (Teboilin synteettinen ainakin tuntui pesevän. Vähän liiankin hyvin. Pitemmän käytön vaikutuksista en osaa sanoa, sen osalta, kun sen käyttö johti heti koneremonttiin kun karstat irtosivat).

ernski

mistä ton fuden peräöljysäiliö täytetään??, sen tyhjennytulpan vissii löysinki,

Edit: Vaihteistoöljyistä keskustelua
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=383.0

T: Samppa / ylläpito

jalat

Se löytyy takaa renkaan vasemmalta puolelta siitä suoraan kyljestä. Se ruuvi sojottaa vaakasuunnassa. Öljyt on helpoin stryytata sisään 1 desin injektioruiskulla, joita saa apteekista muutamalla eurolla.

openflow

Vaihdoin Jonkun aikaa sitten 5w-50. Bilteman öljyjä. Ihan hyvin pelaa ,Ei näytä olevan mitään käytännön vaikutusta ,millä öljyillä kiinanihmeitä liikuttelee.

ernski

paitsi se et millä kilometreillä pytty väljänä ;D

Rambe

Solifer XTR50 Export Merkkinen Moposkootteri.
Suositeltava öljy 10W-40W.
Talviajossa öljysuositus 0W-30.
Ja kun käytin 300 km määräaikaishuollossa,niin huollon vaihdossa laitettiin
seuraavat öljyt.
Moottoriöljy 10W/40HD MOS2.
Voimansiirron öljy 75W-90.
Niin mistä tietää kestääkö nämä öljyt talvisäilytystä kylmässä eli koko talven ulkona vain suojapeitteen alla.?
Ja mitä tarkoittaa W?
Ja mitä viimeinen numero öljyissä?
Kiitoksia Kaikille Vastaajille.

karkulainen

pitääkös voimansiirron öljy olla jotain erikoista, vai käykö 15-w40, pistin sitä moottoriin ja voimansiirtoon ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.