Laitetaanpa ilmoitusta tännekkin, kun muutamat henkilöt ovat kertoneet, että kyseisesen työsuorituksen tekijää ei tahdo löytyä.
Suoritan siis uudelleenmagnetointia Oulussa, lähes kaikentyyppisille magnetoille/latureille/starteille(mopot, mp:t, skootterit, moottorikelkat, työkoneet, yms.) Max. 6-napainen vauhtipyörän/roottorin magnetointi onnistuu tämänhetkisillä laitteilla.
Monelle tulee uutena tietona, että kestomagneetti ylensäkkään hiipuu, ja myös uudet magneetit.
Magneetin heikkenemistä on yleensä melko vaikea arvioida käsivaralta. Magneettisuus ei yleensä häviä kokonaan, mutta hiipuu pikkuhiljaa merkittävästi. Vanhoissa(vm. <-1980) koneissa magneetin hiipuminen on voimakkaampaa, mutta myös uusissa Kiinan koneissa näyttää olevan sama ominaisuus.
Magneetin heikkeneminen ilmenee wanhoissa kärjellisissä koneissa moottorin huonona käynnistymisenä, ja/tai tulpan herkkänä kastumisena. Kärjettömissä systeemeissä kipinä loppuu yleensä kokonaan, kun magneetin hiipuminen saavuttaa tiettyyn rajaan, ja elektroniikka ei saa riittävää kynnysjännitettä. Joissain tapauksissa tällaisen em. CDI-koneen voi saada vielä käyntii työntämällä/hinamalla, jolloin moottori pyörii lujempaa kuin normi käynnistyksessä, ja magneetto kehittää riittävän jänniteen käynnistykseen.
Magneetin hiipuminen on yleensä hieman vaikeasti paikannettava vika, mutta jos näyttää että kaikki muut konstit on jo kokeiltu, niin kannattaa kokeilla tämä toimenpide. Moneen koneeseen(etenkin wanhoihin) on löytynyt uusi/parempi käynnistyvyys ja käynti, kestomagneettien uudelleenmagnetoinnilla.