Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pulttipyssyjä: akusta virran ottava, 48kpl:tta!!!!

Aloittaja Eki, 05.06.14 - klo:16:38

« edellinen - seuraava »

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.06.14 - klo:13:35
Jos mutteri on väännetty momenttiin niin merkkaa sen asennon ja merkkaa hylsyyn sen myös ja kiristäessä kiristää samaan asentoon.

Justiin noin olen tehnyt, jos ei ole ollut muita vaihtoehtoja.

Lainaus käyttäjältä: tommi - 07.06.14 - klo:13:38
Joo, enpä ole koskaan kirinnyt momenttiin edes sylinterinkantta, eikä koskaan ole kannentiiviste vuotanut saatika palanut. Ajan myötä kehittyy aika hyvä näppituntuma, asiaan kuin asiaan. Mutta enivei, kukin tyylillään. Suositeltavaa on tietty vääntää kaikki pultit ja mutterit aina oikeaan momenttiin, se on selvä. Valtaosa porukasta taitaa kuitenkin vetää vain näppituntumalla ton varin mutterin kiinni,  usein aivan liian tiukkaan. Tehtaallahan se väännetään super hyper tiukkaan. Ei taatusti väännetä momenttiin.

Kyllä ne tehtaallakin käyttää momenttiavaimia, sen mitä videoita olen tehtailta nähnyt. Työkalut vaan voivat olla vähän eri näköisiä mitä tavallinen momenttiavain.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tommi

Vespan tehtaalla saattavatkin vääntää oikeaan momenttiin mutta kiinalaiset vetävät varmaan pari kierrosta ylimääräistä, varmuuden vuoksi. Kaikki pultit ja mutterithan ovat sikatiukassa näissä kinkeissä, kuten hyvin tiedetään.

Tulppakin oli mulla väännetty niin tiukkaan että pelkällä hyvällä tuurilla ei katkennut sisään. Tulpanaukaisija meni pyöreäksi ja vasta oikealla hylsyllä lähti, kun riski mies väänsi tosissaan.

Coastside

Vuodenvaihteessa ostin uuden moottorin ja päätin katsoa tulpan. Onneksi tukevaan tulppahylsyyn sain 8 mm paksun ruuvarin johon napautellen sain tulpan irti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 07.06.14 - klo:11:54
Haluatko todella, että palstallasi jaetaan puolitotuuksia? Onko väärin että suhtaudun varauksella pulttipyssyn käyttöön, koska sillä saa itseään ammattilaisenakin pitävä arvaamatonta tuhoa aikaan?
Avaappa sitten tälle aiheelle oma keskustelu, niin jatketaan siellä vääntöä. Tunnut suhtautuvat melko varauksella vähän kaiken käyttöön, ellei asiasta ole virallista sertifiointielimen hyväksymää dokumenttia.

Edellisen kerran, kun tästä samasta asiasta väännettiin, niin kysyin asiasta paikallisen aikuiskoulutuskeskuksen MP-puolen opettajalta. Lähinnä naureskeli keskustelua huvittuneena. Se on ihan totta, että ei noilla vehkeillä oikeisiin momentteihin kiristetä, sitä varten on momenttiavain. Moniin hommiin ovat kuitenkin ihan päteviä.

Oikeastaan voisimme lopettaa koko sivustot täysin turhina, sillä paras keino on varmasti viedä oma mopo merkkikorjaamoon. Hehän tekevät aina kaiken oikein ja huolto-ohjelmaa noudattaen. Ylipäätänsä itse tekeminen pitäisi kieltää kokonaan, sillä jotakin voi hajota, jos ei moposta niin itsestä työkalujen väärästä käytöstä johtuen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

harriveikko

Ei ne edes merkkikorjaamot ole sen kummempia.Sattuu niitä sieläkin kaikenlaisia.Ja sieläkin on ihan tavallisia kuolevaisia töissä,ei mitään jumalia.Olen tämän todennut omakohtaisesti.Vie merkkikorjaamoon laitettavaksi ja kun haet,korjaa virheet ja laita niinkuin kuuluu.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

Coastside

Muistelen nuoruuteni mopoaikoja ja niitä vähiä työkaluja mitä niissä tarvittiin tai osattiin käyttää. Useimpien valikoima oli tulppahylsy, ruuvari ja jakari ja tonget. Magneeton kiekko kolisteltiin jotenkin irti ilman vedintä. Kärkien vaihto oli vaikein työ mitä tehtiin, mitä nyt joku kantta viilasi tai kaasaria porasi. Heikoimmin osaavat saivat nuokin työkalut rikki ja risan mopon  omistajaksi vaihtui joku joka ehkä osasi paremmin. Itse osasin enemmän korjata kuin rikkoa ja veljet jeesi jos oli tarvis.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Totta, käyttäjät on niin kovin erilaisia.
Mullakin on montakin kaveria jonka käteen ei uskalla antaa mitään työkalua.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Samppa

Jep. Ja aika paljon on myös niitä, jolle ei sitä skootteriakaan antaisi. Kyllä vasarallakin saa itsensä hengiltä ja lätäkköön voi hukkua.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Joku "viisas" juuri jokin aika sitten tiesi kertoa, että internet tekee ihmisistä tyhmempiä. Mitään ei tarvitse itse osata, tai muistaa, kun kaiken voi tarkastaa netistä. Ja juuri ne puolitotuudet ovat pahasta.

