Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keeway ry6 ajovalot.

Aloittaja PORTSARI, 27.12.20 - klo:15:21

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Ajovalollesi saattaa hyvinkin nyt tulla jännite, mutta siltä voi puuttua maadoitus.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

PORTSARI

Levättiin Keewayn kanssa uuden vuoden päivät ilman, että oltaisiin vikaa etsitty. Tilasin ihan varmuudeksi uudet jännitteensäätimen ja valovastuksen. Jos niissä jommassa kummassa on vikaa. Huomenna pitäisi ainakin jännitteensäädin olla Matkahuollosta noudettavissa. Palaan asiaan kun olen saanut säätimen testattua...

PORTSARI

Ei ollut vikaa jännitteensäätimessä eikä valovastuksessa. Ei ymmärrä, ei ei....
Kuvan viisi johtoa tulee magneetolta. Kolmessa pikaliittimessä olevissa johdoissa ei virtaa ole. Kahdesta erillisestä johdosta sinivalkoisessa kulkee virta, ja jos sen muovikuoren sisälle työntää koetinkynän, moottori sammuu. Eli se lyö sytytysvirran maihin. Valkovihreä johto ei vaikuta mitään mihinkään.
https://img.aijaa.com/t/00435/14927526.t.jpg
Alkaa keinot ja ymmärrys olemaan vähissä. Heh, tai ovat olleet jo kauan.  😁

Coastside

Kokeile mitata 230 voltin verkkojännitettä. Jos et saa lukemaa niin edellisen syy paljastuu. On käytännössä mahdotonta ettei generaattorilta tule mitään jännitettä kun se on kiekon magneettien pyörimisen alaisena. Kiekon magneettien napaluku pitää täsmatä käämien napalukujen kanssa. Jos kiekko on sama niin se on sama ellei magneettisuus oli kadonnut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#34
Magneetolta lähteviä jännitteitä mitatessa yleismittari vaihtovirta asentoon! OLIKO?  Itse etu- ja takavalokin saattaa olla vaihtovirta syötöllä.. muut sitten DC käyttöisiä.

Edit: kait mittasit jännitteitä eri johtojen välillä etkä pelkästään johto-maa (runko) väliltä ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Ei staattorilta voi tulla mitään jännitteitä, moottorin runkoa vastaan,
jos staattorilla oleva musta johdin on palanut poikki kiinityspaikastaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

Eikös se ollut niin, että alun perin vain sytytyspuola antoi virtaa ja niistä muista johdoista ei tullut mitään. Ei se staattori niin hirveän kallis ole, varmasti vaatii sen vaihdon.
Aprilia Sportcity One 50 4t

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 08.01.21 - klo:12:13
Eikös se ollut niin, että alun perin vain sytytyspuola antoi virtaa ja niistä muista johdoista ei tullut mitään. Ei se staattori niin hirveän kallis ole, varmasti vaatii sen vaihdon.

luin postaukset kahteen kertaan ja mulle jäi epäselväksi että onko mittaukset tehty oikeen ?? Eli käynnin aikana AC jännitemittarilla kaikki kolme piuhaa ristiin mitaten eri vaiheiden välillä.. yhteensä kolme mittaustulosta ?? 
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#38
Onko ensimmäisessä lähettämässäsi kuvassa näkyvä "rosvoliitin" sinun asentamasi.
Tee staattorilta tulevaan mustaan johtoon haaroitus,
ja yhdistä se moottorin runkoon.
Älä käytä starttimoottoria ennen kuin olet kiinnittänyt varmasti kaikki irroittamasi maadoitukset.
Minä jatkan tätä keskustelua jos saan pyytämäni hyvälaatuiset kuvat.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

PORTSARI

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 09.01.21 - klo:11:16
Onko ensimmäisessä lähettämässäsi kuvassa näkyvä "rosvoliitin" sinun asentamasi.

Rosvoliitin antaa sytytyssignaalin jälkiasennetulle kierroslukumittarille. Johto ei vaikuta valoihin, oli johto kiinni tai ei.

PORTSARI

#40
En löydä vikaa staattorista ainakaan silmämääräisesti. Jännitteensäädin on siis uusi, samoin valovastus.

https://aijaa.com/JPgDHq

https://aijaa.com/Vv3IBN

" v***u että oot tyhmä." Et päässy poliisikouluun ja nyt sitte vittuilet ravintolan ovella ihmisille portsarina".
Hehe, tuon olen kuullut monta kertaa, mutta just noin mulle kävi ja nyt se tyhmyys ilmenee, etten löydä edes skootteriin valoja!  😁

konenikkari

#41
Kuvasi ovat julmasti ylivalottuneita, tuo staattori pitäisi puhdistaa,
vaikka maalipensselillä jos paineilmaa ei ole ja ota uudet kuvat.
Missä kunnossa vauhtipyörä on sisäpuolelta.

  "Musta - puna/virh. 1. 2 Ohmia. Musta - runko 0.4 Ohmia. Tällaiset vastukset tuli, jos mittasin oikein. 🤔"

noin kirjoitit aiemmin,         mittaa nyt mustan johdon ja staattorin rungon välinen vastus uudestaan
ryhmäliitin irroitettuna juotoksesta johon musta johto menee,
vastusarvon pitäisi olla O ,myös ryhmäliittimen mustan ja staattorin rungon vastus pitää olla 0
musta on voinut palaa poikki myös ryhmäliittimen sisältä.
Myös vihreä punaisen ja valkoisen väliltä pitää löytyä yhteys 0,5--1 ohmia
koska moottori on kiinnitetty runkoon kumipuslilla, pitää jokaisen maadoituksen toimia
Varsinkin tuo, se on rungon maadoitus moottorille
Tuossa kuvassa näkyy alkuperäinen maadoitusjohto.



Pistä hyvä kuva myös säätimeltä, ja sähkö mittaristasi.
Kyllä ne valot sieltä vielä löytyy ennen kevättä, älä menetä toivoasi  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tapiovuorent

Ei ole Portsari kertonut , löytyikö valot ja jos löytyi , niin missä vika.
Palstalaisia varmaan kiinnostaisi. Nyt pimeän kauden aikaanhan niitä tarvittaisiin.

PORTSARI

Sorry, että vastaus kesti. En saanut pakettiautoa lainaksi aikaisemmin, joten vein Keewayn korjaamolle vasta viimeviikolla.
No, vikahan oli löytynyt useamman tunnin ihmettelyjen jälkeen. Eli, perimmäinen syy oli jostain syystä mykistynyt alkuperäinen staattori. Tilaamani uusi staattori oli puolestaan vääränlainen. Onneksi korjaajalla oli hyllyssä käytetty vastaava, joka lähti toimittamaan virtaa ajovaloille.
Alkuperäinen staattori on saattanut kärvähtää moottorin kiinnityksen jälkeen ensimmäisessä starttauksessa, jonka suoritin ilman moottorin maadoitusta. En muistanut mikä yksi irtonainen johto oli, joten jätin sen irti. Maajohtohan se oli ja ilmeisesti se rikkoi staattorin.
Tänään haen mopon kotiin ja jään odottelemaan ajokelejä.
Suuret kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille. Mukavaa saada aina vinkkejä ongelmiin, joista itse ei selvyyttä saa. 🙂

konenikkari

Hyvä että selvisi, ja maailma valkeni :D
Hyvää ajokautta 2021  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)