Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa Primavera 50cc 4T 2016 käynnistys vaikeuksia

Aloittaja artwave, 16.08.17 - klo:07:29

« edellinen - seuraava »

artwave

Ostin otsikon mukaisen Vespan, kone kävi ja kukkui kun myyjä sitä esitteli.
Kuljetin kärryn kyydissä parisataa kilsaa kotiin ja kun kotona yritän käyntiin niin ei mitään.

Startti vääntää hyvin, latasin jopa akun. Tulppa antaa kipinää, tankki on täynnä.
Purin kaasarin ja etin tukosta, koska ajattelin että jostain on pas.. kakkaa irronut mopon pomppiessa kärryissä.

Bensaletkun kun irroittaa ja starttaa, niin bensaa puskee, eli "bensapumppukin" on kondiksessa.

Mitäs tässä viellä ihmettelis, tulppa antaa kipinää, mutta hieman erikohtiin joka sytytyksellä, voiskohan se vaikuttaa?

Jarrukahva on pohjassa, jarruvalo palaa, polkemallakin olen yrittänyt ja bensaa suoraan kurkulle.

-Arto-

Coastside

Onko puristuksia? Näissä voi irrota karstaa ja joka jää pakoventtiilin väliin ja puristukset katoaa. Lähtee käymään kun aikansa pyörittää. Tulppa kannattaa aina vaihtaa jos on käyntiongelmia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

artwave

Puristuksia on, tosin en tiedä paljonko niitä pitäisi olla, kun ei oikein ole kokemusta näistä moposkobista, lähinnä monttukoneista ja isommista pyöristä.

Startilla olen pyöritelly jo suhteellisen paljon ja ei ole luvannutkaan, tuoko polkeminen mitään hyötyä tähän?

Pitänee hakea uusi tulppa tänään ja kokeilla onnea sillä.

-Arto-

xx851z

Siinä on ajonesto ja kaksi eriväristä avainta. Punainen on master-avain, sininen on avain jota käytetään normaalisti.  Kokeile käynnistyykö punaisella avaimella. Manuaalissa on lisää tietoa asiasta.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

artwave

xx851z

Jos sinulla on käyttöohjekirja, niin katso mitä avaimia siinä tulee mukana. Yleensä vespoissa on erivärisiä avaimia joista yksi on master-avain jolla saa teetettyä uusia. Minulla on 125 LX:ssä punaruskea, sininen ja musta sekä näiden lisäksi luottokortin kokoinen kortti jossa on avaimen koodi.

Kun yrität laitetta käyntiin, sammuuko mittaristosta jokin valo jonkin ajan päästä kun virrat on kytketty? Minulla on punainen Code-tekstillä oleva ledi joka vilkkuu jonkin aikaa ja lopulta sammuu ja oranssi merkkivalo jossa moottorin kuva, sekin sammuu kun sytytysvirta on ollut hetken päällä.

xx851z

Itselleni vastaten, kaivelin 125 ja 150 mallien ohjekirjan netistä, siellä sanotaan:

The vehicle is supplied with two types of keys. The «
A
» key with a brown grip and the
"
MASTER
" key. Only a single copy of this key is supplied, which is necessary to pro-
gram all your other keys and for your dealer to perform some maintenance operations.
We therefore recommend that it be used only under exceptional circumstances. The
blue key «
B
» (single copy supplied) is used for normal operations and for start-up.
Together with the keys comes a CODE CARD which is imprinted with the mechanical
code of the keys

En tiedä on mopo-versiossa ajonestoa, jos on, niin vaikuttaa että sinulla on avaimien kanssa häikkää. Mittariston oikeassa laidassa on moottorinohjauksen valo ja ajoneston ledi, ainakin em. isompikoneisissa malleissa.

artwave

Itsellänikin oli 300cc Vespassa master key ja tavallinen avain, mutta näytää siltä, että tässä mopo versiossa ei ajonestoa ole.

The vehicle is supplied with two keys (one spare) which serve to start the engine and
unlock the saddle compartment. The keys are accompanied by a tag marked with the
identification code to be quoted when ordering duplicates.

Merkkivaloja ei ole kuin, vilkku, bensa, öljynpaine ja valot.

-Arto-

xx851z

OK, tämä selvä. Minkä verran laite on ajettu ja onko huollettu?

Muuan valtuutettu Vespa-myyjä/korjaaja täällä Pirkanmaalla kertoili minulle joskus, että jos venttiilien tarkistus jää tekemättä ensimmäisessä huollossa ja venttiilit alkavat kantamaan, alkaa käynnistyksen kanssa tulla ongelmia noin 7-8 tkm:n paikkeilla. Kysessä oli LX-mopovespat ja sellaiset vuosimallit joissa on palasäätö.

artwave

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: artwave - 16.08.17 - klo:12:24
19.2km, joten ei ole viellä huollettu  ;D
Ota yhteyttä myyjään koska noin uusi, älä räpellä itse!
Dacia Dokker 1,5D
Harley Davidson Dyna
Kawasaki VN 1500
Vespa GTS 300
Vespa LX 50 2T
Scand GoMoto 3,3
Amica

xx851z

Taitaa olla joku arpajaisvoittona saatu ja myyty eteenpäin tms. koska muutenhan se olisi jo viety liikkeeseen kun ei kerran käynnisty. Viime vuonna näin Tori.fi pari sellaista myynnissä.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 16.08.17 - klo:15:24
Lainaus käyttäjältä: artwave - 16.08.17 - klo:12:24
19.2km, joten ei ole viellä huollettu  ;D
Ota yhteyttä myyjään koska noin uusi, älä räpellä itse!

Totta koska mopo noinkin uusi, tai yhteyttä maahantuojaan.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Missä noissa on tappokatkaisin? Ettei jäänyt päälle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

"Mitäs tässä viellä ihmettelis, tulppa antaa kipinää, mutta hieman erikohtiin joka sytytyksellä, voiskohan se vaikuttaa?"
Tuo ilmiö viittaa siihen että ajonesto toimii, tai joku moottorin tai rungon maadoitus ei toimi.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.