Minäkään en nykyisin arvosta ammattikorjaajia kovin paljon. Sen verran ihmeellisiä juttuja olen heiltä kuullut ja kokenut. Aikuiskoulutuskeskuksen opettajaa en tunne, enkä varsinkaan tiedä miten kysymys oli hänelle esitetty. Siksi sen vastauksen jätän omaan arvoonsa.

Lisäys: tässä linkki siihen netin tyhmentävään vaikutukseen liittyen http://yle.fi/uutiset/professori_netti_tekee_meista_tyhmia/7270122

Etkö Samppa ymmärrä mitä tarkoitan, vai etkö vaan usko että kampuran linjaus voi mennä pieleen vääriä työkaluja käytettäessä? Toivottavasti jälkimmäinen vaihtoehto. Sitä ihmettelen, että missä vaiheessa olen sun eväät syönyt, kun olet noin pahalla päällä.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 06.06.14 - klo:18:10
Eki, ehkä sulla tuo hihna menee paikalleen noin, mutta ainakin Bellassa oli starttikehän ja kopan välissä niin pieni tila että ei siitä hihna mahdu ehjänä sujahtamaan..
InsOmniakin mainitsi aiheesta ja lupasi demota, mutta tuo jäi jostain syystä tekemättä.. Siis tuo demoaminen..
Eli joissakin mopoissa on mahdollisuuus hihnan vaihtoon ilman varien irroitusta, toisissa ei.
Eiköhän ne hätätapauksessa onnistu lähes kaikista. Riittää että löytyy parin millin rako, etuvarin ja lohkon välistä. :o

Taikahan on se, että hihna on valmistettu kumista ja vahvikkeena käytettävästä kuidusta. Hihnan vaihto ilman etuvarin irroitusta, tapahtuu seuraavasti: Hihna asetetaan takavarin akselia vasten "takavari sormin puristettuna" ja otetaan hihnasta tukeva ote ja pakotetaan se lähes 90 asteen kulmaan, etuvariin nähden. Asetetaan hihna etuvarin uloimman lautasen päälle "edelleen sopivassa kulmassa" ja pyöräytetään hihna, etuvarista kääntäen paikoilleen. Tilaa ei tarvitse juurikaan kahta millimetriä enempää, ja hihna on vaihdettu.

Kriitikot toki jeesustelevat hihnan selkäpuolelle ilmestyviä kulumajälkiä. :-\ Mutta mitäs niistä, hihna vaihdettu ja matka jatkuu. ;)

Toki kaikki edellämainittu tapahtuu omalla vastuulla ja kaikki takuut, vakuutukset ja kanssakulkijoiden arvostus loppuu siihen hetkeen. Mutta silti matka jatkuu. ;)

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 06.06.14 - klo:22:39
Juu ei onnistu Piaggion kakstahdistakaan remmin vaihto ilman hihnapyörän irroitusta.
Jopa kädetön ja aivoton apinakin pystyy moiseen "puhun siis itsetäni". ::)  Juuri viime viikolla moisen tempun tein, enkä edes työmatkalla myöhästynyt töistä. ;D

Partanen

Siinä taisi olla startin osa tiellä niin, ettei remmi mahdu pois etummaiselta hihnapyörältä mitenkään. Eikä se osa mahdu pois, jos ei ensin avaa hihnapyörää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 07.06.14 - klo:22:34
Siinä taisi olla startin osa tiellä niin, ettei remmi mahdu pois etummaiselta hihnapyörältä mitenkään. Eikä se osa mahdu pois, jos ei ensin avaa hihnapyörää.
Noh, jos olet sinne rautakankea pujottelemassa, niin ongelmia on tiedossa. :o Varin hihna sattuu vaan olemaan aika elastinen. ;D
Tilaa on ihan loistavasti joka suuntaan, mutta eihän se hihna siltikään sinne itsekseen paikalleen loikkaa. Joten parempi maksaa kuljetuskaluston ja korjaamon maksut ja taksi kotiin? ???

En itsekkään vaihda hihnaa kyseisin menetelmin, muuta kuin tien päällä, kun muita vaihtoehtoja ei ole. :o Mutta ihan turha väittää, että se ei onnistuisi. ;)

InsOmnia

ko2610

Ei noin löysällä hihnalla ole kuin osa välityksistä käytössä.

InsOmnia

Niinpä, ei ollut tarkoitus kritisoida metodia "samaa asiaa yritän ajaa". Mutta kyseisen esimerkkivideon skootterin käyntiääni, lämmittää omaa mieltä "kaksitahtisten vihaajana". ;D nimimerkillä: kaksitahtisen omistaja. :-\