Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Rengaskone?

Aloittaja miccomus, 19.01.20 - klo:22:09

« edellinen - seuraava »

miccomus

Nyt voisi olla tarve manuaalikäyttöiselle rengaskoneelle. Pitäis saada alkaen 10" renkaat vaihdeltua.
Ehdotuksia? Kuvia?

tapiovuorent

Nuo autonrenkaille ( esim. Bilteman edullinen) olevat ei sovellu skootterinrenkaille.
Itse en ole löytänyt sopivaa "työkalua".
Itse hankin tehokkaita "yhdenkäden " puristimia , joilla saa kätevästi renkaan puristettua vanteelta irti.
Sitten muutama rengasrauta ja "rengasrasvaa" ( käy tietysti joku muukin liukaste esim. fayry)+kumivasara.
Tärkein asia tietysti irroitettaessa ja päällepanossa on , että renkaan toinen reuna on kunnolla vanteen keskellä, kun rengasta kampeaa pois vanteelta.Ja myös irroitusvaiheessa kunnon voitelu , vanteelle ja renkaalle.
Muutaman harjoittelun jälkeen homma alkoi sujumaan 10 " renkaista lähtien.
Renkaan täyttöön hankin Puuilosta palteennostimen , jolla onnistuu helposti ilmantäyttö.
Jotkut renkaat nousee kyllä vanteelle pelkällä paineilmasyötöllä.
Konsteja on kuulemma renkaantäyttöön muitakin esim. start-pilottia vanteen ja renkaan väliin , ja sitten tulta perään.Itse vaan en ole viitsinyt leikkiä edellämainituilla keinoilla.

Coastside

#2
Projekteissa on minun aloittama ketju jossa kerron keinoistani. Kun vanteen saa kiinni ja on kunnon rengasrauhdat, saa ne vaihdettua. Kiinnitys on helpointa kun pulttaa vanteen lautaan ja istuu sen päällä, se tuolien varassa. Lusikkaa muistuttavat IKH:n raudat ei kolhi vannetta. Kolme on hyvä määrä. Joku puristin voi olla hyvä pitää renkaan reuna kun toisesta päästä raudoilla vääntää yli. Aina kaksi rinnan joilla vuorotellen.
Renkaan poistossa on vaikeaa saada se väännettyä pois. Hihnalla ja jalkavoimin voi vetää em. lauta pystyssä.

Täytössä on hyvä olla patjapumppu jolla saa paljon ilmaa venttiilin putki tyhjänä. Uusi suora rengas menee sillä helposti. Liittimen voi tehdä auki leikatusta venttiilin hatusta ja letkusta.
Kun pumpussa on tuo liitin, niin se puhaltaa veto/työntö, jonka homma vaatii.

En ole kokeillut, mutta imu tuollaisella pumpulla voi auttaa painamaan renkaan irti, kun omalla painollaan samalla painaa.

Liekillä nosto ei toimi pienissä renkaissa. Jos sen saa syttymään, sen alipaine vetää renkaan irti. Jos laittaa venttiilin langan päähän tms. irti vanteesta, se ei tee alipainetta. Sitten vetää sen paikalleen.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

miccomus

Eli fairya purkki ja riittävän pitkiä rengasrautoja ainakin se 3kpl. Useinhan tuota hommaa ei ole mutta aina joskus kuitenkin.

Coastside

#4
Ei se noin simppeliä ole. Minun mielestäni toiseksi vaikein mopotyö jalan jousien jälkeen. Jos vaan ostat jotkut raudat (tasaleveä ja reunaharjanteet) jotka kolhii koloja ja et kiinnitä vannetta, niin joko et saa asennettua tai se ei pidä ilmaa. Kun hankit välineet ja uuden renkaan, käy vanha harjoitteluun. Otat sen pois ja laitat takaisin. Voimasta se ei jää kiinni vaikka ponnistella pitää.

Shampoo on parempaa ja hammasharjalla hyvin levittää sen kun se pitää sisäsivuun saada.



hyvä malli



Huono malli
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Ruuvipenkki, sillä puristellaan rengas keskiuraan. 3 kpl Bachon 30cm rengasrautaa. Fairya reilusti. Tietenkin jos vanteen saisi "lukittua" johonkin esim joku akseli pystyasennossa, helpottaisi hommaa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/381542/Renkaanvaihtopukki-Moose-Racing
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 21.01.20 - klo:11:42
Ruuvipenkki, sillä puristellaan rengas keskiuraan. 3 kpl Bachon 30cm rengasrautaa. Fairya reilusti. Tietenkin jos vanteen saisi "lukittua" johonkin esim joku akseli pystyasennossa, helpottaisi hommaa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/381542/Renkaanvaihtopukki-Moose-Racing

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/korjaamovarusteet/mp-tyokalut/rengastyokalu-2000022238

Tuossa on myös varteenotettava vaihtoehto vaihtosulkeisiin, olen tuollaista enskapuolella monesti käyttänyt, kun pitää nopeasti vaihtaa. Toimii hyvin yksinään touhutessakin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#7
Tuollainen vipu on helppo lisätä minun rengaslautaan. Olen selvinnyt laudan pätkällä jonka toisessa päässä koroke. Aikani siinä päällä hyppien on lähtenyt. Rengaslautaan lisättynä vinkalla saa voimaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

miccomus

Tilasin makkaralla toimivan rengaskoneen. Palataan tarkemmin kun paketti saapuu ja raportoin tarkemmat speksit.

miccomus

https://youtu.be/v7o-i4tQyfY

Tuommoinen tuli. Alkuperäinen keskitappi oli M14 kierretankoa joka ei etuvanteen laakerista sujahtanut joten pieni modaus ja tilalle M12 kierretanko ja rengaskone on valmis. Näppärästi sai vaihdettua 12" renkaita. Vähän enemmän toki vaati voimaa vs tuolla videolla oleva ruohonleikkurin pyörä :D

Coastside

#10
Koetin kerran tuollaisen kopion tehdä mutta hitsin puutteessa en onnistunut. Silloin keksin tuon rengaslaudan ja löysin hyvät raudat tehdä työ. Ennätyskin syntyi silloin jota moni ei lyö. Raudoilla pois ja käsin takaisin. Minuutti kymmenen sekunttia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: miccomus - 30.01.20 - klo:22:42
https://youtu.be/v7o-i4tQyfY

Tuommoinen tuli. Alkuperäinen keskitappi oli M14 kierretankoa joka ei etuvanteen laakerista sujahtanut joten pieni modaus ja tilalle M12 kierretanko ja rengaskone on valmis. Näppärästi sai vaihdettua 12" renkaita. Vähän enemmän toki vaati voimaa vs tuolla videolla oleva ruohonleikkurin pyörä :D

Paljos kustansi kaikkineen?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

miccomus

75e kone ja 5e uuteen kierretankoon + muttereihin