Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sisäänajon tarpeellisuus

Aloittaja Kiireetön, 05.05.08 - klo:07:29

« edellinen - seuraava »

pekpel

Sisäänajo on melkein siinä kun vaihttaa ensin huilit, öljyt, Ã-ljyt (miksi niitä sitten haluaakin kutsua) heti uutena ja sitten viimeistään siinä 300 km kohdalla uudestaan eli teletappi.
Muuten vaan normi vaihtelevaa ajelua.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

FrozenCorpse

Minä olen vakaasti sitä mieltä, että se 1000km ekaa kilometriä on järkevää ajaa sisään.
Ihan siksi, että minä ainakin huomasin niin merkittäviä muutoksia moottorissa ja koko mopossa tuon ohjeen mukaista sisäänajoa suorittaessani.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.05.11 - klo:09:39
Unohdit aamenen.
No tuskinpa siitä mitään haittaakaan ole, jos persaus kestää.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Sylkkä jolle ei tullut "sisäänajoa" vaan tavallista liikennöintiä aloittaen 30 km mäkisellä matkalla, on nyt auki. Ajomäärä on n. 9000 km.  Mäntä renkaiden seudulta täysin kirkas, ei minkäänlaisia ohivirtauksen jälkiä. Sylinteri on kiiltävän sileä.

Fiddle

SYMin ohjekirjasta en edes löytänyt ohjeita sisäänajoon. Kysäsin maahantuojalta ja "vaihteleville kierroksilla" oli vastaus.

Kuitenkin sattui silmään tuo MotoManin systeemi ja päätin vaihtaa öljyt heti alussa. Mittarissa oli 100 km kyllä siellä sitä metallisilppua oli aika paljon. Öljy oli edelleen kirkasta ja kun tiiraili auringon valoa vasten ja käänteli purnukkaa niin ihan kuin olisi ollut "glitteriä" öljyn seassa. Ei se ainakaan hyvää siellä laakereissa tee. 6 desiä öljyä on pieni investointi ja hieman aikaa.

Perinteistä öljyn suodatinta ei ollut vaan sellainen verkko. Siihenkin oli takertunut joitain kuitua (ei kuitenkaan kangasta, ehkä villakuidun tapaista). Ei kyllä selvinnyt mitä kuitua se oli mutta pääasia, että saatin se pois.

SYMi mainostaa, että olisi keraaminen pinnoite sylinterissä. Luulis olevan kova, että silppua ei tulisi mutta kyllä toi mekäläisen silmät avas, että eka 30km jälkeen kannattaa ne öljyt vaihtaa.

pekpel

Näin se on, heti vaan öljyt uusiksi ja jos on paljon metallin silppua niin uudet öljyt sisään ja lämmityskäyttö ja taas öljynvaihto ilman kilsankaan ajoa.
Tämän toistaisin niin usein että sitä silppua ei enää näy.
Sitten 300 km ja vaihto, tämä siis uudelle tai vasta rempatulle koneelle.
Ja sen jälkeen 1000 -1500 km välein, jos aikoo pitkään ajaa.
Talviseisontaan uudet öljyt sisään ja parikymmentä kilsaa ajoa.
Ja keväällä, ihanaa, taas parikyt kilsaa ja öljynvaihto.

Kaikki tämä vain siksi että öljy kerää itseensä kaikkea skeidaa joka syövytää paikkoja, sekä siksi että näissä EI ole öljynsuodatinta, vain metalli sihti joka ei suodata mitään.
Öljyksi käy ihan halvin perus mineraali öljy, talvikuskit sitten ajavat eri öljyillä
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Joo, näin mäkin luulisin eli synteettiseen tuhlatut rahat on paremmin sijoitettuna öljyn puhtauteen poislukien talvikeli.

antti--91

Nostellaan vähän tällaistakin ketjua. Mulla on tosiaan reilun kuukauden ajan ollut nelitahtinen Znen-skootteri ja sisäänajo on käynnissä. Päätin pelata oikein varman päälle ja olen vaihtanut ensimmäisen ~500km aikana öljyt kuudesti, kilometreillä 1, 39, 107, 211, 330 sekä 522. Öljyssä on ollut havaittavissa sameutumista ja metallihilettä, joten näin tiheä vaihtoväli on varmasti hyväksi koneelle. Ensimmäisen kerran kirkasta (mutta toki tummunutta) öljyä tuli ulos 330km huollossa, samoin tänään kun mittarissa oli 522km. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa 1000km kohdalla ja siitä eteenpäin aina 500km välein. Öljynä olen käyttänyt Teboil 15W40 mineraaliöljyä. Peräöljyt vaihdoin heti uutena sekä 330km kohdalla, jolloin oli havaittavissa sameutumista ja pientä vaahtoutumista. Ajattelin vaihtaa nekin 500km välein, eli seuraava vaihto olisi 800km tienoilla. Perään olen laittanut Motox 80W90 GL-4 mineraalipohjaista vaihteistoöljyä.

