Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Käynnistysongelmia S50 2t

Aloittaja tatza, 26.12.15 - klo:14:31

« edellinen - seuraava »

konenikkari

"Koostuuko raati asiantuntijoista?
Silleen oppii parhaiten kun ymmärtää ettei vielä osaa. :o"

Täällä ei mikään raati koostu asiantuntijoista.
Tämä on skootteriharrastajien ikioma keskustelufoorumi jossa käyttäjät jakavat omia kokemuksiaan.
Tarkoitus on että, toimivaksi osoittautuneet kokemukset jaetaan.
Samalla tämä on myös julma keskustelufoorumi, feikkiasintuntijat paljastuu oitis, annettuaan vääriä ohjeita. 
Sanoissasi "Silleen oppii parhaiten kun ymmärtää ettei vielä osaa", olet täysin oikeassa.

Ja palataampas asiaan.
tazsa ei kertonut paljonko on kilometrejä takana.
Kaksitahtimoottori, seisoessaan kuivuu, öljyistä männässä ja sylinterin seinämissä.

Kun itse mäntäkoneisto on kuiva, ei heti synny startatessa (käynnistäessä) alipaineita, jotka aukaisis alipainehanan ja imaisis kaasuttimessa olevaa polttoainetta.
Siihen, eli käytössä olevaan alipaineeseen vaikuttaa mm. kaasuttimen luistin asento, käynnistyshetkellä.
Elikkäs jos luisti on korkeella, kaasunkääntäjän toimesta tahi jos se on säädetty tyhjäkäynnin nopeudensäätö ruuvista, korkeelle,
Eli erään tuntemamme gurun oppien mukaisesti ryyppypiiri(joka on itseasiassa pieni kaasutin)ei toimi ollenkaan, koska.
Luistin ollessa korkeella ilmavirtaus kulkee luistin alta, ryyppypiirin sijasta.
Ja samalla luistin alta kulkiessaan alipaine ei riitä aukasemaan/aukipitämään alipainehanaa.
Ja minulla henk´koht on ikävä suomimopoja joissa oli ryypytysnäppylä jolla voi ylitäyttää uimurikammion ja kuristin joka sulki ilmanoton.
Nelitahtimoottoreissa, jota tämän helkamamiehen asintuntemus edustaa,sykliset ja muutkin alipaineet on aivan toista luokkaa.
Ja tuo hänen jankkaamansa tyhjäkäynnin säätöohje, näin suomen talvessa, ja tässä tapauksessa ei ole sopiva.
Sopii lähinnä perämoottorille, ja moottorisahalle, kesällä.

Pappaskotu unohti mainita, että otsikolla on paljonkin merkitystä sillä, esim tämän foorumin hakutoiminto toimii kiitettävästi kunhan otsikko on oikea.
Olen jo aikaisemminkin todennut, käyttäkää suomalaiset rikasta kieltänne monipuolisesti,älkääkö hienosteko, puhumalla starttaamisesta kun moottori ei käynnisty.
Suomalaisten taito ja innovatiivisyys kun perustuu rikkaaseen kielemme jossa lähes joka asialle on oma sanansa.

Ja kiitos partanen sanoistasi "Ne "kovat kierrokset seosruuvia kääntelemällä" ovat yhtä kuin liian laiha seos. Siitä voidaan säätäminen toki aloittaa, mutta pitää tulla rikkaamman suuntaan."
Olet aivan oikeassa.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

tatza

No joo. Hakutoiminto hakee tekstistäkin ja mua itteäni se ei tässä omassa ongelmassani auta. Minä itte, muut sitte.. :)

Kilsoja tässä on aikalailla, oiskohan 15-20 ainaskin. Mittarissa ei ollut vaijeria kuoren sisällä laisinkaan kun tän "kipattuna raatona" vajaat pari vuotta sitten ostin. Kaikenlainen huoltohistoria, mitä sitä ennen on ollut, jos on ollut, on myöskin ihan harmaata. Pytty tästä oli auki jokin aika sitten, eikä se hirmu väljältä näyttänyt ja hyvin toi on toiminut ajossa.

