Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pytyn, kannen, kampuran ja nokan ym. korjauksesta (139QM)

Aloittaja Coastside, 29.06.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Coastside

Jousettomia noissa minun kansissa on olleet alkujaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 09.06.13 - klo:08:31
Kumpiakohan tuossa virijavaran tiivistesatsin mukana tulee?
Mulle ei niitä tiivistesatsin mukana tullut, mutta tajusin erikseen ne pyytää (niillä on myös tavaraa jota sivustolla ei näy). Mulle tuli jousettomat.

Coastside

Outo vika. Vaihdoin juuri käytössä olleet nokan ja pukin toiseen aiemmin käyttämääni kanteen ja se rallattaa terävällä hakkaavalla äänellä. Se ei ole naputusta. Käynnistyy helposti ja veto on hyvä.

kani

Eikö noita nokkapukkeja ollut ainakin kahta erilaista tyyppiä, lukuisan määrän eri valmistajia lisäksi. Jos se ei sovi tuohon sinun kanteen?

Tylsää että yksi nokka-akseli mikä on kulkeutunut minulle on selvästi parempi kuin muut, ja silmälläkin näkee että aukioloa on enemmän. Tietysti juuri siitä hajosi jo toissakesänä tai sitten viime keväänä laakeri. Täytyy kattoa saisko siihen uuden laakerin ja sitten prässättyä nokkapyörän takaisin paikoilleen.

-Zone-

Jos joutuisin nokkapyörän irrottaan niin vakavasti samalla harkitsisin siihen säädettävän nokkapyörän tekoa. Sellaset 0-10 astetta ennakosäätöä riittäisi jo.

Juissi

Mulla oli yksi venakoneisto jolla veto oli tosi hyvä, mutta ääni oli kamala eikä pakoventtiili pysyny säädöissä.
Etsinnän lopputuloksena oli nokkapukki, joka oli pakopuolelta halki. (halkeamaa ei meinannut edes huomata).
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

tommi

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.06.13 - klo:21:00
Outo vika. Vaihdoin juuri käytössä olleet nokan ja pukin toiseen aiemmin käyttämääni kanteen ja se rallattaa terävällä hakkaavalla äänellä. Se ei ole naputusta. Käynnistyy helposti ja veto on hyvä.

Se kansi on todennäköisesti aavistuksen matalampi ja ketju jää liian löysälle. Se hakkaava ääni tulee siis ketjunkiristimestä. Mulla oli yksi 82cc pytty niin matala että ääni oli kuin joku olisi takonut vasaralla koneen kylkeen. Oli pakko panna yksi ylimääräinen alapään tiiviste. Veikkaan että sullakin se ääni vaimenee selvästi jos laitat yhden ylimääräisen tiivisteen.

Coastside

Ketjua asentaessa se oli hyvin helppo joten se voi olla syy. Äänikin on selvästi hakkaavaa räminää.

tommi

Jos ketju menee ihan vaan sormilla laittamalla paikalleen niin silloin koneesta tulee äänekäs. Ketjun pitää mennä vain osittain nokkarattaalle ja loput pitää pyörittää koneesta käsin, joko polkimesta tai magneetosta pyörittäen. Silloin ketju jää tarpeeksi kireälle ja kone käy äänettömästi. Tämän olen huomannut vuosien kokemuksella..

Coastside

Tarkistin ketjun kireyden löysäämällä sen kokonaan ja kiertämällä ratasta joka ilman sitä liikkuui 3 mm rattaan kehällä. Kiristin päällä löysä katosi ja liike lyheni. Vaihdoin pukin joka muutti saundia teräväksi napukseksi. Venasetti on uusi mutta muuten osat ennen käyttämäni. Nokka on narakun v2 pyörein reijin. Imunokan huipussa tuntuu vastus jota pakovenassa ei tunnu. Ottaisiko vena mäntään vääntämättä sitä? Tulppa auki käsin pyörittäessä ei kuulu ääniä eikä startillakaan pyörittäen koppa ja tulppa auki.

