Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

JiaJue Matador

Aloittaja kkossc2, 02.07.17 - klo:15:34

« edellinen - seuraava »

kkossc2

Täältä jälleen täytettä Konenikkarin Papukaijamerkki kokoelmaan.

Kytkennät olivat juuri ohjeiden mukaiset. Hyvin käynnistyi ja ottaa kierroksia. Ajamaan en sateen takia vielä päässyt, mutta eiköhän tuo toimi ajossakin.

konenikkari

En vielä ole valmis vastaanottamaan mitään merkkejä,
vasta pitkäaikainen käyttö osoittaa homman toimivuuden.
Tällähetkellä kuullostaa lupaavalta  ;)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

pera8x

konenikkarilla tuntuu olevan sähköt hallussa. se on ihan hyvä, koska kovin monella ne ei aina ole ihan täysin hanskassa, minut mukaan lukien. helpompi kysyä neuvoa joltain, joka noista jotain ymmärtääkin, kun itte veivailla piuhojen kanssa ristiin rastiin.

hyvä, että alkaa pelaamaan.

tuo konenikkarin juttu siitä sivujalkakuskista oli kyl huvittavaa luettavaa. ;D

kkossc2

Jatkanpa näitä tämän murheenkryynin seikkailuja tähän samaan ketjuun...

Ajelinpa siis tuossa päivällä skootterilla, kun vauhti alkoi hiljalleen hiipua ja lopulta kone sammui. Eipä lähtenyt enää käyntiin. Kuulosti kuin puristukset olisivat kadonneet.

Onneksi tuli vain 5km patikkamatka kotiin, sitten skootteri peräkärrillä ja kone auki.

Mäntä oli tämän näköinen. Mitäs tässä oikein tapahtui? Materiaalivirhettä männässä vai tollontyötä seoksen säädössä? Niitä olin juuri suuremman suuttimen myötä pari päivää sitten yrittänyt säädellä, ilmeisen huonolla menestyksellä >:( :o :-[

konenikkari

Joku vieras esine pyörinyt palotilassa, tutki tarkasti, yläneulalaakeri, männäntapin lukkosokat ja imuläpät.
Koska mäntä noinkin musta ohi renkaiden, on pakoputki melko tukkoinen.
Myös irtotavara saattaa kulkeutua, pakoputkesta sylinteriin päin.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Nakutus syö männän reunan noin ja sula mäntä jumittaa renkaat ja käynti hiipuu ja loppuu. Mikä on tulpan väri? Männänrenkaan lukitustappa tekee mäntään urat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Syynä voi olla molempien yhteisvaikutus, tai laiha seos, tuossa kuvassa näkyy vierasesineen tekemä jälki.

Kannattaa katsoa kootessa että sylinterin alatiiviste on riittävän paksu,
ja että sytytysennakko on noin 20 astetta.

kkossc2

Tyypilliseen suomalaiseen tapaan käyttöohjetta tutkaillaan vasta savun hälvettyä... :-[ :-[ :-[ :-[

Tutkin siis ohjekirjaa ja bensasuositus näkyi olevan 98. Liekö ollut tavallista suuremmat puristukset tässä koneessa. 95:a tietysti tankkailin eli mahdollinen nakutus on hyvä osasyy vaurioon.

Tulpan väri oli vaaleahko mutta kuitenkin vielä selvästi ruskea.

Vierasesineitä ei sylinterissä ollut, enää. Lukkorenkaat ja laakerineulat olivat tallella. Todellakinhan tuossa tarkasti katsoen näkyy ylimääräisiä jälkiä, samoin kannessa, joskin vähemmän kuin männässä.

Vaurio lienee syntynyt pitemmän ajan kuluessa, ei parissa päivässä jolloin tuota kaasutinta ruuvailin. Olikin havaittavissa selvää hyytymistä isompiin mäkiin vaikka muuten oli tehot tallella.

Tulipa mieleen että kun taannoin pakoputkea hitsailin, niin sisäpuolelle saattoi jäädä roiskeita tai jopa langanpätkiä, jotka sitten irtosivat ja imeytyivät sylinteriin...enpä tullut tuollaista ajatelleeksi, tietenkään.

No, uutta mäntää koneeseen ja kovaa ajoa jälleen...