Tästä nyt voisin viisastua vaikka sen, että kaasu poissa muodostuu enemmän alipainetta?
ss 200px / px 177dre / s 50-2t / prima nv125 / xv virago

pekpel

Taitaa olla mäntä vaihtokunnosssa..
Onko sulla tai saatko lainaan puristuspainemittaria ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

pera8x

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 29.12.15 - klo:19:37
Taitaa olla mäntä vaihtokunnosssa..
Onko sulla tai saatko lainaan puristuspainemittaria ?

tällänen karkee testi, mitä itte joskus tullut käytettyä, kun ei ole ollut mittareita. ei niin tarkka ja kovin on hankala arvioidakkin lopputulosta, jos ei ole aiksemmin testaillut, mutta sanotaan nyt kuitenkin. tulppa pois ja peukalo tulpan tilalle. kohtalaisella voimalla painaa peukaloa tulpan reikään ja samalla starttaa. jos paineet karkailee peukalon välistä, ei ainakaan ihan väljä ole. jos pystyy pitään paineet, niin todennäkösesti valskaa paineet männän ohitte.

tatza

Tjoo. Pitääpä noita puristuksia testata, mittaria ei ole mutta peukalo on keskellä kumpaakin kämmentä... :) Kovin laajamittaiseen remppaan ei nyt ennen kesärengaskautta viitsisi alkaa, tuo ässä kun nyt on ainoa talvikauden kulkine.

konenikkari

Kilometrit sopii, väljän, vaikean käynnistymisen ensioireisiin.
Pienikin kostutus ennen käynnistykseen ryhtymistä, saattais auttaa.
Esim. hanan alipaineletkusta ruikkaamalla pikkulusikallinen bensaa moottoriinpäin.
Ne imuläpät vois tarkistaa.
Jotkut kuituiset imuläpät palaa piloille.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

tatza

Tässä ollaan taas hyvin lähellä sitä tilannetta, että lähtee mopo lapasesta.

Jos mäntä pitää vaihtaa, vaihtuu samalla rahalla ja vaivalla sylinterikin,
http://m.ebay.com/itm/131073304695?_mwBanner=1

Jos ton laittaa, pitää varmaan kaasaristakin jotain suuttimia tms säädellä, heitellä turhia rajoitinpeltejä pellolle ja sitten laitella poliiseja varten jokin rajoitin... :) ja sitten onkin jo kesä ja mopo menee kosmeettiseen fiksaukseen ja odottelemaan tyttären kortin saantia hupun alle.

konenikkari

Asiaan voi toki noinkin suhtautua, eli luoda itse itselleen uusia ongelmia, mutta kokeile nyt ensin sitä kostutusta  ::)
ja mieti asiaa hetkisen jos toisenkin, ei sillä aikaa mikään ohi mene.
Miksi tilaisit jostain ebaysta jonkun sylinterin, kun niitä saa Suomestakin.

PS. en suosittele lapasten (varsinkaan puolivillaisten) käyttöä mopoillessa ::)

tatza

Niin. En ole suomalaiseen tarjontaan näissä tutustunut, vanhasta muistista tulee aina katsottua ulkomailta. Näihin vanhempiin Vespoihin, joita meillä on useampia, ei nimittäin juuri mitään Suomesta saa ja jos saa, niin ulkomailta saa edullisemmin.

pekpel

Jos oisit lähenpänä helsinkiä niin saisit lainaan purituspainemittarin ja sen käyttelijän  ::)

tatza

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 30.12.15 - klo:17:14
Jos oisit lähenpänä helsinkiä niin saisit lainaan purituspainemittarin ja sen käyttelijän  ::)

Tjoo. Pitää tutkailla lähipiirin tallit, luultavimminkin tuollainenkin jostain löytyy.

konenikkari

Onko kyseessä malli jota ei ole vuosimallin mukaisesti, mopona maahantuotu.
Vaiko malli jossa on neliskulmanen ajovalo.
Macgyver puristuspainemittari koostuu rengaspainemittarista ja tubelesventtiilistä :D
Tubeless venttiili asennetaan tulpanreikään "väärinpäin" ;)

tatza

Ässässä on neliskulmainen ajovalo ja punainen etujousi, LX:ssä pyöreä ajovalo, hanskalokero ja kahden istuttava penkki, siinä noiden mallien erot suurinpiirtein on. Käsittääkseni tää on ihan mopona tuotu ihan virallisen verkoston kautta, en toki ole koskaan tarkistanut. 2008-mallinen, Vespa S50 2t.

Onhan noita muitakin ja kaksitahteja suurin osa, www.nettimoto.com/vespa/s

tatza

Motonet myy näemmä tämmöistä härveliä (ja jotain simppelimpääkin, mutta se näyttää aika pilipalilta)

http://m.motonet.fi/fi/tuote/493123/Puristuspainemittarisarja-0-21kgcm

pekpel