Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten valmist. osien yhteensopivuus

Aloittaja Coastside, 23.08.08 - klo:20:00

« edellinen - seuraava »

Coastside

Millä tavoin se akseli on kiero? Ei se koneistamoissa ole mikään temppu oikaista. Se työ nyt tosin voi maksaa saman kuin uusi mutta jos ei löydy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

No kun laitat akselin paikalleen ja pyörität sitä niin ihan selvästi heittää sivusuunnassa jotain 1-2mm. Ja nimenomaan siellä akselin päässä, mihin tulee pultti. Melkeinpä tiedänkin miksi se on vetänyt kieroon. Ajelin toissa kesänä pelkästään yhdellä iskarilla kun tossa on kivikova perä tuplajousituksella, ei jousta pätkääkään. Paljon mukavampi ajaa yhdellä iskarilla. Se on todennäköisesti vetänyt siksi ton akselin vinoon. Tosin ajossa sitä ei huomannut mitenkään, ei väpättänyt eikä tärissyt.

Kantavuushan tossa on julmettu, 200kg. Tietääkseni missään muussa kiinanmopossa ei ole vastaavaa. Mutta ajomukavuudesta ei voi puhuakaan kun peräpää ei jousta yhtään. Minäkin painan yli 100kg ja vaikka kyydissä on tavaraa 50kg edestä niin peräpää ei jousta juuri lainkaan. Jokainen monttu iskee suoraan selkärankaan. Tossakin kuvassa on vielä yksi reppu eturenkaan takana, ei juuri paljon enempää tavaraa saa kuljetettua mukana.

http://kuvaton.com/k/7jw.jpg

Uutta skopaakin olen harkinnut mutta kun nämä nykyiset on tehty lähinnä kääpiöille  :-\

tommi

Ei vastaa s-postiin kaveri  :-\ Pitänee soitella josko vastaisi puhelimeen. Kiitos joka tapauksessa linkistä.

Lainaus käyttäjältä: openflow - 05.12.10 - klo:22:31
Onkohan tämänkin valmistajan koneet vähän omanlaisilla muoteilla tehdyt, kuten QJ139MB:t -- eivät siis kovinkaan yhteensopivia muiden valmistamien 139QMB osien kanssa :o

Ainakaan se mainittu kampiakseli ei käy. Etu ja takavariaattori on kyllä aivan samat kuin muissakin kiinanihmeissä.

Joku ihme 19mm kaasari tässä oli vakiona johon ei saa osia mistään, ei kalvoa eikä luistinta. Kiihdytyspumppua ei ole lainkaan ja luistikin on 20mm kun se vakio kiinalaisissa on 16mm. Kalvokin on normaalia suurempi. Ja konetta ei tosiaan tunnu löytyvän mistään. Siinäpä ne suurimmat erot.

tommi

Tuosta levyjarrullisesta versiosta vielä sen verran että onko kellään varmaa tietoa että siihen menee heittämällä rumpujarrullisen perälohko? Pääsisi helpommalla kun ei tarvitsisi ostaa uutta vetoakselia. Minun silmiini näyttäisi kyllä yhteensopivilta?

http://kuvaton.com/k/74X.jpg

http://kuvaton.com/k/74i.jpg

http://kuvaton.com/k/74f.jpg

Muistaakseni "Eki" on vaihtanut juuri tällaiseen pitkään, levyjarrulliseen koneeseen pidemmät välitykset. Jos Eki näkee tämän viestin niin muistatko lähtikö perä irti samanlailla kuin rumpujarrullisessakin?

Timo

jos löydät jostain tämän 74x kuvan moottorin perä kotelon tiivisteen,siitähän näkee onko pultin reiät ainaskin samat.Ei tuossa omaan silmään pitäisi ongelmia olla...

tommi

Näin luulisin minäkin, tossa todetaan vain että staattorin joutuu ehkä vaihtamaan, käsketään tarkistamaan lähteekö vanhasta laturista 2 johtoa. Jos lähtee enemmän niin laturin joutuu ottamaan vanhasta koneesta. Mulla lähtee kyllä 4 johtoa, liittimessä on kaksi ja sen lisäksi tulee kaksi muuta johtoa. En tiedä sitten tarkoitetaanko tossa juurikin sitä liittimen nastamäärää, todennäköisesti juuri sitä. Ei kait missään kiinanihmeessä tule ainoastaan kahta johtoa laturista?

