Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kolinaa/kilinää variaatorissa (kymco super 8 4t)

Aloittaja Uikukka, 11.06.14 - klo:14:58

« edellinen - seuraava »

Sillikai

Kannattaisiko kuitenkin hankkia lyhentämätön suora holkki ja laittaa se sinne variaattoriin? Jos lyhennetystä holkista poistat vielä lisää niin voi olla liikkeelle pääseminen aika hankalaa..

Uikukka

En mä lyhennä enään, vaan otan sitä paksunemaa pois joka on ''kuristus'' , sitten holkki on suora

Nytkin liikkeelle lähdössä purnaa hiukan paikallaan.. Ratkeisiko tämä ongelma pitemmällä holkilla? Tarviiko myöskään hitsata mitään, kun holkki pidentää riittävästi kulunutta kohtaa..
Onko vaikutusta nopeuteen? Kiihtyvyyteen? Ym?

Sillikai

Oikean mittaisella holkilla skootteri toimii niin kuin se on suunniteltu toimimaan eli kiihtyy ja huippunopeus on niin suuri/pieni kuin se ko. mopossa voi olla. Lisäksi etuvariaattori tulee kasattua oikeaan kohtaan ja riittävään kireyteen. Se holkin paksunnos on kuristus joka joissain muissa skoottereissa on toteutettu "prikalla" joka rajoittaa huippunopeutta. En osaa ilman selvännäkijän lahjoja sanoa että auttaako oikean mittainen liukuholkki sinun tapauksessasi, mutta suosittelen sellaisen hankkimaan ja kokeilemaan. Tarvit sitä päädyit sitten hitsaamaan tai vaihtamaan osia varakoneesta.

tommi

Koita vääntää varin mutteri normaalia tiukemmalle, saattaa olla että pelkästään se auttaa. Mulla on itselläni kerran mennyt sileäksi sekä starttirattaan, että tähtiprikan boorit, ja kyllä mopolla pystyi ajelemaan, kun veti mutterin tosi kireälle. Sulla oli huonoa tsäkää, kun meni akselista boorit. Normaalisti menee vain starttirattaalta, tai sekä starttirattaalta, että tähtiprikasta. Noi boorithan on itseasiassa vain varmistuksena, mutterilla hoidetaan se varsinainen kiristys.

Coastside

Jos sen hitsaa kasaan: Pienillä knööleillä hammasratas tähtiptikkaa, prikka mutteriin ja mutteri akseliin, saa sen purettua siitä uloimmasta hitsistä jos on tarve.
Voisi poistaa hammastuksen kokonaankin ja mutterilla kiertää yhteen hitsatut osat paikalleen ja lukita putkisokalla mutterin akseliin. Penkkiporalla reikä mutteriin ja sen kanssa akseliin kun se olisi kierretty kiinni.

Hihnan vaihtaa takavarin irroittamalla ja vain rullat ja kupin vaihto vaatisi purkamaan hitsit. Hitsi pitää maadoittaa rattaaseen ei lohkoon ja akku irti.

Jos siinä on mutterin kierteet akselissa kunnossa voisi kiinnittää hitsaten tähtiprikan hammasrattaaseen tai kiertymistä estävät knöölit, jolloin ne yltää ehjille urituksille ja niin saada kestämään. Tähtiprikkaa saisi ulommas hitsaamalla prikan väliin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Lainaus käyttäjältä: tommi - 12.06.14 - klo:08:18
Noi boorithan on itseasiassa vain varmistuksena, mutterilla hoidetaan se varsinainen kiristys.
Ja p...t! Ne boorit ja lautasten vastaavat hammastukset nimenomaan siirtää sen vedon akselilta lautasille ja mutteri on siinä akselin päässä vain pitämässä osia nipussa. Sen mutterin kiristyksellä ole mitään tekemistä varsinaisen voimansiirron kanssa. Itse asiassa se mutteri voi olla jopa ihan näppikireydessä ja silti veto toimii, hetken, mutta en tod. suosittele kokeilemaan! 8)

Tuon holkin suhteen itsellä oli Kymco Cobra Cross -00 n väännettiin 12v / 45tkm ennen kuin laitoin mopon eteenpäin, joten ihan kokemuksella voin sanoa jotta muuten toimii! :)

Yksi vaihtoehto tuli mieleen joskos hitsaisi sen nousulevyn ja holkin toisiinsa, oheisessa kuvassa osat 3 ja 9. Ja tuo em. prikka on muuten tuo osa 10, joka siis Kymcoissa on kiinteä osa tuossa holkissa 9 paksunnoksena. Mutta siis 3 ja 9 kun on kiinteät, niin se ei vielä vaikeuta pakan kasaamistakaan pätkääkään. Ongelmaksi jää silti veto, mutta nyt se pitäisi saada tuohon holkkiin. Tähän yksi vaihtoehto olisi pokkana porata reikä tuon holkin ja kampuran läpi ja laittaa siihen tappi. Kasauksen yhteydessä kun sisälautanen on painoineen paikallaan, tappi reikään ja pinta sileäksi s.e. se ei junnaa sisälautasen liikettä 8)

