Kirjoittaja Aihe: Käytetty Kymco Like 50 4T käyttökokemuksia/ 5 tkm täynnä 10.2. - 03.10.  (Luettu 1191 kertaa)

Poissa Erkki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 119
Kirjailen ylös kokemuksia ko. kamppeesta, josko siitä olisi joskus hyötyä jollekkin. Vapaamuotoisesti, mitä mieleen tulee milloinkin.
Hankin helmikuussa 2020 käyttömopoksi 2011 käyttöönotetun punaisen Kymco Liken nelitahtisena, kilometrejä takana 10800, ja takana myös kiinni takaboksi, johon kypärä mahtuu suojaan tai 5 kg painosta muuta rompetta, virta-avain käy myös tuohon lukkoon. Skootterilla on ollut kaksi ilmeisen teiniomistajaa, se on kaatunut molemmille kyljille ja  etulokasuojassa on halkeama. Näitä kosmeettisia vaurioita on sitten korjattu paikkamaalaillen, josta lähinnä voisi sanoa juosten kustu. Satulassa on tupakan polttama reikä. Näistä huolimatta tai juuri siksi, nettimotossa kehuttiin ok kuntoiseksi, kuvat sopivasta kulmasta ja riittävän epäselvinä  ;D Huolloista kerrottiin takarengas ja akku vaihdetuksi vuoden sisään, kuten myös moottoriöljyt. Muuta tietoa ei ollut. Nyt viitisenkymmenen kilometrin koeajon jälkeen, tuo on teknisesti toimiva, ns. omia virityksiä vaikkapa sähköissä ei liene. Startti lyö kuitenkin tyhjää ajoittain, mutta toistaiseksi harvoin. Käynnistyspoljin ok. Moottori on vakio, kylmänä ei vedä ollenkaan ilman muutaman minuutin lämmitystä, kulkee max sen 45?, on hiljainen ei rallata, ja lämpimänä ajoittain vaikea käynnistää, vaatii kaasua startatessa ilmeisesti. Voimansiirto pelaa sujuvasti ja värinöittä, hihna lienee alkuperäinen tai kertaalleen vaihdettu, en tiedä. Mopo painaa alun toistasataa, on helppo nostaa keskijalalle ja vakaa ajettava, Runko lienee sama kuin satapiikkisessä. Bensaa mahtuu kuusi litraa tankkiin, jonka pitäisi taata yli 200 km käyttösäde, jää nähtäväksi. Vakuutusmaksu 184 € vuosi oli mielestäni edukas.
 Verrattuna edelliseen Solifer Retroon tuo on ihan eri peli, kaikinpuolin, ja vain parempi. Ken kokeilee, tietää.
Tuossa tuo nyt parvekkeen alla suojassa saa maata, lisäturvana pyörälukkohäläri etujarrulevyssä öisin. Kun sadekelit hellittää, voisi vaikkapa tarkistaa eli puhdistaa ilmansuodattimen. Myös lisää kulkua tulee harkintaan, tavoitteena voisi olla 60 kmh huiput niin olisi vähän vähemmän jaloissa isolla kirkolla.
 Kulutuksen mittasin viimeisen 120 km ajalta, se on noin 2.58 l/100, Shellin Vpoweria. Ajo rauhallista paikallispyöritystä, ilman lämpö ollut välillä 1-6 C, kosteaa. Variaattori haisee välillä kumille, kun ajaa hetken täysiä, muuten ei. Rohisee ajoittain, muttei pahasti, sen että jaloissa tuntee. Veikkaus että variaattoria ei ole koskaan avattu. Käynnistyvyys on hyvä nyt kylmänä ja kuumana, kun oppi annostelemaan kaasua startatessa.
 Tänään 7.3. käväsin huoltiksella hodarilla, ja otatin tankin täyteen ja ilmanpaineet samalla. Takarenkaassa oli ollut alta 2, pyysin 2.4 taakse ja 2.0 eteen. Auttoi huomattavasti kulkuun etenkin ylämäissä. Kulutus oli puolitankkia ja 120 km eli 2.5 l / 100 km. Tankolukko on alkanut temppuilla tai en osaa käyttää, en viitsi vääntää avainta poikki, mutta levyjarruhäläri on käytössä riittävän kätevä. Sensijaan startti on alkanut  toimimaan moitteettomasti, olisiko kosteus kuivunut.
