Skootterit yli 50cc (vaativat käyttäjältään vähintään A1-luokan ajokortin) > Yli 400cc skootterit

Honda FJS600 Silverwing - Jarrunesteen vaihto, ei ABS

(1/5) > >>

HiTec:
Nuokin nesteet kerää ajan kanssa itseensä kosteutta ja tumma väri indikoi aika hyvin että vaihdon hetki olisi paikallaan. Niin oli Silverwingissänikin, joten vaihtoon - siis nesteet ;)

Motonetistä imuvaihtaja ja pullo Dot4 jarrunestettä


Mopo tukevasti keskijalalleen ja stongaa käännellen s.e. jarrunestesäiliö on about tasassa. Aloitin helpommasta takapäästä, joten vas.kahvan juuresta jarrunestesäiliön kansi parilla ristipäällä auki, alta muovinen peitekansi ja kumitiiviste pois ja nestepinta oli esillä. Säiliön ympärille viriteltiin rättiä, joskos nestettä vaikka vähän loiskuisikin niin ei pääse paikkoja suttaamaan. Imuvahtajalla pelkällä imuputkella hörpäten säiliö tyhjäksi ja uutta nestettä tilalle. Takaa ilmausnipan kumisuoja pois, 8mm lenkillä nipan löysytys, imuvaihtajan kumisovitin paikalleen ja jarrukahvaa painamalla sinnehän sitä nestettä jo vaihtajan letkuun lurahtikin. Ja ei kun imemään. Välillä tarkastetaan että nestepinta ei kahvan säiliössä pääse laskemaan liiaksi s.e. olisi pelkoa että hörppäisi ilmaa. Imua jatkettiin kunnes letkussa tumma vaihtui kirkkaaksi ja nippa kiinni. Perään vielä pari perinteistä ilmausta, kahvalla paineet päälle, nipan löysytys jotta paineet poistuu, nippa kiinni ja kahvan vapautus. Tuota muutaman kerran ja homma valmis 8)

Sitten siirryttiin etupäähän. Silverwingissähän on yhdistelmäjarrut, jolloin vas.kahva vaikuttaa sekä taka- että etujarruihin, joten edessä on 2x ilmausnipatkin. Aloitetaan alemmasta, joka on vas.kahvalle koska kansihan on vielä jo valmiiksi auki juuri tehdyn takapään jäljiltä. Ja taas sama kuvio toistaen kuin takanakin, nipan löysytys, kahvalla eka pumppaus, imu, nestepinnan tarkastelu, nipan kiristys, pari perinteistä ilmausta ja valmis. Lopuksi säiliön pinnat vielä kohdilleen ja kansi kiinni 8)

Ja sitten oik.kahvan etujarru. Käännetään jälleen stongaa s.e. nyt vuorostaan oik.säiliö on suorassa, kannen aukasu, säiliön tyhjennys, uutta tilalle ja vielä 3. kerran em. imu-proceduuri. Lopuksi tuonkin säiliön pinnantarkistus ja kansi kiinni, Done! 8)

No mitä saatiin aikaiseksi? Jarruista poistui ns. kumipallomaisuus täysin. Nyt kahva painuu sen mitä palat liikahtaa, mutta sitten tulee kova seinä vastaan ja kahva ei painu yhtään enempää. Aikaisemmin vielä tuossa kohtaa kahva painui lisää, tosiaan kuin kumipalloa olisi puristellut, mutta ei enää. Jarrutuntuma on napakka ja liikeradassakin olisi kyllä vielä matkaa yhä puristaa, joten tarvittaessa sinne levyillekin saa nyt jarruvoimaa vähintäänkin riittävästi :)

Tuon ABS-mallin kanssa proceduuri voi olla hieman erilainen ja nestemääräkin kenties suurempi, mutta koska itsellä on ihan alkupään pyörä ilman ABS:ää, niin en tiedä kuinka hyvin em. ohjeistus siinä toimisi ???

arla_m6:
Mä tein omaan Hondaan kans jarrunesteiden vaihdon. Mun skobassa on ABS:t. Aloitin etupäästä ylimmästä ruuvista ja sitten alin ruuvi. Lopuksi takapää. Käytin takaiskuventtiiliä ja ilmausruuvin juureen vaseliinia löntti, ettei haukkaa ilmaa kierteiden kautta. Hyvät tuli ja napakat.

Vastaava venttiili kuin tässä kuvassa. https://www.24mx.fi/jarrujen-ilmauslaite-suuntaventtiili-proworks

HiTec:

--- Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 28.04.19 - klo:22:30 ---Käytin takaiskuventtiiliä ja ilmausruuvin juureen vaseliinia löntti, ettei haukkaa ilmaa kierteiden kautta.

--- Lainaus päättyy ---

Tuo onkin se yleisempi (ja edullisempi) keino, ei tartte kompuroita yms. alipaineenkaan tuottamiseen jne. Itse ajattelin kuitenkin hommata tuon imu-vaihtimen, sillä nyt on työkaluissa myös joku laite jolla voi näpsästi imeäkin jotain nesteitä 8)

Coastside:
Ebayssa on alipainepumppusarja jolla voi mitata ja ilmata.

HiTec:
Niin no esim. tuossa setissä on mukana myös tuo lisänestepullo, jonka voi autossa viritellä noiden 3-haarasten "jalkojen" avulla pystyyn jarrunestesäiliöön => sitä mukaa kun neste säiliössä vähenee, tulee pullosta uutta tilalle ja näin säästyy säiliön pinnan tarkkailulta = homma on nopeampaa ja entistäkin helpompaa varsinkin yksin duunatessa :)



En nyt kuitenkaan tuota niin suurena investointina pitänyt Motonetistäkään ynnä tavaran sai heti käteen, niin... 8)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta