Kirjoittaja Aihe: Ruuvi / pinnapultti pyörii tyhjää / poikki. Miten vaihdetaan?  (Luettu 106767 kertaa)

kekra

  • Vieras
Itse en alkaisi tekemään ainakaan uusia kierteita. Niin kauan kuin se ei tippase yhtään niin ei mitään huolta. Katsele mitä tapahtuu kun seuraavan kerran vaihdat öljyt. Jos ei edelleenkään vuoda niin anna olla vaan.

Noin vähän kun vuotaa niin pelkkä kierreteippikin riittää. Siis putkimiehen teippi. Laita sitä seuraavan kerran kun avaat ruuvin. Pari kierrosta riittää. Ei takuulla vuoda.

Öljynvaihto imemällä täyttöreiästä ei ole hyvä vaihtoehto koska silloin kaikki moska jää perän pohjalle. Kyllä öljy pitää saada tyhjennysreiän kautta ulos.

Poissa jalat

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1263
Eihän tuolla perässä ole kuin pari hammasratasta, mikäli  oikein räjäytyskuvia katselin. Tuskin sieltä kovin paljon moskaa tulee. Ja varsinkin kun desin vaihtoväli on noin pitkä. Kuten mainitsin, niin 1000km jälkeen öljy oli ihan puhdasta vielä. kuin uutta eikä moskaa tullut yhtään. Sen vuoksi kai pidempi öljynvaihtovälikin.

Tuo vuotaminen jännittää sikäli, etten tiedä paljonko se on vuotanut. Paikallaan kylmänä kun ei vuoda, mutta ajossa kastelee sen pultin. Täytynee jokupäivä laittaa sinne injektioruiskulla lisäystä ja katsoa kuinka paljon se on oikeasti vuotanut. Saattaa olla että se valkoinen teippi (mitä se nyt sitten onkaan, mitä putkimiehet käyttää kierteissä tiivisteinä) saattaa ihan riittää tiivistämiseen.

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19386
Sen täyttö on sen tulpan alarajaan, joten öljyn määrän tarkkailu onnistuu sen kautta.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa jalat

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1263
kestääköhän tuo kierreteippi kuumuutta? Toisaalta eikös se ole teflonia, josta tehdään pannuja ja kaiken maailman patakintaita.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kekra

  • Vieras
Kyllä se kestää kevyestikin sen kuumuuden mitä perässä on. Muistaakseni tuo kierreteippi on palamatonta, sitä ei saa edes sytkärillä syttymään.

Tulikin mieleen että pitäisi itsekin vaihtaa peräöljyt. Muistaakseni joskus ~5000km sitten viimeksi vaihtanut  :-[
« Viimeksi muokattu: 14.09.08 - klo:21:11 kirjoittanut kekra »

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 19386
Se proppu kannattaa putsata öljystä ja karhentaa santiksella, muuten se teippi ei tartu, vaan liukuu pois.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa jalat

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1263
Ostin clas ohlsonilta läpinäkyvää pvc-letkua 3.5e. Sisähalkaisija 3mm ja ulkohalkaisija 5mm. Siitä 30cm pala ja viisto leikkaus toiseen päähän, jotta se ohjautuu paremmin perän sisällä. Letku on sopivan taipuisaa, mutta kuitenkin sopivan jäykkää. Menee nätisti sisään ja pienellä painamisella ja väännöllä menee varin pohjalle asti. Eli juuri sopivaa. Se apteekin injektioruiskuun kiinni letkun toiseen päähän ja imemään peräöljyjä yläkautta. Hidasta hommaa, mutta sai sillä nätisti imettyä 0.7dl. Eli kutakuinkin varmaan kaiken saisi jos viitsii. Itse valutin lopun 0.1dl samalla kun avasin pohjapropun. Pohjaproppuun 3-4 kierrosta sitä kierreteippiä (teflonteippi) ja ruuvaus hellästi takaisin paikalleen prikan kera.

Öljyt koneeseen. 10km ajoa ja tarksitus. Pohjatulppa ei ollut yhtään öljyinen  :D
Enää en avaa tuota koskaan, jos se vaan on tiivis. Seuraavan kerran kun pitää peräöljyt vaihtaa joskus 2 vuoden kuluttua, niin yläkautta menee vaihtoon todennäköisesti.

30cm letkunpätkän heitin roskiin kun oli niin öljyinen. Mutta sillä 3.5 eurolla sitä saikin vain 10 metrin pätkän. Riittänee loppuelämän peräöljyjen vaihtoon.

Kiitos taas kaikille vinkeistä. Tulen kiroamaan tänne jos vaan tuo rupeaa vuotamaan  ;D
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kekra

  • Vieras
Hieno homma. Ei tainnut öljy olla kovinkaan mustaa?
Huomenna ajattelin itse vaihtaa öljyt. Saattaa olla aika tummaa kun viimeisestä vaihdosta on jo vierähtänyt aikaa..

Paljon helpommaksi ei öljynvaihto voi tulla kun ostaa perämoottorin vaihteistoöljyä sellaisessa sinappituubin muotoisessa putkilossa jossa on suippo pää jolla voi kätevästi puristaa öljyt perään. Ei tarvi ruiskujen kanssa värkkäillä.

Poissa jalat

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1263
Öljy oli kuin uutta, koska sillä ei oltu ajettu kuin noin 200km :) Eipä silti edellisillä öljyillä ajoin 1000km ja nekin olivat kuin juuri laitettua. Seuraavat öljyt vaihtanen vasta 4000-6000km jälkeen. Mikäli tuo laitos minulla vielä siinä vaiheessa on.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kekra

  • Vieras
Eipä noita peräöljyjä näytä tosiaankaan kannattavan vaihtaa turhan usein. Aivan kirkasta oli öljy mullakin vaikka ~5000km ajettu. Seuraavan kerran taidan vaihtaa vasta ~10 000km päästä..  :-\

Poissa jalat

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1263
Johtunee varmaan siitä, että siellä ei tosiaan ole kuin pari ratasta jotka pyörivät. Eihän mittarinpyörittimessäkään ole öljylohkoa, vaikka sieläkin menee pari ratasta pyörimässä kokoajan. Hyvällä lykyllä tuo perä toimisi yhtälailla jollain vaseliinilla. Mutta olkoon nyt öljyt pari kolme vuotta rauhassa siellä.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kekra

  • Vieras
Taitaa tosiaan ensimmäisessä öljynvaihdossa tulla se moska pois mikä on tullakseen. Mulla oli ainakin ihan pikimustaa öljy jo 300km ajon jälkeen. 1000km kohdalla oli pikkasen tummaa ja sen jälkeen ihan kirkasta.

Poissa karkulainen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2098
Mullakin oli ihan mustat öljyt siellä 300km huollossa, 1000km huollosta en muista. Kun itse vaihdoin öljyt ~4300km kohdalla, siellä oli valkoisia hiutaleita ja öljy oli kerrostunut. olivat tulleet 1000km huollossa, kun laittoivat öljyt sisään vanhalla rasvatuubilla :P
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Poissa FlatLander

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 189
  • Ihminen olettaa ja Elämä opettaa...
Ihmettelimpä eilen, että mikäs skodea vaivaa ku meinaa heti kun kaasuun koskee, niin tukehtua. Pitemmän pällistelyn jälkeen huomasin että oikean puoleinen imusarjan pinna pultti pyörii tyhjää. Otin sen pois ja huomasin että pinnapultista puuttuu sieltä pytyn puoleisesta kierteestä noin 3-4mm matkalta kokonaan "pulttia". Ja tuntuis olevan pikkusen pytyssä kierteet olevan ehtoon puolella, ei aivan loppuneet mutta melkein. Laitoin siihen Loctite:n vihreää ruuvilukitetta siihen pinnapulttiin ja laitoin sen niin kiinni kun mahdollista. Oliko idea mistään kotoisin? ja jos ei niin, mikäs nyt sitten avuksi??
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

Poissa A_sentaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3238
Jos olet näppärä kaveri, niin vetäse kierretapilla uudet jengat. Mittaa vanhan koko ja teet seuraavaan kokoon, ei tarvitse välttämättä edes porata vanhoja jengoja puhtaaksi, voi sen toki tehdä. Sen kuin väännät hittaasti uudet vanhan tilalle. Imusarja luultavasti on jotain kevytvalua, joten jengatappi kiertyy siihen helposti.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...