 Pe 13.3. yö oli kylmä -7, ja aamulla kun starttasin -2.7 ei inahtanutkaan, startti kyllä pyöritti. En viitsinyt akkua  tyhjätä joten luovutin helpolla ja siirsin skoban talliin vuorokaudeksi lämpimään, josta se usean lyhyen yrityksen jälkeen käynnistyi ja sammuili, kunnes pidin kierroksia yllä että kone lämpeää. Bensaa oli puolitankkia, iskin täyteen kauppareissulla, ja ajelin hurua että akku lataantuisi, vajaan puoli tunteroista ja toivon että riittää. Veikkaan, että suutin on näihin pakkaskeleihin liian pieni, enkä rupea kokeilemaan olkoon noin. Uuden levyjarruhälärin hain, kiekuu niin maan perkeleesti.
 05.4. vajaassa kahdessa kuunkiertämässä ajettu 750 km. Mopo toimii kuten ennenkin, vain bensaa tankkiin tullut lisättyä, viimeisin kulutus 2.1 l/100 eli pienellä kulkee. Kelien jo hieman lämmetessä käynnistyy nopeammin ja kulkee jouhevammin pääsääntöisesti isolla kirkolla, jossa näppäryys ilahduttaa joka kerta. Tulevia huoltoja varten Pakilassa näkyisi olevan kohtuuhintainen pienkonekorjaamo, tuntiveloitus 40.- kuitilla.
 Tänään 20.4. oli lämmin päivä, ja heitin ajankuluksi lenkin Espoo/Helsinki noin 80 km. Kilometrjä nyt kaikkiaan 12078 km, eli reilu 1200 km tullut ajettua hankinnasta eli helmikuun 10.päivästä eteenpäin. Ilokseni toimii moitteettomasti kaikinpuolin nurkkapyörityksessä kaupungilla ja kupeessa.
 Nyt kesäkuun lämpimissä keleissä, yli +15, tarvitsee kylmäkäynnistyksessä aavistuksen kaasua startatakseen, ja starttaa ns. heti muutaman sekunnin painalluksella, ja jää käyntiin kun kaasun laskee pois. ilman kaasun avitusta tarvitsee useita starttauskertoja, mutta lähtee vaivalloisesti niinkin, toistaiseksi. Voimansiirto tuntuisi toimivan jouhevammin mitä lämpimämpää. Kilometrejä nyt 13700, eli 2850 km olen ajanut tänä keväänä, vain bensaa tankaten vailla murheita. Toimii yli odotusten, hyvä näin.
 27.7. kilometrejä tuli täyteen 14500, eikä ongelmia ole ilmennyt, satoi tai paistoi. Takarenkaan ilmanpaineita tarkastaessa, tila on ahdas ja vaatii sellaisen suuttimen, jota ei kaikilla asemilla ole. Eli pitää olla kulmaa, mieluiten 90 astetta niin mahtuu, venttiilin ollessa suora, kun taas eturenkaassa venttiili itsessään tekee 90 asteen kulman. Liekö jälkiasennus takarenkaassa. Bensaa kuluu vajaa 2.5 litraa / 100 km, ja käyntiin hörähtää heti, edelleen. Edes polttimoita ei ole kärvähtänyt. Mietin, jos ei myisikään pois syksyn tullen vaan katsoisi miten pitkään pelaa siedettävästi. Yli odotusten kaikinpuolin edelleen, ja edullisesti vielä.
 Kokonaiskilometrit mopolla nyt 14850, joista 4 tkm ajamaani. Hyvin pelaa kaikin puolin, voimansiirto ääntelee ajoittain, taitaa olla rullat ehtoopuolella, muttei näin lämpimällä töki vaan pelaa jouhevasti. Matka jatkuu yli odotusten syksyä kohti.
 Kirjoittelen lisää, kun aihetta ilmenee.
« Viimeksi muokattu: 04.10.20 - klo:15:43 kirjoittanut Erkki »

