Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX50 4T 4V käynnistysongelma kylmänä

Aloittaja dexteri, 15.09.16 - klo:10:27

« edellinen - seuraava »

Coastside

Käynnistäessä ruikkauksen etu on että helposti haihtuvat aineet lähtevät ilmavirran mukaan ja muut sitten hitaammin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

dexteri

Tuo tuntuu auttavan kun polkasee  2-3 kertaa ilman virtoja ja pari hidasta pumppausta siihen päälle. Tuli totuttua liian hyvään viime talvena kun lähti  pikkupakkasilla sähköstartilla kertalaakista ilman nikottelua. Tuolloin peli oli toki vasta sisäänajettu (1900km), nyt mittarissa lähemmäs 6000km. Kiitoksia kaikista vinkeistä!

Partanen

Onhan siitä venttiilit säädetty ajallaan? Silläkin voisi olla vaikutusta käynnistyvyyteen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

"Tuli totuttua liian hyvään viime talvena kun lähti  pikkupakkasilla sähköstartilla kertalaakista ilman nikottelua."

Tuo yo lause kyllä kertoo että jotain siellä kaasuttimessa on muuttunut ! Mikäli TK seosruuvia ei ole pyöritelty niin epäilen että pientä roskan hitusta joko tyhjäkäynti suuttimessa tai ryyppysuuttimessa. Mikäli tyhjäkäynti on lämpimänä AINA moitteeton kääntyy epäily tuohon ryyppysuuttimeen.

Mun oma kokemus on näissä pienissä nelareissa  että kun siirrytään kesän lämmöistä tonne +viiteen tai kylmempään niin tyhjäkäyntipiirin seosta joutuu säätään rikkaammalle. Tää ilmenee juurikin siinä että miten pian käynnistymisen jälkeen kaasuun kestää koskea (kylmässä) ettei kone kuiteskaan sammu. Toisaalta jos säätää liian rikkaalle niin käynnistyminen lämpimänä vaikeutuu huomattavasti.

Toi mun 125 cc leader käynnistyy loistavasti kylmänä niin keskikesällä kuin nolla kelilläkin mutta jos haluaa lähteä ajamaan muutaman sekunnin kuluttua käynnistymisestä(ei kestä koskea kaasuun), kylmällä ilmalla, on tyhjäkäynnin seosta kyllä säädettävä rikkaammalle , Yleensä teen sen kun aamu lämpötilat alkaa mennä alle viiden + asteen.

Edit: Venttiilien välykset pitää tietty olla ok
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Perus säädöt aina käyttölämpimään moottoriin sopiviksi mutta kylmillä ilmoilla tarvitaan enemmän bensaa kautta linjan. Tyhjäkäyntiä rikkaamalle ja neulaa voi nostaa pykälän ja säätää tyhjäkäyntiä suuremmalle. Tulppakin voisi olla kuumempi. Imuilman kuristaminen kompensoisi ilman tiheyden kasvua mutta vähentäisi tehoa. Luisti on tarkoitettu vastaamaan tuohon automaattisesti mutta se ei vaikuta tyhjäkäynti eikä rikastinpiiriin joilla käynnistys hoidetaan. Synteettiset öljyt on notkeammat ja voitelevammat pienellä kustannuslisällä. Jo kylmän hihnan jäykkyys haittaa käynnistyksiä.

konenikkari

Jos superlon suodatin, ilmanputsariöljykin vaikuttaa yllättävän paljon.
Lisää imuvastusta ja rikastaa seosta.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: dexteri - 17.09.16 - klo:07:45
Tuo tuntuu auttavan kun polkasee  2-3 kertaa ilman virtoja ja pari hidasta pumppausta siihen päälle. Tuli totuttua liian hyvään viime talvena kun lähti  pikkupakkasilla sähköstartilla kertalaakista ilman nikottelua. Tuolloin peli oli toki vasta sisäänajettu (1900km), nyt mittarissa lähemmäs 6000km. Kiitoksia kaikista vinkeistä!

Jos säilytät skotuasi pääosin ulkotiloissa, tarkista kaikki sähköjohtojen liitokset, ja varsinkin, maadoitukset.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

dexteri

Juu nuita kävin läpi putsaten mitä nyt sieltä osasin suhteellisen ummikkona löytää. Voisiko olla niin että akku ei yksinkertaisesti jaksa antaa tarpeeksi vahvaa käynnistysvirtaa mikä näkyy sitten temppuluina viileämällä kelillä. Akussa riittää kyllä virtaa pitkäänkin sahaamiseen ja ottaa virtaa vastaan hyvin. Akun iästä minulla ei ole tietoa..luultavasti useamman vuoden vanha. Onko noista Bilteman geeliakuista kokemuksia?

Sepi6

Kyllä nuo bilhelvetin akut asiansa ajaa, olen käyttänyt mp, leikkuri ja mopossa. 1000cc V2 vaatii niin paljon käynnistysvirtaa että noissa se kestää pari ajokautta...tietty tärinä ja lämpö tappaa akun kuin akun. Hintaansa nähden kelpo ostos.
Itse kokeilisin myös noita jo ehdotettuja: neula pykälää korkeammalle ehkä myös pykälää suurempi tyhjäkäyntisuutin samalla kun puhdistaa kaasarin.
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Coastside

Jos akun saa alle kolmen kympin on siinä jotain vikaa. Bilhelveten akku kesti vajaan vuoden ja yuasa akku vääntää siihen verraten kovaa. Maksoi 60€.

Partanen

Mulla mökkimopossa ollut bilteman geeliakku kai pari vuotta. Ostaisin uudelleen. Vaikka onhan ne Yuasat ihan omaa luokkaansa, silleen hyvällä tavalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Korjataan luulo että kuvia kumarran. Kiinalaisella tekstillä ollut akku toimi viisi vuotta kesät talvet kunnes se pääsi liikatyhjäksi. Ostin bilteman ja se hiipui alle vuoden ja nyt on yuasa joka kylmillä on hyvä antamaan virtaa.

konenikkari

Onkohan tuossa kysyjän skotussa AC vaiko DC syttyboxi?, viisaat tietää ?
Joissakin AC syttylaitteissakin olen havainnut että startin ottama virta "syö" cdin:n maadoitusta starttitilanteessa.
Kummalliselta tuntuu, mutta lisämaadoitus n 6neliömillin johtimella akun miinukselta moottorin runkoon,
ja moottorin rungosta n. 2,5 neliömilliä skotun metallirunkoon saattaisi helpottaa.
Akkukin on syytä uusia jos iästä ei ole tietoa.
Epätoivoisinta on voimistella huonon akun kanssa, se on sittenkin suhteellisen halpa, ja merkittävä osa kaikkien sähkölaitteiden toiminnalle, ja kestoiälle.
Tosin 6000km taivalkin on jo syönyt moottorista parhaat savut, mutta se ei yksistään riitä syyksi.