Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pytyn, kannen, kampuran ja nokan ym. korjauksesta (139QM)

Aloittaja Coastside, 29.06.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

tommi

Nokkaketju ei kyllä heitä alkuunkaan noin paljon öljyä kuten tossa mainittiin joten öljypumppu näyttäisi toimivan ihan ok. Mulla itselläni on kerran mennyt öljypumppu niin väljäksi että se pumppasi öljyä vasta kierroksilla. Tyhjäkäynnillä pystyi käyttelemään pitkäänkin ilman koppaa eikä ketju heittänyt öljyä kuin nimeksi. Uuden öljypumpun asennuksen jälkeen ruikki öljyä vipujen välistä tyhjäkäynnilläkin niin että koko jalkatila oli öljyssä.

Mullakin on usein jäänyt pakokäyrä vuotamaan ja yksi konsti on laittaa toinen tiiviste päälle. Eli jätä se vanha tiiviste paikalleen ja laita toinen päälle. Tärkeää on kiriä käyrää aina ajon jälkeen. Muuten se toinen tiiviste palaa puhki kun käyrä löystyy. Parin, kolmen kiristyksen jälkeen pitäisi pysyä vuotamattomana. Tälläkin hetkellä on kaksi tiivistettä kannessa ja hyvin on pitänyt.

Tuo ylimääräinen ääni kyllä huolestuttaa, vaikka se häipyikin yhtä äkkiä kuin ilmaantuikin. Kannattaa käytellä paikallaan, antaa kunnolla kierroksia ja kallistaa mopoa reilusti oikealle, josko se ratas sittenkin hankaisi lohkoon, aina välillä, jos se pääsee työntymään liikaa ulospäin.

Vaikea edelleenkään uskoa että niin moni ulkomainen firma möisi tuota uutta systeemiä todeten että se menee heittämällä kaikkiin kiinalaisiin jos se hajottaa koneen  :-\

kalevi

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 25.09.12 - klo:21:31
Joo, rambahan mainitsi jossain topicissa että pitää kattoa nimeenomaan venttilien keinuvipujen kautta tulevaa öljyä..
Tuon unohdin mainita tuossa aikaisemmassa postauksessa..

Joo kyllä sitä öljyä pelmahti juurikin sieltä keinuvipujen kohdilta parissa sekunnissa alakatteet ui öljyssä. Mutta mutta Moottori naputtaa jotenkin. tuntuu kuuluvan ehkä kannen kieppeiltä. Jos kokeilis sitä alkuperästä kantta. Puristuksia tuossa on ihan älyttömästi. Vaikka ei ole pattipää männällä. http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Tuning-Set-2-Zylinder-Zylinderkopf-72ccm-47mm-inkl-Ventile-GY6-139QMB-139QMA-4-Takt-Motor_1
-Solifer XTR Export
-2X EX Baotian Milan Sport Bt49-Qt9d
-EX Baotian Bt49-Qt12 Rebel-

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.09.12 - klo:09:41
Nokkaketju ei kyllä heitä alkuunkaan noin paljon öljyä kuten tossa mainittiin joten öljypumppu näyttäisi toimivan ihan ok.
*
Vaikea edelleenkään uskoa että niin moni ulkomainen firma möisi tuota uutta systeemiä todeten että se menee heittämällä kaikkiin kiinalaisiin jos se hajottaa koneen  :-\
Mulla tuli ketjun mukana aika roimasti ja lensi aika kauaskin. Tää on kanssa niitä juttuja joihin vaikuttaa öljyn määrä, viskositeetti, yms. Mulla on kohtuu suuret tyhjäkäyntikierroksetkin tossa ja kone pärähtää nykyään käyntiin kun vähän starttinappulaa näyttää. (Olen välillä oikeasti hämmästynyt (koputtaa juuri puuta)) Pakkasilla käyntiinlähtevyys onkin sitten taas jo ihan toinen asia :)