Poissa Erkki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 119
Tänään tuli 5 tkm täyteen ajamanani kauniin syyssään vallitessa. Kilometrejä mopossa kaikkiaan 15820. Normaalista poikkeavaa on ollut yhden kerran, kun moottori sammui kesäkuumalla Nurmijärvellä kesken ajon, käynnistyäkseen muutaman minuutin kuluttua uudestaan ja siitä lähtien normaalisti toimien. Lämpöleikkasi tai ei, vetää edelleen yhtä laiskasti kun aluperin, kulkien sen 45 kmh nopeusnäytöistä tarkastettua, ja bensaa polttaa alle 2.5 litraa per 100 km. Käynnistyy edeleen hyvin, ilmeisesti venttiilit ovat hyvin säädöissään edelleen, eikä ostohetkellä kosteudesta? kiukutellut sähköstartti ole pettänyt kertaakaan, nyt kun säilytys on suoran sateen alta pois eli parvekkeen alla, pressua en käytä ettei kosteus pääse tiivistymään turhaan.
Kylmänä kestää selkeästi muutaman kilometrin että kone alkaa vetää, toinen vaihtoehto lienisi käyttää paikallaan hetken lämmetäkseen, jota en tapaa tehdä, vaan ajelen hissukseen (ikäänkuin tuolla koskaan kovaa pääsisikään :) ) Sähköt pelaavat hyvin, yhtään polttimoa en ole vaihtanut. Kylämänä myös variaattori tuntuu ajoittain nykivän, lämpimänä toimii jouhevasti, välillä pitäen sepelimyllymäistä ääntä, eli olisiko varin rullat jo ehtoopuolella tai kuolleet. Variaattori hihnoineen saattaa olla alkuperäinen, myyjä aikanaan eli keväällä "ei tiennyt sanoa" :)
 Keliä kun näkyy riittävän, niin ajelen tuolla kauppaan ja kaupungille ainakin lumentuloon saakka, joka täällä keskustan kupeessa vuosi vuodelta antaa odottaa itseään yhä kauemmin.
Lopuksi on ilo kertoa, että tämä on ollut kaikinpuolin erinomainen ostos, pilkkahinnalla vieläpä, ja matka jatkuu.

Paikalla Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19388
Pressuun voi tehdä pari pientä aukkoa pressurenkailla jotta ilma vaihtuu. Ajon jälkeen moottorin lämpö kuivaa skoden. Minulla oli 12 vuotta kesät talvet noin. Maatiesuola ruostutti teräsosia, muttei sähköjä.

Minunkin kymcon vari joskus ääntää räpättämällä, mutta muuten toimii häiriöittä vajaa 6000 ajettu -04 malli. Tarkistin tutkataulusta että tasan 40 kulkee.
« Viimeksi muokattu: 04.10.20 - klo:13:04 kirjoittanut Coastside »
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa mopotinx3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 250
Paljon on öljynvaihdoista kiinni, paljonko saa ajettua ennen koneremonttia.  Itse vaihdan öljyt joka kevät tai 2000 km välein.  Jos halua säilyttää hyvän käynnistyvyyden remontin jälkeen, suosittelen 60cc settiä.  Vääntöä tulee lisää ja samalla kannattaa hioa venttiilit ja vaihtaa venttiilivarren tiivisteet. Peoplessa on pitkäventtiilikansi, joten Likessä on varmaankin samoin.  Imuventtiili tapaa GY6-moottorissa kuoppaantua, joten ainakin se kannattaa uusia, kun konetta rassaa.  Viimeksi laitoin vähän ajetun kannen Peopleen, niin venttiilit olivat uuden veroiset, tiivisteet riittivät.
Samalla voi hieman kiillottaa kanavia, jos aikaa on. Pitkäventtiilikannessa on jopa materiaalia reilusti viilaajan riemuksi. Peoplen vakioimukaula on vain 16mm, Kiinasta saa edullisesti 18mm imukaulan.
Jos kyllästyy pitkään lämmityskäyttöön, kannattaa laittaa isompi suutin. Kaasua pumppaamalla pääsee nopeammin liikkeelle, kun kiihdytyspumppu tulee avuksi. Moottorille on kyllä parempi kunnon lämmityskäyttö.
« Viimeksi muokattu: 04.10.20 - klo:09:55 kirjoittanut mopotinx3 »

