Kirjoittaja Aihe: 2-tahti, alakerran voitelu  (Luettu 211 kertaa)

Poissa Puuhamake

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 13
2-tahti, alakerran voitelu
« : 03.11.20 - klo:14:15 »
Moi,

Tulipas tässä mieleen, että kuinka skootteri (2-tahti) ns. alakerta pysyy kunnossa ilman öljyä? Eli sinne ei lisätä eikä poisteta mittän, toisin kuin 4-tahtisessa. Metallipintoja sielläkin kosketuksissa on...

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19395
Vs: 2-tahti, alakerran voitelu
« Vastaus #1 : 03.11.20 - klo:15:11 »
Se menee ensn kammioon ja mäntä työntää sen ylös. Öljyä jää aina hieman sinne, sama mitä lähtee.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5854
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: 2-tahti, alakerran voitelu
« Vastaus #2 : 03.11.20 - klo:15:12 »
Kannattaa tutustua perusteisiin vaikkapa tästä:

http://www.motot.net/wiki/Kaksitahtimoottori

" Kaasuttimelta moottorin kampikammioon kulkeva seos voitelee matkansa varrella niin kampiakselin kuin kiertokangenkin laakereita, ja viimein sylinterin pintaakin ns. "tuurivoitelulla", eli osiin tarttuvat öljyroiskeet varmistavat niiden voitelukalvon. Tämä tuurivoitelu on sikäli kiusallinen, että joissain virhetilanteissa (kaasutinhäiriö, ilmavuoto) voideltavien osien lämpötila voi nousta liian korkeaksi: öljykalvo voi silloin revetä, metalli joutua metallia vasten, ja näin tapahduttua ilman voitelua jäänyt kone "leikkaa" kiinni pienellä aikavälillä. Tuurivoitelun seurauksena kaksitahtinen kuluu nelitahtimoottoria nopeammin, eli männän joutuu vaihtamaan selvästi useammin ja myös kampiakselin laakerit on syytä uusia ajoittain (yleensä joka toinen männänvaihto)."
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19395
Vs: 2-tahti, alakerran voitelu
« Vastaus #3 : 03.11.20 - klo:17:14 »
Ennen oli kaksitahtiautoissa vapaakytkin ettei voinut moottorijarruttaa kun silloin ei tullut voitelua. Kisoissa noita leikkaili kiinni pääsuorien päissä kun kuuma kone menetti voitelun. Kartingissa laittoivat hanskaa imuaukkoon jottei leikkaa kiinni. On ilmeistä että Pasolini /Saarinen -73 onnettomuus johtui Pasolinin koneen kiinnileikkaamisesta? Syyttivät öljyä radalla.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa Vespister

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 422
Vs: 2-tahti, alakerran voitelu
« Vastaus #4 : 03.11.20 - klo:18:51 »
Olet Coastwise oikeassa tuosta Monzan onnettomuudesta. Öljy ei ollut syyllinen.

Valter Villan moottori purskutti kyllä edeltäneessä 350- kuutioisten lähdössä öljyä radalle vajaa pari litraa. Mutta kun sen jakaa yli 5 kilometriä pitkälle radalle, niin ei siitä suurta öljyvanaa riitä mihinkään kohtaan. Ja ajoivathan kolmepuolkit jo oman kisansa ilman öljyongelmia.

Saarinen peesasi aivan kiinni Pasolinin takarenkaassa hakien imuapua ohituksen. Samalla hetkellä Paso tunsi toisen sylinterin leikkaavan kiinni ja veti kytkimen pohjaan. Tällöin aivan takana ollut Jarno osui Pasolinin takapyörään seurauksella että Aermacci-Harley kääntyi poikittain.

Lopputuloksen tiedämme kaikki.

Poissa Vespister

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 422
Vs: 2-tahti, alakerran voitelu
« Vastaus #5 : 03.11.20 - klo:18:53 »
Automaattinen tekstinkorjaus nimesi Coastsiden uudelleen.. 8)

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19395
Vs: 2-tahti, alakerran voitelu
« Vastaus #6 : 03.11.20 - klo:19:03 »
Ne Pasolinin mekaanikot julkaisi kuvia niistä männistä sen onnettomuuden jälkeen jossain italialaisessa lehdessä. Ne oli selvästi leiponeet kiinni.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;