Olen ajanut melko maltillisesti, mutta vaihtelevia kierroksia käyttäen. Ajoin muistaakseni tuohon 330km huoltoon asti alle 35km/h ja siitä alkaen olen ajanut ihan normaalisti, nopeuden noustessa välillä sallittuun 45km/h asti, toki välttäen pitkäaikaista tasaista nopeutta.

tommi

Peräöljyjä ei kyllä tarvitse vaihdella noin tiheään. Itse asiassa 1000km jälkeen ei tarvitse juurikaan vaihtaa. Itselläni taitaa olla 5v vanhat peräöljyt ja vieläkin on aivan kirkkaat. Peräöljythän voi tarkistaa ihan vaan avaamalla täyttöaukon ja katsomalla jos tulee  kirkasta öljyä niin turha niitä on silloin vaihtaa.

Moottoriöljyjäkään ei ihan noin tiuhaan tarvitse vaihtaa, mutta mikäpäs siinä jos kukkaro ja malttia riittää. Itse vaihtelen vajaan 1000km välein.

kani

Joo, tuli valutettua 3v ja 17K ajetun perän öljyt ulos, oli siistit. Varmaan ei kyllä kinkkiöljyt enää kun siihen skopaan oli Eki vaihtanut pitkän välityksen ja varmaankin uusinut öljyt samalla :)

antti--91

Lainaus käyttäjältä: tommi - 21.05.13 - klo:15:47
Peräöljyjä ei kyllä tarvitse vaihdella noin tiheään. Itse asiassa 1000km jälkeen ei tarvitse juurikaan vaihtaa. Itselläni taitaa olla 5v vanhat peräöljyt ja vieläkin on aivan kirkkaat. Peräöljythän voi tarkistaa ihan vaan avaamalla täyttöaukon ja katsomalla jos tulee  kirkasta öljyä niin turha niitä on silloin vaihtaa.

Moottoriöljyjäkään ei ihan noin tiuhaan tarvitse vaihtaa, mutta mikäpäs siinä jos kukkaro ja malttia riittää. Itse vaihtelen vajaan 1000km välein.

Ok, täytyy harkita ja katsoa minkä näköistä öljyä sieltä perästä tulee jatkossa ulos.

Mutta ei tuo öljynvaihto silti kallista ole, esimerkiksi tuo käyttämäni moottoriöljy maksaa 11,95e / 4 litraa. Skootterin koneeseen menee 0,8 litraa, jolloin kannu riittää viiteen öljynvaihtoon. 11,95e / 5 = 2,39e per öljynvaihto. Jos ajan esim. huhtikuusta lokakuuhun noin 500km kuukaudessa, vuoden aikana menee öljynvaihtoihin alle 15 euroa. Se on mielestäni aika pieni hinta, jos sen avulla saa siirrettyä koneremontin tarvetta tuonnemmaksi.

Perään menee 1,2dl ja litran purkki maksoi 4,95e.  Täten yksi öljynvaihtokerta on 50 sentin tuntumassa.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: tommi - 21.05.13 - klo:15:47

Moottoriöljyä ei voi vaihtaa liian usein.
Peräöljyn voi vaihtaa liian aikaisin.
Peräöljyssä voi käyttää vaihtoehtoa, päästä pois ja pistä takaisin jos ei isompia metallikokkareita.
Monen valmistajan suosituksissa, vältetään peräöljyn vaihtoa, liian aikaisin jotta rattaat hioutuu.
Liian aikainen peräöljyn vaihto, saattaa tehdä perästä,ikuisesti äänekkään, ja hammaskosketuskin paranee,hioutuessa.
Mutta kestävyyshän on tärkeintä, kyllä ääniä maailmaan mahtuu.
Tosin väärä ääni on usein merkki esim. ei toivotusta värähtelystä. 
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Perän rattailla ei ole merkitystä laakereihin verraten. Hampaista hioutunut muju syö kuulalaakereita ja se kumuloituu koko ajan  ellei vaihda öljyjä. Itse vaihdan perän öljyt vähintään kahdesti kaudessa. Näissä on valmistajasta ja erästä riippuen äänekkäitä ja hiljaisia. Moottorin voimin niitä ei sohloksi saa.

Kiinalaisissa on aina vaihdettava molemmat öljyt ennen ajamista jotta lastut ja hileet saa pois.

Coastside

Nostan teemaa esille kun noita sisäänajoja tuodaan keskusteluun. Hitaasti ajolla ei ole mitään tekemistä männän/sylinterin yhteenhioutumisen kanssa. Kisakoneissa (hirveän kalliissa ja pikkutarkasti huolletuissa) on todettu että ne hioutuu yhteen parhaiten täydellä teholla ajaen lyhyitä jaksoja ja koko homma on valmis noin 50 km ajolla. Jos kyseessä on tehorajoitettu mopo tai kevari, ollaan kaukana täyskuormasta. Mineraaliöljy on siihen hyvää ja öljyt kannattaa vaihtaa pian. Peruste on se että suurella teholla on renkaissa suuri paine sylinteriä vasten ja kaasut ei virtaa ohi ja eivät siten kuumenna pintoja (lämpö siirtyy paremmin renkaista sylinteriin) joka on suurin haitta. Hoonaus (ristikkäiset hiontanaarmut) on tarpeen jotta öljyä pysyy sylinterin seinämissä reilummin alkuvaiheessa. Itse hoonaan sandiksella jos sovitan uusia renkaita käytettyyn sylinteriin.