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6195
  • Professional mechanic 50V NITROX
Jos skotulla ei ajeta talvella, kannattaa öljy vaihtaa syksyllä,
ja ajaa vielä yksi pitkähkö reissu ennen talvisäilöön laittoa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Erkki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 119
Kiitoksia vastauksista. Tuo syksyn öljynvaihto on hyvä tehdä (ajatuksella kerta vuoteen), niin säilyy paremmin talviajan kun on vähällä käytöllä. Tarkimmat vaihtavat myös keväällä ajon eli käytön alkaessa, eri koulukuntia asiassa riittää. Jonkinsortin veteenpiirrettynä ohjenuorana voisi pitää toteamusta, että on halvempaa vaihtaa öljyt kun kone/rempata kone. Mun kohdalta talven ajot ovat niin kauan kun lumipeite estää, ja kun ei voi ajaa käyttelen viikoittain tulilla, ettei tarvitse polkurumbaam lähteä missään vaiheessa, ja säilynee akussakin latinki. Pienkonebensaa tankkiin, sitä saa kätevästi pumpusta kivenheiton päästä Otaniemen kylmäautomaatista, muistaakseni Nesteen pumput.
Mä odotan nyt kun tietoa haeskelin, että 20 tkm kestää tuo GY6? kopio moottori hyvinkin, vaihteluvälin ollessa suuri, perustuu mutuun sillä historiasta ei ole tietoa paitsi se että on ollut nuorison käytössä, ja silminnähden rujosti pidetty. Voi toki olla että on huollettukkin ajallaan ainakin joiltain osin joista öljyt lienee tärkein. Aika näyttää ja voihan tuo laueta mistä vaan heti tänäänkin, ikää ja kilometrejä kun on, ja vuoden ympäri ulkosalla.
Todettakoon tähän että "joudun" ostamaan huollot palveluna, selän ärtymistä välttääkseni, eli puuhastelu/rassaus ei ole enää mun juttu, vaikka se kivaa aikanaan olikin parhaimmillaan.
 Eli ajellaan niin kauan kun vehkeet kestää, ja sitten hankitaan uusi käytetty raiska jos hankitaan, tarjontaa on :)

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6195
  • Professional mechanic 50V NITROX
Nelarillakin vois syksyllä ajaa viimeisen tankillisen 2T pienkonebensalla,
jolloin öljyä jää, mm pakoputkistoon, eikä viinabensa ahdista kewwäämmällä.
Suuri osa moottorivaurioista saa alkunsa talvella moottorissa seisoneesta paskaisesta öljystä
joka talvenmittaan syövyttää montaakin paikkaa.
Jos talvella käytät moottoria, käytä sitä niin kauan että lämmöt nousee normaaliksi,
lyhyt käynnistys, kerää moottoriin kosteutta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Erkki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 119
Samoilla linjoilla konenikkarin kanssa, mutta tuota 2t bensan käyttöä en ole osannut ajatella, eikä ole tullut muualla vastaan, kiitos vinkeistä. Jännä muuten, että ihmisten on öljyasiassa helpompi ymmärtää se, että tietyn kilometrimäärän täyttyessä kulunut öljy tuleekin vaihtaa, ok, mutta sitten on niitä jotka eivät selkeästi tahdo ymmärtää öljyn lisäaineistuksen ominaisuuksien heikentyvän pelkän ajan kanssa, "kun eihän sillä ole edes ajettu kuin näin vähän kun ei ole käyttöä" -tapaukset. Ja puutarhan ja takapihan briggsstrattoniin kaikkien pienkonenelarien äitiin, ei tarvitse ikinä (aikajanalla plus 10 vuotta eteenpäin) vaihtaa edes tulppaa,ja niin vaan se rouskuttaa jälleen, käryttäen jos joku perheen uroksista sen viitsii nykiä tulille :)
 "Moottorille on kyllä parempi kunnon lämmityskäyttö." <- Mihin tämä perustuu? Kun oletusarvoisesti kylmää konetta ei rasita täysillä, vaan antaa sen hissukseen lämmetä rauhallisesti kuormittamalla eli ajamalla aivan kuten esim. ns. sisäänajossa.

