Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Helkama SC2 CDI

Aloittaja kkossc2, 29.05.15 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

konenikkari

:) kun "kokeilee" erilaisia sähkökytkentöjä, tietääkö savun väristä, menikö oikein  :)

Pistä kkossc2 kuva josta näkyy cdille menevien johtojen värit.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

helkama sc-r

Ei sieltä varmaan savu nouse kun varmistaa ensin että johdotukset ovat kuvan mukaiset.

kkossc2

Kuvaa ei tähän hätään saa, mutta värit ovat seuraavat.

2-johtoisessa : 1.mustavalkoinen ja 2.punamusta.

4-johtoisessa: 3.mustakeltainen 4.vihreä 5.punavalkoinen ja 6.punainen sulakkeen kautta akulta.

Juu, savuja ei kerkeä tulla, kun sulake räpsähtää heti. Ja tuo 6. johto irrallaan siis toimii, ainakin rajoittamattomalla boksilla.

Toistaiseksi "naatiskelen" ajelusta, en uskalla aukaista edes akkukotelon kantta, etten mitään vahinkoa saa aikaan :-\

Helkama SC-R: Olen kyllä tutustunut linkittämiisi ohjeisiin, mutta se on niin tukeva tietopaketti, että aloittelijalta kuluu kyllä aikaa kaiken tiedon omaksumisessa. Kiitos ja kumarrus joka tapauksessa.

helkama sc-r

Hienoa jos mopo ryhtyi toimimaan.
Onhan siinä vähäksi aikaa iltalukemista, kannattaa kuitenkin tutustua tarkemmin vekottimeen niin vianetsintä tulevaisuudessa on helpompaa.
Toinen sytytysboksi on hyvä olla varalla, saa suljettua jonkun vian pois, eikä tarvitse taluttaa ehkä jos hajoaa.

pizza

Tervehdys foorumilaiset!

Ostin käytettynä Helkama SC2-skootterin, johon olen ihan uutena moponomistajana tutustunut. Yhteiselo on tähän asti sujunut hyvin ja ajelu mukavaa. Mopo oli ostaessani viritetty, joka ei ostohetkellä harmittanut, mutta nyt pienen painostuksen alaisena haluaisin kenties purkaa tuon virityksen.

Tässä on kuvat mopon johdotuksista ja cdi-boksista:
http://postimg.org/gallery/2u7aouiba/

Boksin värit ovat siis
1  2  musta                punamusta
3  4  keltamusta         sinipinkki (irrotettu)
5  6  punavalkoinen    vihreä

Kysymykseni kuuluukin: jos yhdistän sinipinkin omalle paikalleen, onko rajoitin taas päällä ja mopo vakio (muita virityksiä ei pitäisi olla)? Uskoakseni näin on, mutta mikä on sinipinkin vieressä oleva punainen johto? Ostaessa oli irrotettu ja teipattu umpeen, liitin viittaisi sulakkeen suuntaan, mutta sulakkeeseen menee toinen johto, kuten ensimmäisestä kuvasta huomaamme.

Sulakkeen kanssa samaan akun plusliittimeen menee toinen punainen johto, mikähän se on? En ole vielä lähtenyt katteita availemaan ja johtoja seuraamaan, eikä kytkentäkaavioissakaan tuollaista ole..?

Kiitosta satelee jo etukäteen kaikesta tiedosta! Foorumia olen yrittänyt lukea mutta mallien ja johdotusten moninaisuus hämmentää.

konenikkari

Noidenkin kanssa voi painiskella, mutta yksinkertaisin nopeudenrajoitin on maltillinen kaasukäsi.
Perinteisesti, on kaasuvaijeri säädetty niin pitkäksi, jotta haluttu nopeus löytyy  ::)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

pizza

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 05.07.15 - klo:13:24
Noidenkin kanssa voi painiskella, mutta yksinkertaisin nopeudenrajoitin on maltillinen kaasukäsi.
Perinteisesti, on kaasuvaijeri säädetty niin pitkäksi, jotta haluttu nopeus löytyy  ::)

Kiitos vastauksesta ;)
Haluttu nopeus löytyy kyllä kahvasta, mutta maltillisinkaan ajotyyli ei vielä moposta lainmukaista tee, ja lainkuuliaisiahan me olemme.

Jänskiä nämä mopot kun samassakin mallissa vaihtelee yksilöiden kesken piuhojen värit. Koko internet on kohta selattu läpi ja en tuon irrallisen punaisen johdon merkitystä keksi. Voikohan tuosta haittaakaan olla jos sinipinkin piuhan asennan paikalleen ja kokeilen mitä mopo kulkee?

kkossc2

Miekin näitä johtoja tuossa aiemmin pähkäilin. Tuohon irralliseen punaiseen tulee lasisulake, mutta missä toinen pää, joka tulee akulta?

Tuo sini/violetti oli miulla pelkästään sininen ja tuli CDI-boksilta tulevaan erilliseen johtoon.

Rajoittamattomalla boksilla toimi hyvin. Huiput alamäessä 76, kovempaakin olisi kulkenut, mutta alkoi kuskia pelottamaan;-)

pizza

Lainaus käyttäjältä: kkossc2 - 11.07.15 - klo:19:06
Miekin näitä johtoja tuossa aiemmin pähkäilin. Tuohon irralliseen punaiseen tulee lasisulake, mutta missä toinen pää, joka tulee akulta?

Tuo sini/violetti oli miulla pelkästään sininen ja tuli CDI-boksilta tulevaan erilliseen johtoon.

En tiedä voisiko tuon punaisen johdon toinen pää olla tuo joka menee yhdessä sulakkeen kanssa akun plusnapaan..? Sulakkeelle tosiaan menee eri piuha ja tuo punainen on joutilaana. Olen kantsonut Youtubesta varmaan kymmeniä moposähkövideoita eikä missään mene tuommoista viritelmää plusnapaan, vaan kaksi johtoa. Paitsi Helkama SC1, tässä videossa https://youtu.be/AbP8B5Y8-74?t=1m menee kolme johtoa plussaan, mutta ilmeisesti sinulla ei?.

Mutta miksi?! Yhdellä sulakkeellahan tuo on, vai voiko olla jotain viritelmää joka vaatisi kaksi sulaketta? Koitan syksymmällä purkaa katteita ja seurailla tuota(kin) johtoa vähän, nyt ei viitsi kun mopo päivittäisessä käytössä.

Eli sun CDI-boksissa menee vissiin rajoitinjohto samallalailla kuin tuolla videolla. Minun boksissa ei tuollaista johtoa ole, tokikaan en ole varma onko boksi alkuperäinen mutta johtojakin pitäisi varmaan olla 6+rajoitin, eli varmaan vihreä maa tuon minun pinkin tilalla.

Näyttää siltä, että johdotuksia, on niin monta kuin on mopoakin :) Semmosia ne Kiinan pojat on, tykää jättää pientä arvuuteltavaa.

jwalk

Tänään tutkiskelin ostamani SC2:n sähköjä ja omituisilta vaikutti. Sitten huomasin, että samaa cdi boxia tarjotaan myös V-clickiin. Seuraavaksi löysin tämän:http://www.pedparts.co.uk/blog/peugeot-v-clic-cdi-no-spark-pinouts
Eli omituinen boxi, tulee sekä staattorilta AC sekä myös akulta 12v dc?
No, eihän siinä muuta, ku normi ac cdi tulille, johtojärjestys boxin mukaan oikein ja dc-johto irti. Monet luullut, että helkama kaipaa DC boxia, mutta ei ihan näin
Teen ihan "rautalankaohjeet" jossain vaiheessa helkamafaneille..;)