-Zone-

Itse tekisin muovailuvaha/purukumitestin varoiksi venttiili/mäntävälykselle. (tosin näin teen aina kun kokoonpano muuttuu)
Oma käytäntö on että milli riittää välystä kun se tulee ilman kannentiivistettä. Eli siihen tulee aina vielä päälle kokoonpuristuneen kannentiivisteenkin paksuus. Noin vähän niin kuin "lisäturvavälyksenä".

Coastside

Venan ja männän välys oli  käytetyillä tiivisteillä yli 2 mm. Kokeilin sinitarralla.

Alkaa tuntua että syy on niissä uusissa venoissa ... Ei niissäkään mitään poikkeavaa, paitsi hieman kuhmurainen imuvenan varsi. Kannen korkeuskin on 0.2 mm verran edellistä suurempi.

tommi

Laita yksi ylimääräinen peltinen kannentiiviste niin loppuu se nakutus. En minäkään saanut sitä nakutusta muuten loppumaan. Alapään tiiviste tuppaa aina hajoamaan niin kätevämpi vaihtaa kannentiiviste. Ei se ääni voi kuulua mistään muusta kuin siitä ketjusta joka hakkaa kiristimeen.

openflow

Lainaus käyttäjältä: kani - 09.06.13 - klo:21:51
Eikö noita nokkapukkeja ollut ainakin kahta erilaista tyyppiä, lukuisan määrän eri valmistajia lisäksi. Jos se ei sovi tuohon sinun kanteen?

Tylsää että yksi nokka-akseli mikä on kulkeutunut minulle on selvästi parempi kuin muut, ja silmälläkin näkee että aukioloa on enemmän. Tietysti juuri siitä hajosi jo toissakesänä tai sitten viime keväänä laakeri. Täytyy kattoa saisko siihen uuden laakerin ja sitten prässättyä nokkapyörän takaisin paikoilleen.
Valitettavasti nokan laakerit on aika hankalasti löydettävää mallia 6002/P63 ja lisäksi toinen niistä taitaa olla ohuempi 8 mm. Kun kaupasta saa 9mm leveydellä kyseisellä numero-koodilla. Itselläni hajosi kanssa laakerit nokasta ja korvasin ne perus 6002-laakereilla. Leikkasin pellistä sopivat liuskat, jotka liimasin laakeriliimalla laakerin ympäri. Ulkokehä oli sen jälkeen sama kun P63:ssa. Pukista piti dremelöidä myös ~1mm pois -- lisää leveyttä. Ratas lähti irti aika kivuttomasti, pikkasen lämmitin ja pari iskua vasaralla. Rattaan alla oli vähän samanlainen kiila kun magneetossakin.

6002/P63  15 x 33.2 x 9
6002 15 x 32 x 9

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 09.06.13 - klo:22:00
Jos joutuisin nokkapyörän irrottaan niin vakavasti samalla harkitsisin siihen säädettävän nokkapyörän tekoa. Sellaset 0-10 astetta ennakosäätöä riittäisi jo.
Nopean muutoksen saa aikaseksi tekemällä rattaan alle uuden esim. ohuemman kiilan. Käyttömukavuudelta parasta olisi jokin pulttikiristys mekanismi. Ratas lähti sen verran helposti irti, että kieltämättä houkkuttelisi tehdä toisesta nokasta säädettävä.

Coastside

Ääni katosi kun kokosin kannen vakionokalla. En saanut tolkkua mistä se johtui. Kaikki paitsi nokka tuli tsekattua hyvin tarkkaan. Sekin näyttää miltei uudelta. Venan varret ei tosin olleet hankausjäljistä päätellen aivan tasaiset. Olisiko se leikkaillut kiinni? Asensin öljyttynä.

Yksi nokkapukki ei tuohon kanteen asentunut vaan tarttui vaarnoihin. Päällisin puolin ne on samoilla mitoilla mutta eri tyylillä valettuja.

Putki asentui melko helposti kun kiinnitin sen alemmasta lohkokiinnikkeestään jossa se keinui asettuen sylkän laippaan. Pyttyremppaa varten sitä ei kannata irroittaa kokonaan. Tiiviiksi saanti vaati takatuennan löysäämisen.