Poissa Erkki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 119
Tän yksilön mahdollinen jälleenmyyntiarvo suli käytännössä nollaan tai miinukselle, kun kaaduin raitiotiekiskoa viistosti ylittäessäni ja renkaat luisuivat alta, sitten woblausta hieman ja täyskumo. Ajovalon lasi rikki, etulokasuoja halki, etujarrukahva vääntynyt ja skraaduja kylkeen oli suurimmat. Ajokunnossa kyllä jota ihmettelen. Olkaa varovaisia kaistamaalausten, kaivonkansien ja ratikkakiskojen kanssa, niinkuin olettekin mutta varoitan silti. Äkkiä tuli lanssi ja poliisi paikalle eduskuntatalon kupeeseen, kun niitä mopon alla röhnöttäessäni odottelin  :D 8)

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2077
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
 :( Jos itse selvisit pahemmitta vammoitta niin hyvinhän tuo meni. Ei nää muoviskodut tosiaankaan kestä kyljelleen menoa kuin korkeintaan nurmikolla.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman 650&400 ja Satelis 250

Paikalla Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19388
Olen joskus neuvonut että katteet kannattaa teipata sisäpuolelta niin ne pysyy kasassa ja matka voi jatkua jos oma kunto kestää.
Kiskot ovat aina vaarallisia. Kerrankin fillarilla ajoin varovaisesti yli mutta niin vain etupää alta ja ranne aristi pari kuukautta. Lehtikeleillä on hyvä kuvitella että ajaa jäällä, niin ei kaadu. Lehtien alla voi olla savinen lätäkkö, jollaiseen kerran kaaduin.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa mopotinx3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 250
Pikaista paranemista toivotan, se ottaa aina kipeää, kun asfalttia syleilee.  Syksyllä lehdet luistattavat etupyörää ja helposti sutii takapyörä tyhjää 2-pyöräisellä näillä keleillä. Takapuoleen saa helposti verenpurkaumia ja kovan patin, kun kropan lyö asfalttiin, nimimerkki kokemusta on.

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3344
kyllä noi gy6 moottorit kestää ihmeen hyvin varsinkin jos öljyjä vaihtelee eikä käytä mitä tahansa litkua. kampiakselin laakerin kestävyyteen vaikuttaa onko vakio 50cc vai onko isompaa sylinteriä kiinni. kampiakseli 72cc kanssa taisi mulla kestää 14tkm..ihan tarkalleen en muista. 50ccnä voi hyvinkin sen 20tkm tai jopa enempi kestää. venttiilikoneisto  ja venttiileissä on harvemmin ollut vikaa, ellei sitten ole tullut karsta paakku ja pakovena alkanut kantaa. mulla on muutama kansi mennyt ohjureiltaan väljäksi, mutta periaatteessa toimivana irroitettu. pitivät vaan sellaista nakutusta vähän niinkuin ois liian isot välykset venttiileissä.

Poissa Erkki

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 119
Kiitokset vaan, ei tässä hätää. Näillänäkymin käyn näyttämässä jalkaa piakkoin ja otetaan kuvat nilkasta. Kävely on kivuliasta ja vaikeaa. Mopo toimii kyllä,kävin äsken kaupoilla ytimessä, ja pysyin pystyssä  8)
Keväällä voi halutessaan katsoa jonkun, vaikka Agilityn tms, käytettynä, tarjontaa kyllä riittää tässä pk-seudullakin, tai miten nyt sitten haluaa.
Edellisen kerran kaaduin hiekalla noin 31 vuotta sitten, pyöränä Honda MBX 125 F, eli alvariinsa näitä sattuu  8)

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6195
  • Professional mechanic 50V NITROX
Kaksipyöräisen kuljettajia on kahdenlaisia,
niitä jotka on kaatunut,
ja niitä jotka ei ole kaatunu...vielä :D
Kilpaillessa, jos ei koskaan kaadu, ajaa liian hiljaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)