Kirjoittaja Aihe: Piaggio NRG/ Gilera Runner vm 2005 kaasutinmalli jarruvalo- ja vilkkukysymys  (Luettu 220 kertaa)

Poissa mopotinx3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 281
Olen askarrellut starttinappulan toimimattomuuden kanssa.  Starttimoottori, rele ja jarruvipujen kytkimet ovat ehjiä. Moottori ei silti reagoi starttinappulaan ja rele ei vedä.
Voihan se olla johtokatkos, joka temppuilee.  Pitääkö jarruvalon syttyä, kun vipuja painetaan ja moottori ei käy? Varmaankin tilanne on sama Gileran kaasutinversioissa.
Akku on uusi ja töötti ainakin toimii, kun laittaa virrat päälle. Vilkkujen johdot ovat takaa kokonaan kateissa, edellinen omistaja on ilmeisesti raksinut ne pois. Etukatteen alta ei löytynyt vilkkurelettä, Olisiko tässäkin vilkkurele jännitteensäätäjän sisällä?
« Viimeksi muokattu: 27.03.21 - klo:12:16 kirjoittanut mopotinx3 »

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6286
  • Professional mechanic 50V NITROX
Jarruvalon pitää syttyä vaiks ei kone käy
Toimiiko töötti, vilkkurele on säätimessä,
vilkku ei toimi jos ei kaikki lamput ole ehjiä
mutta se eikä vilkun johdot, vaikuta startin toimintaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa mopotinx3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 281
Kiitos vastauksesta. Tarkistin jo takavalon toimivuudenkin, sekä jarruvalo että takavalo toimivat, kun antaa akusta suoraan virtaa. Jotenkin tuo virran päälle laitto ei anna taakse asti virtaa. Siinä välissä on se jännitteensäädin.  Mutta sehän saa virtaa vasta kun moottori  käy ja sitten syöttää sen akulle. En voi kuitenkaan käynnistää moottoria, kun puuttuu öljypumpun remmin vetoratas. Kestää Nakkilasta näköjään pari viikkoa tulla. Viilkkujen on mahdotonta toimia, kun ei sinne säätimelle tule virtaa. Kytkin starttinappulan johdot hyppylangalla yhteen, mutta ei vaikutusta, vaikka painoin jarrua. Pitää etsiä jostain kaasarinrgn kytkentäkaava. Vika täytyy olla virtalukolta taaksepäin lähtevästä virtajohdossa.  En viitsi laittaa erillistä vilkkurelettä, todennäköisesti lataussäädiin vilkkureleineen on viallinen. Ruiskupiaggion korjaamokirjassa ei ole vilkkurele ongelmista mitään, vain kymmeniä sivuja asiaa siitä, miten ruiskun osia mittaillaan.
Voihan olla niinkin, että magneetto on oltava asennuttuna, jotta startin sähköt voi toimia kunnolla.  Saahan se moottori ainakin maata startin maakaapelista. Huomenna asennan magneeton paikoilleen. Starttirele pitää saada vetämään, pitää mittailla tuleeko plussakaapeli jarruvalokytkimen kautta. Vai saako se maata jarruvalokytkimen kautta.
« Viimeksi muokattu: 27.03.21 - klo:20:42 kirjoittanut mopotinx3 »

Poissa mopotinx3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 281
Löysin Vespaforumilta kytkentäkaavan. Kuvassa näkyi immobiliser antenna. Jos tässä onkin siruavain, kävin teettämässä uuden avaimen enkä siihen arvannut mitään sirua kysellä. Tämä melkein katkennut avain on kyllä tallessa, pitää huomenna kokeilla, jos sillä starttaa paremmin.

Poissa mopotinx3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 281
Ei toiminut alkuperäiselläkään avaimella.  Tässä on kyllä tosi oudot sähköt. Virtalukko saa virtansa laturista ja siitä se siirtyy mittaristolle, kun laittaa virrat päälle. Mittaristo sitten jakaa virrat valoille jne. Pitäisi meikäläisen logiikan mukaan tulla akulta virta virtalukolle ja sitten se jakaisi sen eri virtapiireille kuten jarruvalokatkaisimille.
Joka tapauksessa jännitteensäätimelle ei tule virtaa, josta se voisi siirtyä mittariston jakelusysteemiin. Tuossa sähkökaaviossa tämä laturilta virtalukolle menevä johto on kytketty akun johtoon. Järjetöntä, meikäläisen päättelyn mukaan se pitää ensin tasasuunnata jännitteensäätimessä. Kuitenkin mittaristoon syttyy valot, kun avainta kääntää.  Mittariston kytkeminen kaikkeen hankaloittaa diagnoosin tekemistä. Vain töötti on ymmärretty jättää pois mittariston jakelusysteemistä. Ennenkuin teen itse omat selkeät sähköt, kokeilen tilata uuden jännitteensäätimen, jos tämä nykyinen alkaisi toimia. Sähkökuvista näkee, että jännitteensäätäjä toimittaa virran jarruvalokytkimille ja nyt sitä jakelua ei tapahdu. Jännitteensäätäjän syöttövirta nastaan 1 tulee mittariston läpi ja se tuntuu olevan se pääsyyllinen virran puutteeseen.
Laturilta tulee jännitteensäätimeen 2 virtakaapelia tasasuuntaukseen nasta 2 ja 8, se on selkeä asia.
« Viimeksi muokattu: 28.03.21 - klo:11:31 kirjoittanut mopotinx3 »

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6286
  • Professional mechanic 50V NITROX
« Viimeksi muokattu: 28.03.21 - klo:13:49 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa mopotinx3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 281
Ei ole säiliö vielä tullut Suomeen, Ebaysta tilasin. Mittasin yhdestä nelinapaisesta liittimestä 12v, mutta eihän se virta voi mennä minnekään, koska ei ole kytketty mihinkään.



Poissa mopotinx3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 281
Tarkemmin kytkentäkaaviota tuijotettuani, selvisi että tosiaan, jännitteensäätäjä ja öljytason anturi on sotkettu ihanasti toisiinsa. Ilmeisesti se puuttuva jarruvalon virta ja vilkkujen virta tulee tuon öljytason anturin kautta.  Vesikidutukseen heti tämän neronleimauksen keksinyt insinööri ;)

Poissa mopotinx3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 281
Vika on korjattu.  Hollannista tilaamani öljysäiliö olikin ollut jo 23.3. postissa, mutta ei oltu lähetetty viestiä. Ebaysta sain kuitenkin sen koodin ja kävin heti sen hakemassa.  Tarvitsi vain liittää öljytason nelinapainen liitin, niin startti alkoi toimia. Hivenen haasteellisempi oli vilkkujen toiminta. vasemman johdon oli löytänyt jo aiemmin, mutta oikea teetti hieman salapoliisin töitä. Tämän johtoparin kanssa oli nähty sen verran vaivaa, että oli kääritty alkuperäisen näköistä eristysnauhaa johtonipun ympärille, mutta löysin vilkkujohdot oikealta puolelta johtojen risteyksestä. Jännitteensäätäjä voi olla aivan ehjä, se selviää kun saan moottorin käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 29.03.21 - klo:12:00 kirjoittanut mopotinx3 »