Muuten, miten tarkasti konkarit noudattavat virallisia sisäänajo-ohjeita? Tuntuu naurettavalta ajella vauhtia, jossa ripeämmät pyöräilijän painavat ohitse... ::)

Coastside

Se miksi väärä oktaani/laiha seos sulattaa männä pakoaukon kohtaa,  johtuu siitä että se on kuumin paikka.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Katso kootessa ettei mäntä ylhäällä ollessaan jää sylinterin tasopinnan yläpuolelle,
mieluusti n, 0,1-0,2 millimetriä alle,
jos mäntä tulee yli tasopinnan pistä paksumpi alatiiviste, koekiristä sylinteri pistämällä esim muttereita kannen tilalle.
ja pistä varmuudeksi 10# isompi pääsuutin, kuin nykyinen.
Sytytysennakko olisi hyvä tarkistaa stroboskooppilampulla.
Pari tankillista vois ajella 60--80% tehoilla ja kaksitahtisella, nopeutta vaihdellen.
Tasakaasu on myrkkyä kaksitahtiselle.
Itse en käytä sitä kaasun viimeistä neljännestä sisäänajon jälkeenkään,
ajaessa ja eläessä, on hyvä pitää se pieni limiitti, kaiken varalta.
Jotkut ajotilanteet vaatii lisäkaasua.
Jos kaksitahtisella vetää 50km putkeen kaasu täysillä, on jonkunasteinen moottorivaurio todennäköinen.
Helppaa välillä, tekee hyvää kuskille ja mopolle  :D

Valitse aina se mutkaisempi tie jossa luonto on niin lähellä että voi jopa haistaa,
ja jos tuntuu ettei mopo kulje tarpeeksi valitse vielä mutkaisempi tie  ::)

kkossc2

Perskutarallaa! >:( 20km ajoa ja uusi mäntä tämän näköinen.

Mikä kumma noita uria oikein tekee. :-\  Tai mistä niitä ylimääräisiä aineksia sylinteriin tulee? Mitä pitää tehdä, että seuraavalle männälle ei käy samoin?

konenikkari

Ehkä kiertokangen alalaakerista tai runkolaakereista hajoilee kuulakehykset.
Ikävä kyllä moottori on purettava, kokonaan.

kkossc2

No just.... sitä pelkäsinkin.... >:(

Löytyisikö jostain suomenkieliset ohjeet Minarellin vaakasylinterisen pura ja kokoa hommaan?

kkossc2

Joku sanoisi varmaan, että koneen pura ja kokoa- operaatio olisi vain parin tunnin helppo homma. Niin varmaan onkin osaavalle. Ei allekirjoittaneelle...

Niinpä puhaltelin paineilmalla kampikammion ja uutta mäntää vaan koneeseen.

Ajettu nyt reippaat 300 km ja muuten toimii hyvin, mutta pitempään matkaan ei uskalla lähteä, koska kone sammuu aina viimeistään 30km välein, joskun aiemminkin. Jäähdyttelyn jälkeen lähtee lopulta pitkän pyörittelyn jälkeen käyntiin. Ja taas mennään maastosta riippuen sama matka. Usein hyytyminen tapahtuu ylämäkeen, jolloin tietysti kaasu on täysillä. (Tällä jotain merkitystä ongelmaan?)

Suutinta olen suurentanut 62 ->66 ->72 ->80. Ei vaikutusta. Omituista on myöskin se, että tulpan väri (seokset) ei näytä muuttuvan miksikään suutinta suurennettaessa. Sama ehkä aavistuksen liian vaalea väri säilyy. Luulisi tuollaisen suurentamisen alkuperäisestä jo aiheuttavan huomattavan seoksen rikastumisen(=tulpan nokeentumisen?)

Männässä ei näy kiinnileikkaantumisen jälkiä, paitsi helmoissa ehkä jotain pientä kiilloittumista.

Bensan sekaan olen laittanut lisää oljyä sen verran, että taustapeilistä huomaa maiseman hieman sinertävän...

Uusi mäntä on kokoa 40,00 jota tarjotaan yleisesti tuohon vaaka-Minarelliin, paitsi tässä tappi 10mm. Onko näitä ehkä muilla sylinterin halkaisijoilla?
Mäntä oli kylläkin halvin mahdollinen, ehkä kiinalaista valmistetta. Suuri maa- suuret toleranssit eli olisiko mahdollisesti lievää ylikokoa tai muotovirhettä? Puristukset ovat kylmänäkin melkein 13kiloa, vai mitä yksiköitä nuo lienevät.

Lopuksi, jos jätetään huomiotta mahdollinen lämpenemisen aiheuttama "ahistuminen" mitä muita syitä voisi olla? Jotain kaasariin tai sähköihin liittyvää ehkä?

konenikkari

Jos noin kauheet (bar) puristuspaineet, on kansi matala tai mäntä pitkä.
Kun pistää pelkän männänrenkaan sylinteriin, kuinka suuri on katkosvälys.