Yksi vaihtoehto tapille voisi olla myös sellainen pieni kannaton 6-koloruuvi, jolle tekee reiän kampuran päästä kun holkki on jo paikallaan = kierteet tulee molempiin osiin samalla. Tuo ruuvi toimii siellä välissä kuin perinteinen kiila eikä booreilla ole ulkolautasenkaan kannalta niin väliä vaikka yhdessä kohtaa hiukka ei-niin-booria olisikin. Toki ihan sileä tappikin toimisi, mutta pakan purkaminen voi tällöin olla hieman haasteellista 8)
BMW R 1200 ST -05

tommi

Ne mitättömät boorit mitkä näissä 130qmb kampuran päässä on ei kyllä pidä mitään jos mutteri jää liian löysälle. Mulla oli siis starttiratas ja tähtiprikka pyöristyneet aivan sileäksi, vaikka etuvari ei ollut edes irronnut. Huomasin ihan vahingossa, kun vaihdoin uudet rullat. Ties kuinka kauan olin ajellut ilman booreja. Kysyjän kannattaa ehdottomasti ensin kokeilla sitä mutterin kirimistä. Kun mutteri on tarpeeksi kireällä niin ei niitä booreja tosiaan välttämättä tarvita.

Coastside

Voisi myös kovajuottaa osat yhteen niin tulisi siisti nippu. Vari taitaa kiristää mutteria? Etu juotoksesta olisi ettei se haittaa poljinkäynnistystä.

Yksi ratkaisu olisi liittää tähtiprikka ja rataslevy yhteen ja väliin prikka johon muoto akseliin työstettyyn 1/3 viisteeseen, joka estäisi kiertymisen. Prikka voisi lukkiutua muodollaankin osiin mutta olisi vaativa tehdä.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: tommi - 12.06.14 - klo:09:56
Mulla oli siis starttiratas ja tähtiprikka pyöristyneet aivan sileäksi
Ihan vain tarkistuksena että puhutaan nyt samasta asiasta: Sulla oli siis em. kuvan osien 1 ja 3 kampuraa vasten tulevat hammastukset sileinä -kö? Ja että koko pakka pysyi siis kasassa pelkän mutterin kiristyksen voimin? Eikä mopon toiminnassa huomannut mitään? ???

Tosin tässä kohdin pitää huomioida että puhutaan Kymcosta ja kinkistä, jotka ovat kaksi niin eri maailmasta olevaa laitetta ettei tosikaan ;D

Tuon kinkin kampurassa tosiaan on boorit vain siellä päädyssä (ks. kuva alla), eikä painolevyä (osa 3) pyöritetä kuin kitkalla. Kymcossa taasen boorit on tosiaankin pidemmät, jolloin siis painolevynkin hammastukset ottavat siihen kiinni => kampuralta saadaan enempi ulos kun etuvarin molemmat lautaset on siihen booreilla kiinni :)

BMW R 1200 ST -05

tommi

Eikös Kymcossa ole ihan sama kampiakseli / variaattori kuin kiinalaisissakin? Eli painolevyssä ei ole booreja? Mulla siis oli mennyt boorit sekä starttirattaasta, että tähtiprikasta, enkä kyllä huomannut mitään mopon käyttäytymisessä.

Minkäs variaattorin läpileikkaus tuossa edellisessä kuvassa on?

Coastside

Kiinalaisessa on boorit levyssä ja prikassa.

tommi

Ainakin Racing Planetissaa myydään ihan samaa kampuraa Kymco Super 8 4-tahtiin, kuin kiinalaisiinkin.

http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-motor-c-59522_66842_66846-1.html?page=2&sessID=3fd0e53259e3a776b35015658f05d536

Eli painolevyssä ei ole hammastusta, kuten ei kiinalaisissakaan.

Coastside

Niin siinä rullien vastinlevyssä mutta mitä ihmettä se liittyy voimansiirtoon? Sehän pyörii kupin mukana tai oikeammin lukitsee kupin.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 12.06.14 - klo:10:50
Kiinalaisessa on boorit levyssä ja prikassa.

Ilman booreja mutteri kiristyy vetosuuntaan.
Saattaa kiristyä, liikaakin.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Uikukka

Niimpä.. Mulla ei ole kuluneet boorit kuin 1-2cm matkalta ihan perältä.
Eli mennäänkö samoilla linjoilla? Mä hitsaan tähti prikan etulautaseen jossa hampaita. Edessä on booria ja silloin myös toimii veto. Sitten vain mutteri kiristykseksi
Kait siihen joutuu itse väsään jotain tuuletus propelleja