Tuohon jälkimmäiseen kommentoisin että mä en ihmettele näissä enää yhtikäs mitään. Niin paljon on hämäryyksiä tullut vastaan. (mun 82cc sarjassa oli tehtaan jäljiltä puristussuhde yli 16:1 jne..) Myös nykypäivänä on havaittavissa että monikin myy osia tietämättä tarkemmin mitä edes myy. Jos kysyt myyjältä jotain ko. osasta niin sormi menee nykyään aika usein suuhun mikäli eivät siihen vastausta löydä kataloogeistaan. Ne paikat jotka tekee remonttejakin on paremmin perillä, mutta nämä tarvikkeita ainoastaan myyvät ottavat hommansa nykyään aika usein turhankin kirjaimellisesti.

tommi

Lainaus käyttäjältä: kalevi - 26.09.12 - klo:21:29

Moottori naputtaa jotenkin.

Se naputus ikäänkuin kuuluu asiaan, aina kun laittaa näitä viriosia paikalleen niin mekaaniset äänet lisääntyy. Se naputus kuuluu nokkaketjusta/kiristimestä. Mitä enemmän puristuksia sen kovemmat mekaaniset äänet. Itse olen käyttänyt kahta alapään tiivistettä 82cc:n pytyn kanssa niin kone käy hitusen nätimmin, ei naputa niin pahasti.

Jostain syystä, varsinkin nuo 82cc pytyt on matalampia kuin vakiopytyt joten nokkaketjukin jää normaalia löysemmälle ja alkaa raksuttamaan, varsinkin lämpimänä. Hiljaisia näistä ei saa millään, kaikki virikiinalaiset pitää lämpimänä melkoista naputusta ja kilinää.

openflow

Öljypumppua voi testata aluksi venttiilikoppa irti pelkästään startilla pyörittämällä ja sytytystulppa poistettuna. Konetta ei tarvitse käynnistää, ellei nyt välttämättä halua puolta mopoa öljytä.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: openflow - 27.09.12 - klo:23:41
Öljypumppua voi testata aluksi venttiilikoppa irti pelkästään startilla pyörittämällä ja sytytystulppa poistettuna. Konetta ei tarvitse käynnistää, ellei nyt välttämättä halua puolta mopoa öljytä.
Tuli tässä mieleen, että onkos kellään ollu kiinni edes testimielessä öljynpainemittaria ja anturia?

kalevi

Lainaus käyttäjältä: tommi - 27.09.12 - klo:07:55

Se naputus ikäänkuin kuuluu asiaan, aina kun laittaa näitä viriosia paikalleen niin mekaaniset äänet lisääntyy. Se naputus kuuluu nokkaketjusta/kiristimestä. Mitä enemmän puristuksia sen kovemmat mekaaniset äänet. Itse olen käyttänyt kahta alapään tiivistettä 82cc:n pytyn kanssa niin kone käy hitusen nätimmin, ei naputa niin pahasti.

Jostain syystä, varsinkin nuo 82cc pytyt on matalampia kuin vakiopytyt joten nokkaketjukin jää normaalia löysemmälle ja alkaa raksuttamaan, varsinkin lämpimänä. Hiljaisia näistä ei saa millään, kaikki virikiinalaiset pitää lämpimänä melkoista naputusta ja kilinää.

Taitaa olla ihan totta tuo.

Juu nyt on varovaisesti tyhjäkäyntiä vaihtelevilla pienillä kierroksilla suoritettu 30min, ja ajettu 25km testilenkki vaihtelevilla kierroksilla todettu seuraavaa:

-Kylmänä moottori käy todella nätisti ilman minkäänlaisia sivuääniä.
-Tyhjäkäynti ei vaella, niinkuin ennen, ja ei sammuile.
-Moottorin lämmettyä alkaa kuulumaan venttiilien pienehkö raplatus, ja jostainpäin kantea pienehkö naputus, joka kuuluu vain tyhjäkäynnillä?
-On vähän vaikea saada käyntiin, jos akku ei ole täysissä varauksissa.
-Polkukäynnistyksessä puristukset ovat aika kovat. Käynnistyy kyllä niinkin, mutta joskus potkasee takasin, niin tuntuu, että varinkoppa repee siihen paikkaan.

Summasummarum. Kaippa se uudempi öljypumppusysteemi siellä toimii, vaatii tosin paaaljon enemmän testausta vielä. Kerron kyllä varmasti, jos jotain ilmenee.

Koitan vielä tuota seosruuvia kääntelemällä, josko sillää vaikutusta. Tosin vanha 50cc ei naputellu, ja toimi aika hyvin satkun suuttimella, ja putsarista kuristin poistettuna.

Seurailen tilannetta, ja siirryn nyt parin olusen kanssa tuonne pikkutalliin suljettujen ovien taakse mopova kuuntelemaan, josko sillä olis jotain sanottavaa :D POKS
-Solifer XTR Export

kalevi

Lainaus käyttäjältä: kalevi - 28.09.12 - klo:18:12
Lainaus käyttäjältä: tommi - 27.09.12 - klo:07:55

Taitaa olla ihan totta tuo.

Juu nyt on varovaisesti tyhjäkäyntiä vaihtelevilla pienillä kierroksilla suoritettu 30min, ja ajettu 25km testilenkki vaihtelevilla kierroksilla todettu seuraavaa:

-Kylmänä moottori käy todella nätisti ilman minkäänlaisia sivuääniä.
-Tyhjäkäynti ei vaella, niinkuin ennen, ja ei sammuile.
-Moottorin lämmettyä alkaa kuulumaan venttiilien pienehkö raplatus, ja jostainpäin kantea pienehkö naputus, joka kuuluu vain tyhjäkäynnillä?
-On vähän vaikea saada käyntiin, jos akku ei ole täysissä varauksissa.
-Polkukäynnistyksessä puristukset ovat aika kovat. Käynnistyy kyllä niinkin, mutta joskus potkasee takasin, niin tuntuu, että varinkoppa repee siihen paikkaan.

Summasummarum. Kaippa se uudempi öljypumppusysteemi siellä toimii, vaatii tosin paaaljon enemmän testausta vielä. Kerron kyllä varmasti, jos jotain ilmenee.

Koitan vielä tuota seosruuvia kääntelemällä, josko sillää vaikutusta. Tosin vanha 50cc ei naputellu, ja toimi aika hyvin satkun suuttimella, ja putsarista kuristin poistettuna.

Seurailen tilannetta, ja siirryn nyt parin olusen kanssa tuonne pikkutalliin suljettujen ovien taakse mopova kuuntelemaan, josko sillä olis jotain sanottavaa :D POKS

Joo Päivää................

Otin tuossa joutessani vaan, niinku ei olis saatana muutakaan tekemistä:

Se nokkaketju ei sitten ole käypänen tuahon  mun vanhaan nokka-akseliin..SWIDDU JOO ILMANKOS KOLISI KATSO KUVAT:

][URL=http://aijaa.com/ki01JZ][/url]

Nyt jos jollain hyviä ajatuksia tai vinkkejä. Tai ihan mitä vaan.
-Solifer XTR Export

pekpel

Jotenkin nuo kuvalinkit ei toimi.. ??  :-\
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

Jahas, kuulostaapa todella oudolta. Minun mielestäni sitä ei pitäisi saada edes käyntiin väärällä ketjulla. Noita ketjuja on kyllä eripituisia ja eri jaotuksella mutta kyllä se pitäisi heti huomata kun laitat sen paikalleen ettei hampaat osu kohdalleen. Mistä ostit ketjun, samasta paikasta kuin muutkin osat, vai?

