Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Fude

Aloittaja Tiina89, 15.06.07 - klo:10:49

« edellinen - seuraava »

tommi

Siis öljyrenkaat tulevat tietenkin sinne alimpaan uraan, siitä ei liene kenelläkään epäselvyyksiä. Sillä mustalla renkaalla tarkoitan sitä toista puristusrengasta joka on ihan samannäköinen kuin se toinenkin mutta selvästi tummempi väriltään, jokseenkin mustanpuhuva. Ei sitä varmaankaan ihan huvin vuoksi ole mustaksi värjätty joten luulisi sillä olevan joku merkitys.

Tässä uudessa pytyssä oli tosiaan se musta rengas toiseksi ylimmässä urassa. Olisipa mukava tietää onko sillä itse asiassa mitään merkitystä kummassa se on  :-\

Se tumma väri kuluu hyvinkin äkkiä pois joten käytetystä männästä ei enää välttämättä näe kumpi on kumpi.

P.S. Tuolla on juttua samasta asiasta -->

http://keskustelu.suomi24.fi/node/4705390

Coastside

Klassinen asetelma. Kovakromi kulumista vastaan ja alempi kartio kaapii öljyä pois ja öljyrenkaat syöttää sitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Eli Jamppien kannattaa panna se kirkas rengas ylimmäiseksi ja tumma alemmaksi. Mitään kartiota en kyllä havainnut kummassakaan renkaassa kun itse tsekkasin. Mulla itselläni taitaa olla juurikin toisinpäin nuo renkaat tällä hetkellä mutta ihan hyvin on mopo pelannut, koko viime kesä ajelin musta rengas ylinpänä. Tai sellainen muistikuva ainakin on, ihan satavarma en ole. Olkoon miten tahansa, en kyllä ala enää purkamaan konetta ja tarkistamaan asiaa kun tuntuu kerrankin mopo toimivan hyvin.

Coastside

Tönärin leukojen välissä valoa vasten näkee onko kartiota vai ei. Tuo kovakrmi on hyvä olla ylinnä, koska se on kuluttavin paikka.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Männänrenkaiden merkinnöistä:

Merkki tulee aina kantta kohden ja merkki kertoo sijainnin.
T = Top eli ylimmäiseksi. Joillain valmistajilla samaa tarkoittaa P ( = Pressure ring)
M = Middle eli siis keskimmäiseksi. Tavallisimmin siis ylimmäisen (T/P) ja varsinaisen öljyrenkaan väliin.

Valitettavasti varsinaisia täysin universaaleja yhteisiä pelisääntöjä renkaiden merkinnöissä taitaa olla ainoastaan se, että merkki tulee aina kantta kohden. On olemassa myös T merkinnästä versiot T1 ja T2 joskin näitä näkee harvemmin. 2T moottoreissa sentään hitusen 4T moottoreita useammin. T1 tulee ylemmäksi kuin T2. Olen myös nähnyt merkintätavan, jossa renkaat oli T ja T2 joka merkkaa samaa asiaa, vaikka toisessa ei numeroa 1 olekaan.

Varsinaisen leveän öljyrenkaan "expander" -renkaan reunaan tulevien puristavien renkaiden profiili harvoin on eri eli ne yleensä voidaan pistää kummalle puolen tahansa expanderia ja kummin päin tahansa. Merkintöjä kannattaa seurata niistäkin, mutta harvemmin sellaisia on.

Näin siis menetellään merkintöjen kanssa, ellei muuta poikkeavaa ohjetta ole annettu merkintöjen seuraamiseen.

2T miehet toisinaan ihmettelee renkaiden mukana tullutta ohutta kulmikasta rengasta. Kyseinen expander-rengas on tarkoitettu alemman renkaan alle. "and a new expander material for the second piston ring also helps to keep the pistons centred to improve compression and reduce noise." Lukee esim tuolla : http://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_rd350f%2085.htm Teksti on hieman harhaanjohtavasti kirjoitettu, mutta tuota ohutta rengasta siinä meinataan. Yamaha taisi tuon ensimmäisenä käyttöön ottaakin.

Monet (kuten itsekin) on alkaneet jättämään nuo pois, kun niiden kanssa on ollut enempi vähempi todellisia ongelmia. Ei ole ensimmäinen kerta, kun tuo rengas katkeaa taitoskohdasta ja palaset tulevat ulos varsinaisen renkaan alta ja aiheuttaa kiinnileikkaamisen.

Kuvassa näkyy tuollainen 2T moottorin expander http://img169.imageshack.us/img169/8060/06032010039.jpg

Jamppie

Lainaus käyttäjältä: tommi - 31.03.11 - klo:09:01
Kumpaan uraan porukka on yleensä laittanut esim. ton mustan renkaan? Sehän käy sekä ylimpään että toiseksi ylinpään uraan ja ihan kummin päin tahansa. Itse olen tosiaan aina laittanut ylinpään uraan.

Mites Jamppie, ei taida niissä ohjeissakaan olla mitään mainintaa renkaiden järjestyksestä?