Eiköhän tossa ole ihan sama vasen moottorilohko kuin muissakin pitkissä koneissa. Toivotaan ainakin. Ei oikein innostaisi alkamaan lähettämään takaisin Saksaan tota konetta  :'(

Edit: Siinä kuvassahan itse asiassa näkyykin että liittimen lisäksi laturista tulee kaksi muutakin johtoa joten ei pitäisi olla ongelmia senkään suhteen.

jukeboy

Minulla on ko. skootterissa niin jäykkä takajousi ettei takapää painu senttiäkään vaikka 90kg istuu päälle!
Jousessa ei näytä olevan edes jäykkyyden säätöä. Eli nyt pitäisi jostain hommata säädettävä/löysempi takajousi/iskari.
Onko muilla ollut samaa ongelmaa ja mistä kannattaisi kysellä takajousta/iskaria (käytettykin käy)

Coastside

Joissain näissä on tosiaan jousi joka on sattunut hyllystä käteen. Jousia saa mutta pituus ei ehkä täsmää ja jos uusi on lyhyempi, voi tehdä jatkoksen, mieluummin lohkon puolelle.

Nämä takajouset ovat yleisosia niin että jonkun prätkän toinen voi olla jäykkyydeltään sopiva. Jokin vetovaaka ja vipusysteemi voi olla hyvä keino vertailla jousia.
Pelkkä laudasta tehty vipukin antaa osviittaa kun siinä on vaikkapa vipusuhde 1:5, eli nivelestä iskariin on 1/5 koko varresta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Mulla olisi yksi käyttämätön iskari, säädettävä sellainen. Ostin aikanaan kun tossa omassanikin on kivikova jousitus niin ajattelin kokeilla löysempää. Oli vähän liian pitkä joten ei käynyt omaani. Pari reissua kävin kokeilemassa ja peräpää nousi vähän turhan korkealle. Tämä iskari on 32cm pitkä, kuinka pitkää haet? Ja onko sama kiinnitys?

http://kuvaton.com/k/75n.jpg

http://kuvaton.com/k/75D.jpg

jukeboy

Moi, kiinnitys näyttäisi samalta ja pituuskin aika lähelle. Reikien halkaisijalla ei niin väliä kun on sorvi käytössä niin voin tehdä sopivat puslat tarvittaessa.
Nykyisen iskarin reikien etäisyys n. 280mm ja kokonaispituus n.310mm.
Jos et pidä kovaa hintaa niin voishan tuota kokeilla.
Laita vaikka yv:nä hintapyyntiä ja missäpäin tämä jousi on.

tommi

Paljonko siinä nykyisessäsi on langan vahvuus? Mulla oli vakiona 6,6mm ja tossa on 7,5mm joten saattaa olla että tuo on vielä jäykempi kuin se omasi. Mulla on skode kahdella iskarilla ja kun ne otti molemmat pois ja laittoi pelkästään tuon niin perä jousti jonkun verran enemmän. Aika kova oli tosin vieläkin.

Vakioiskareista kun otti toisen pois niin perä oli juuri sopivan joustava. Melkeinpä luulen että tuo on liian jäykkä siihen sinun Titaniisi.

Tuo VirijaVaran iskari voisi olla sopivan löysä -->

http://www.virijavara.fi/shop/?hakutulokset,19&sPhrase=iskunvaimennin

jukeboy

Kiitti nopeista kaupoista. Nyt on iskaria kokeiltu ja yhtä jäykkä oli kuin tuo alkuperäinenkin, vaikka oli säädetty löysimpään asentoon.
Nyt kun olin kahden iskarin loukussa uskalsin puukottaa tuota alkuperäistä. Purin sen ja katkaisin jousta sen verran lyhyemmäksi että esijännitys poistui lähes kokonaan. Nyt joustoa alkaa jo löytymään mutta vieläkin perä on liian jäykkä keulaan verrattuna. Tämä Titan HL on rekisteröity yhdelle henkilölle mutta kiinanpoika on tainnut ajatella että jousituksen täytyy kestää 2 rotevaa eurooppalaista :-)
6,5 mm langalla oleva jousi voisi olla melko lähellä oikeaa.
Kumma että tästä ongelmasta puhutaan näin vähän vaikka tasapainoinen jousitus on mielestäni hyvinkin tärkeää pienirattaisessa skootterissa.
Omistin aikoinaan Peugeot Trekkerin ja siinä jousitus toimi todella hienosti  se kulki tasaisesti kuin iso citroen ;-)

pekpel

Löytyisköhän noita ilmalla säädettäviä ja skopaan sopivia?
Mulla on työn alla (ikuisuusprojekti) Tunturi Tiger vuosimalli jotain -82, siinä on säädettävä takaiskari ilmasäiliöllä.
Pitää alkaa tutkimaan, koska mulla on vähän samaa ongelmaa kun kuorma vaihtelee aika paljon.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

harriveikko

No toi sytystulppa ainakin sopi toisenmerkkisestä kiinan koneesta toiseen kiinalaiseen (erimerkkiset mopot)
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.