Laske nyt aluksi montako lenkkiä siinä on, pitäisi olla 41. En kyllä hetimiten usko että olisi väärä ketju kun lähti ylipäätään käyntiin ja kävi nätisti kylmänä. Noi kuvalinkit ei toimi mutta näyttäisi että ketju makaisi hampaiden päällä? Eli olisi todellakin väärä ketju. Mutta olisihan se pitänyt huomata heti alkuunsa. Ihmettelen kyllä..

kalevi

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 28.09.12 - klo:22:12
Jotenkin nuo kuvalinkit ei toimi.. ??  :-\

Niin tuo ketju ei mielestäni mene tarpeeksi syvälle tuonne nokkarattaalle
http://aijaa.com/ki01JZ
http://aijaa.com/5Sc25n

Jotenkinhan toi ei oikein istu tuonne. Hitto kun en kasatessa tarkemmin verrannut ketjuja.
-Solifer XTR Export

tommi

Jos tilasit Stormilta niin se on väärä ketju.

http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/nokkaketju-baotian-139qmba-moottoreihin/

Tilasin itsekin tuon samaisen ketjun ja huomasin heti että se on väärä kun ei istunut oikein paikalleen. Jos siinä sinun ketjussasi on 41 lenkkiä niin silloin se on oikea ketju. Noissa väärissä ketjuissa on aina eri määrä lenkkejä.

kalevi

Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.09.12 - klo:08:35
Jos tilasit Stormilta niin se on väärä ketju.

http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/nokkaketju-baotian-139qmba-moottoreihin/

Tilasin itsekin tuon samaisen ketjun ja huomasin heti että se on väärä kun ei istunut oikein paikalleen. Jos siinä sinun ketjussasi on 41 lenkkiä niin silloin se on oikea ketju. Noissa väärissä ketjuissa on aina eri määrä lenkkejä.

Joo tilasin tuolta:gy6-motor.de
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/04-14-Steuerkette-GY6-50ccm-139QMA-139QMB-4-Takt-Motor-Chinaroller

Tuossa paketissa lukee:2x3-82L

No ihan oma moka, kun en tuota ketjua tarkemmin tutkinut. En arvannu, että niitäkin on erilaisia. Toivottavasti ei ole kerinnyt rikkomaan paikkoja. Mitä arvelette?

Itse luulisin, että nokka kannattaa nyt ainakin vaihtaa.
-Solifer XTR Export

pekpel

Se että onko rikkonut paikkoja riippuu siitä onko ollut ihan liian kireällä ketju, ja sehän selviää kun joutuu koneen halkaisemaan kuitenkin uutta ketjua asentaessa
Kannattaa nokkapukki tarkastaa huolella, ettei ole murtunut mistään.. Tosi harvinaista mutta mahdollista ja itselle tullut yksi tapaus työpöydällä vastaan..
Muuta mitä tuo on voinut rikkoa ovat ketjun ohjaimet ja kiristin, eipä juuri muuta..
Nokka tuskin saanut kipeää
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

Tuo Kalevin linkittämä GY6:n ketju on kyllä ihan oikea ja jos pakkauksessakin lukee 2x3-82L niin siinä pitäisi nimenomaan olla 41 lenkkiä. 2x3 90L on 125cc ketju.

http://www.china-parts.co.uk/acatalog/Cam_Chains.html

Olen itsekin tilannut parikin ketjua GY6 motorista ja ihan oikeat ketjut on tullu. Minä tarkistaisin kyllä ensin että ketjussa on ne 41 lenkkiä, otat vaikka tulpan pois pytystä ja pyörität magneetosta ja lasket ne lenkit. Merkkaat ensin sen lenkin jotenkin mistä lähdet laskemaan niitä. Säästyy turhalta työltä jos ketju onkin oikea.

Jospa on vaan ketju päässyt löystymään ja nousemaan osittain akselin päälle? Onkohan kone kasattu oikein? Ohjurit oikeinpäin?