Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aerox ei lähde käyntiin

Aloittaja Matteuss, 05.12.14 - klo:22:22

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Läppävika on yleinen syy kun kaikki näyttää olevan kunnossa mutta roxi ei käynnisty.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Matteuss

Sain jo roksin käymään, MUTTA kylmänä saa starttia huuattaa sen 10minuuttia että missäköhän ongelma piilee ettei lähe käyntiin kunnolla?

konenikkari

Tuolta löytyy monta ketjua roxin käynnistymisestä.
https://www.google.fi/#q=aerox+k%C3%A4ynnistyy+huonosti+site:www.skootterini.com&start=0

Voisit vähän kertoa roxistasi esim vuosimalli, onko autoryyppy, gurtner vai dellorto kaasutin...jne..jne.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Matteuss

No vuosimalli: 2008
Kaasutin: Gurtner 12mm sähkö/automaattiryyppy
Ajettu/ktm: 1400NOIN.
Viriä on tehoputki,rullat ja kytkinjouset.
mäntä 4tkm sitten vaihdettu. Pytty samalla. Tosiaan vakiopytty ja mäntä (yamaha)

Kannattaisiko nää läpät katsoa vai siirtyä kaasarin säädöille

konenikkari

Kun sait sen käyntiin,lähtikö  helpommin uudestaan käyntiin n.tunnin päästä.
Noista gurtnereista lähes kaikista uimurikammio vuotaa tyhjäksi mopon seisoessa.
Varaosana saa parempaa uimurikammiota jossa bensa pysyy.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=5050.15
Katso että tyhjäkäynnin ilmaruuvi on auki n.1kierros.
Jos ei kaasarista löydy vikaa kannattaa ne läpät katsoa,
pienikin jyvänen läpän välissä vaikeuttaa käynnistystä.

Matteuss

Lähtihän tuo helpommin, hetkinen sähköstartilla vaan. Huomenna kahton kaasuttimen ja puhistan taas kerran. Pitänee tutulta kompuraa lainata että saa kunnolla putsata kaikki suuttimet.

helkama sc-r

Kompura on aika liioittelua, riittää kun puhaltaa pensat pois suuttimesta ja katsoo näkyykö läpi.

viisnelonen

Paineilmalla erityisesti tyhjäkäynti- ja rikastinkanavat puhtaaksi, eikä siis ainoastaan suuttimia.

Itse taistelin yhden Gurtnerin kanssa aikani, purin puhdistin ja kasasin liki 10 kertaa eikä silti saanut sitä käynnistysvikaa poistumaan ennenkuin osti uuden kaasuttimen . Ja sitä ennen oli 1-2 ed omistajaa ilmeisesti tehneet parhaansa..
Oli kylläkin peugeotissa mutta yhtäkaikki..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Matteuss

No kyllähän mue oon uuen kaasuttimen ostossa kun ei tule mittään tuon gurtnerin kanssa...

helkama sc-r

Kaasari on aika kallis ostos, eikä se ehkä poista ongelmaa.
Tyhjäkäyntisuuttimen putki on paksumpi kuin suutin, ei sinne mitään putkea tukkivaa mahdu, riittää kun katsoo että suuttimet ovat auki.
Mäntä ja sylinterikin vaihdettu, pelkkä vakio tuorevoitelu ei välttämättä riitä kun on virityksiä.

"tietenki isompi suutin. röpöttää kun ajaa"

Suutin voi olla liian suuri, kokeile hetki miten toimii ilman ilmanputsaria.
Onko sytytystulppa nokinen?

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 08.12.14 - klo:09:46pelkkä vakio tuorevoitelu ei välttämättä riitä kun on virityksiä.

roxin tuorevoitelua ei paljoa säädellä. Isommilla virityksillä olen poistanut koko systeemin käytöstä.... Pelkällä teharilla riittää vakiokombo.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 08.12.14 - klo:12:31
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 08.12.14 - klo:09:46pelkkä vakio tuorevoitelu ei välttämättä riitä kun on virityksiä.

roxin tuorevoitelua ei paljoa säädellä. Isommilla virityksillä olen poistanut koko systeemin käytöstä.... Pelkällä teharilla riittää vakiokombo.

Totta, ja kunnollinen öljy.
Tosin toisessa ketjussa juurikin tuli esiin että myös roxin pumppu on säädettävissä.

helkama sc-r

Mäntä ja sylinteri uusittu silti 10.000 ajetussa ja kun Ekilläkin tuntuu voitelun puutteen takia hajoavan, kannattaisi ehkä laittaa tilkka öljyä bensan sekaan.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 07.12.14 - klo:23:38
Kompura on aika liioittelua, riittää kun puhaltaa pensat pois suuttimesta ja katsoo näkyykö läpi.

Aivan perätöntä puhetta, kaasutin kannattaa aina puhdistaa samalla kertaa kun sen irroittaa ja purkaa.
Sikäli oikein että komressorin avulla saa vähä tukossa olevan kanavan ehkä täysin tukkoon  ::)
Kaikki suuttimet ja esim. tässä  aeroxin tapauksessa ilmaruuvi kannattaa irroittaa,
ja tutkia että tyhjäkäyntikanavisto on puhdas.
Kanaviston puhtautta voi tutkia esim polttoaine letkunpätkä suussa puhaltamalla jokaiseen tyhjäkäynti kanaviston reikään.
Gurtnerissa tyhjäkäyntikanavisto on nelihaarainen,
ilmaruuvi, tyhjäkäyntisuutin, kaasarin kurkusta luistin alta/vierestä löytyvä varsinainen tyhjäkäyntiseosreikä ja kaasuttimen puhdistimen päästä löytyvä ilmareikä.
Jokaisesta kanaviston osasta pitää ilman kulkea yhteen tai useampaankin suuntaan.
Ja jos ongelmia ilmenee myös välikierroksilla tai täysillä ajettaessa, on syytä myös emulsioputki (lue neulaputki/tunneli) syytä irroittaa.
Kaasutin ei puhdistu vaikka sen purkaisi satakertaa, puhdistuksen laatu ratkaisee.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 08.12.14 - klo:13:16
Kaasutin ei puhdistu vaikka sen purkaisi satakertaa, puhdistuksen laatu ratkaisee.
Jep. Ja tämähän on huomattu myös foorumilla.

K. Miksi moponi ei käy kunnolla?
V. Oletko puhdistanut kaasarin?
K. Kyllä
V. Oletko nyt varmasti puhdistanut kaasarin kunnolla?
K. Puhdistin vielä uudelleen eli olen
V. Oletko puhdistanut kaasarin irrottamalla suuttimet ja kaiken muun paineilmalla?
K. Kyllä jo kolmeen kertaan, usko nyt jo!

Menee viikko.

K. Puhdistin vielä kerran kaasarin ja siellä olikin joku tukos. Nyt toimii!
V. Kiva!
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.