Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa 300 GTS Touring, ohjaus vatkaa

Aloittaja Jarppavm51, 17.07.16 - klo:10:27

« edellinen - seuraava »

Partanen

Totta toikin. Liuotinta ja painepesuria, niin pian voi ohjauslaakeri olla pilalla.

Mun PX:ssä oli vaseliinit kovettuneet 20 vuodessa. Vielä riitti uusien rasvojen laitto.

Muistaakseni Vespaa ei saisi painepesurilla pestä, ohjekirjan mukaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 18.07.16 - klo:12:55
Aika paljon tuosta muutenkin on netissä asiaa.
http://modernvespa.com/forum/wiki-wobble

Pistä osku linkki siihen jo täälläkin aiemmin käytyyn keskusteluun , jos löydät.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Jarppavm51 - 17.07.16 - klo:18:33
Ok. Kiitos kommenteista. En ala vielä puslaamaan moottorin ripustusta. Täytyy ellää tämän kans ja pittää tukeva ote sarvista  ;)

Ei ole syytäkään, kyllä se "vika" sieltä etupäästä löytyy, mikä on ollut rengaspaine etupäässä etupäässä.
Jos ajettu pienellä paineella vaikka 1000km, ei korjaannu kuin rengasta vaihtamalla.
Seuraavassa rengasasennuksessa pyydä 0,5 bar suositeltua isompi paine, ja huolehdi että se säilyy.
Katso todella tarkasti, ja kriittisesti sitä eturengasta onko sen kuluminen ollut omasta mielestäsi, normaalia.
Onko sulla tuo takaboxi joka on kuljettajan takana,kuljettajan vyötärölinjan yläpuolella, ja painoa siellä yli 5kg, ilmanvastuksineen.
Itse henk kohtaisesti en ole milloinkaan hyväksynyt kaksipyöräisessä painoa joka akselien ulkopuolella,ja kuljettaja/skotu painopisteen yläpuolella.
Hyvän matkustajan hyväksyn kunhan pysyy matalana ja mahdollisimman kiinteästi yhteydessä, minuun.
Toivon että ongelmasi selviää,että edes ajoittain vois kaasusta helpata vailla huolenhäivää ;)
Kauheeta sekin on jos aina vaan on pakko kiihdyttää  ::)
Ja sarvista rutistaa moottorijarrussa, kun kaik on oikein, ei tarvi jännittää, turhanpäiten.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Partanen

1.8 bar on suositus etupyörälle, ja sillä rengas kuluu normaalisti. Etutelinettä ei saa kovin paljoa lastata, joten senkään vuoksi painetta ei tarvitse nostaa suositellusta. Rengaspainemittarin täytyy tietenkin olla luotettava, ja paineet syytä tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa, ellei jopa useammin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Tyypillinen kommentti, onko tuo 1,8 bar suositus mille renkaalle, ja mille kuormitukselle.
Oma mielipiteeni on että, 2,3. voi aloittaa,ja jos rengas sallii,eli oikei lähtee kulumaan, voi painetta vähän laskea.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 18.07.16 - klo:15:15
1.8 bar on suositus etupyörälle, ja sillä rengas kuluu normaalisti. Etutelinettä ei saa kovin paljoa lastata, joten senkään vuoksi painetta ei tarvitse nostaa suositellusta. Rengaspainemittarin täytyy tietenkin olla luotettava, ja paineet syytä tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa, ellei jopa useammin.

Ja ehkä myös joskus, kun rengas on kylmä/kuuma  ;)
Eturenkaan voi myös asentaa pyörimään väärinpäin,jos renkaan kuvio ei ole symmetrinen oikeinpäin pyörivässä eturenkaassa näkyy edestäkatsottuna A.kirjain renkaan yläpinnassa.

Partanen

Etupyörälle 1.8 bar kylmänä, kuormasta riippumatta. Renkaan merkillä ei väliä.

Rengas laitetaan niin, että renkaan kyljessä olevat nuolet osoittavat pyörimissuuntaan. Ei pidä laittaa "väärinpäin".
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Niinpäs, varmaankin sitä nuolta katselemalla rengas ymmärtää pyöriä oikeeseen suuntaan,eikä skotu kokoaikaa pakita.
Entäs sitte ku joissain renkaissa on nuoli molempiin suuntiin?
Eikä siis pidä laittaa rengasta, esim sisäpuoli ulospäin pöh.

Partanen

Ymmärsit väärin. Renkaan asentava henkilö laittaa renkaan vanteelle niin, että nuoli on pyörimissuuntaan. Semmoisia renkaita en ostaisi, joissa pyörimissuuntaa osoittava nuoli molempiin suuntiin. Eikä ole kyllä onneksi kohdalle sattunutkaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

En kyllä ihmettelisi vaikka niitä kiinalaisia muovirenkaita olisikin samat merkinnät kummallakin puolellla ;-)

Coastside

Partanen kampeaa nyt rengasvikaan kun vespassa on huomattu vähän tutinoita. Sitä ei korjaa renkailla tuota vikaa tai ominaisuutta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 18.07.16 - klo:18:11
Ymmärsit väärin. Renkaan asentava henkilö laittaa renkaan vanteelle niin, että nuoli on pyörimissuuntaan. Semmoisia renkaita en ostaisi, joissa pyörimissuuntaa osoittava nuoli molempiin suuntiin. Eikä ole kyllä onneksi kohdalle sattunutkaan.

Joku on jopa saanut kuvan moisesta renkaasta  :D
http://www.scooterhelp.com/genmaintain/lam.wheel11.jpg
http://www.scooterhelp.com/genmaintain/tire.lam.front.html

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.07.16 - klo:19:05
Partanen kampeaa nyt rengasvikaan kun vespassa on huomattu vähän tutinoita. Sitä ei korjaa renkailla tuota vikaa tai ominaisuutta.
Kyllä noita samoja ongelmia on ollut niinkauan kuin keinuhaarukka keulojakin.
Samoja ongelmia on ollut jopa moottoripyörissä ja autoissakin  ;D

Partanen

Ei mulla woblaa Vespojen keulat, mutta renkaat onkin aina tasapainotettu.

En osaa tätä nyt nätisti sanoa: pitäiskö sun coastside keskittyä niihin kiinalaisiin mopoihin, joihin olet perehtynyt? Tähän ei nyt pelle pelottoman niksit auta, kun niin monet Vespan woblaukset on saatu loppumaan renkailla, ja tasapainotetuilla sellaisilla. Syyn jo kerroin, miksi epätasapainossa oleva rengas aiheuttaa woblausta.

Ne koneen ja korin välisetkään puslat eivät ole kuluneita noin vähäisillä kilsoilla. Englantilaiset ovat saaneet niitä vaihtokuntoon, mutta varmasti osittain siksi, että ajelevat läpi talven, suolakylvyssä. Mutta ei silti 11tkm ajettuina.

Toi rengas jossa kaksi nuolta: Etkö "konenikkari" oikeasti tiedä mitenpäin toi asennetaan? Varmaankin tiedät, mutta mitä nyt ajat takaa?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003