"12. Uusi mäntä: Asenna jousirengas ensin, sitten ohuet renkaat sen molemmille puolille (=öljyrengas) Kiiltävä männänrengas tulee ylimmäksi. Asenna siten että männänrenkaiden päät tulee 1/3 kierrosta toisistaan." Noin luki ohjeissa ja itsekkin asentelin ne tuon mukaan.
Metallica - Fade to Black

"I'm 16 and truly I believe that songs like this need to be remembered. We need to let our children (when that time comes), know that there wasn't just? trance and dance music in our age. We had kept these LEGENDS alive all these years!"

ckolli

Lainaus käyttäjältä: tommi - 31.03.11 - klo:11:07
Siis öljyrenkaat tulevat tietenkin sinne alimpaan uraan, siitä ei liene kenelläkään epäselvyyksiä. Sillä mustalla renkaalla tarkoitan sitä toista puristusrengasta joka on ihan samannäköinen kuin se toinenkin mutta selvästi tummempi väriltään, jokseenkin mustanpuhuva. Ei sitä varmaankaan ihan huvin vuoksi ole mustaksi värjätty joten luulisi sillä olevan joku merkitys.

Mä täs puhun toisiks alimmasta rengasurasta ja samaan hengenvetoon sanon et menettää merkityksensä ylimmässä urassa, muaah vanhuus ei tuu yksin  ;D

Hyvä että korjasit.
2 kpl 50cc skodua. Baotian Milan Sport -07, Zoner -08- 2kpl 110cc Crossia...

tommi

Seikkaperäiset ohjeet on Jamppie saanut pytyn mukana, hyvä juttu. Noi pytyt mitä itse olen tilannut ulkomailta niin ei minkäänkielisiä ohjeita ole ollut paketissa. Itse on pitänyt mietiskellä renkaiden järjestyskin.

Öljyruuvi on tosin ollut kaikissa jo valmiiksi ruuvattuna.

Jamppie

Nyt on sylinteri paikoillaan! Meinas vähä tuosa paniikki tulla kun pyöritin moottoria testaten että mäntä liikkuu hyvin, niin mäntä jää sisään jotenkin kiinni eikä palaudu. Vika löytyi kuitenkin, kettingit jumittivat liikkumisen. :D Seuraavaksi olisi hiominen ja kannen laitto.

"I'm 16 and truly I believe that songs like this need to be remembered. We need to let our children (when that time comes), know that there wasn't just? trance and dance music in our age. We had kept these LEGENDS alive all these years!"

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Jamppie - 01.04.11 - klo:21:19
Nyt on sylinteri paikoillaan! Meinas vähä tuosa paniikki tulla kun pyöritin moottoria testaten että mäntä liikkuu hyvin, niin mäntä jää sisään jotenkin kiinni eikä palaudu. Vika löytyi kuitenkin, kettingit jumittivat liikkumisen. :D Seuraavaksi olisi hiominen ja kannen laitto.
Näin se meni mullakin ekat kerrat, tee, kokeile, kaikki varalta uusiksi, erehdy, korjaa, sitten kun saa toimiin niin oot saanut elämänkaveriksi moottorit joita pitää nätisti ja hellii koko niitten elinkaaren kanssa.
Saman kun tekee tulevan vaimon kanssa niin lopputulosin on sama.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Jamppie

Dodi. Laitoimme kaverin kanssa kannen paikalleen ja säädettiin välykset ja muut systeemit. Kun kaikki osat olivat paikallaan koitin polkea, mutta ei sanonut mitään. Sähköstartillakin huudatin vähä aikaa ja sen jälkeen ruoska lähti käymään! Oi sitä riemua. Mikä öljy olisi parasta sisäänajoon ja paljon kilometrejä olisi sopiva määrä ajaa? Noh mutta kiitoksia paljon näistä hyvistä neuvoista! Nyt sitten alkaakin katteitten hiominen.

pekpel

Heitä mineraalia vaikka 10W40 ja vaihda heti alle 5 km ja sitten 50km ja 300km uudestaan.
Muista ajaa vaihtelevalla kaasulla noi ekat 300km, ei pitkiä vetoja samalla kassulla.
Sitten vaan samaa tavaraa ja vaihda 1000km välein
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Jep. Iköhän tämä Topicci ollut tässä.

Öljyistä ja sisäänajosta on olemassa omat ketjut.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jamppie

Topic tulee taas hyödylliseksi... Lähdin testaamaan ensimmäistä kertaa ajoa. Kaikki meni hyvin, mutta kun laski kierroksia moottori alkoi pätkimään. Siitä huolimatta ajelin, pysähdyin risteykseen ja skoba sammui... Yritin polkasta ja kuului kauhea ääni variaattorista. Luulin ensin että hihna katkesi tai ketjut meni poikki. Noh... Yritin uudestaan ja taas kuului sama ääni ja poljin jäi pohjaan. Työnsin Fuden ja odotin kyytiä. Odotellessa koitin sähköstartilla käyntiin ja se kävi taas hyvin. Sammutin kun en viitsinyt lähtä enään ajelemaan. Polin on jotenkin löysällä, ja se heiluu pahasti. Itse luulen että puolikuu on mennyt paskaksi tai joku jalkakäynnistykseen liittyvästä osasta. Aukaisen varin huomenna ja reportoin asiasta sitten enemmän. Öljyistä puheen ollen niin kun polkee käyntiin haisee pahasti öljy. Vaihdoin uudet siihen eilen.

Pilsner

Eli siis huomasin jo viime syksynä että oma fude kai vuotaa jostain virtaa, koska kun on ajanut jonkun aikaa, se käynnistyy aivan hyvin sähköstartilla noin tunnin ajan. Skootteri seisonut yön yli => akku tyhjä(?) Starttimoottori pyörittää moottoria mutta pyörii kehnosti. Aivan uusi akku, katsottu sulake akun vierestä yms. mikä mahtas olla vikana?