Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Fly

Aloittaja funke, 23.04.08 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

pugt200

4-tahtisen Flyn piristysmahdollisuudet taitaa olla aika vähissä. Piikkiin on olemassa "tehoputki", joka lisää lähinnä ääntä.

NPReal

Ok, no pitää tarkastella paremmin kun pääsee tuota katsomaan. Mites tuon prikan poisto, onko siitä mitään iloa?

Partanen

Niin oliko kyseessä nelitahtinen vai kaksitahtinen? Molempia on olemassa. "Hukkaputki"-käsite viitannee 2-tahtisiin?

Helpoimmalla pääsee, kun säätelee variaattoria vähäsen. Kun moottori käy jonkin verran kovemmilla kierroksilla, löytyy jonkin verran enemmän tehoa. Tietenkin niin että kulutus lisääntyy.

Pikaisella haulla löysin nelitahtiin nokka-akselinkin. Löytyy näköjään myös Malossin isompaa pyttysarjaa.

Lisäys klo 21.28: Saksasta ainakin näkyy löytyvän tavaraa sekä nelitahtiin, että kakstahtiin: http://www.sip-scootershop.com/EN/main/base/Home.aspx Sivun vasemmasta reunasta kun ensin valitsee skootterimallin, niin haku etsii vain valittuun laitteeseen sopivia tavaroita.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

NPReal

Kiitos Partanen linkistä, vaikuttaa pätevältä sivustolta.

Eli tosiaan olen vähän hatarien tietojen kanssa tässä vaiheessa, ennen kuin pääsen omistajan kanssa juttelemaan sunnuntaina. Etukäteen halusin vain asiasta kysyä, ettei tule kaupanteon jälkeen ikäviä yllätyksiä.

En tiedä vielä, että onko kyseessä 2-tahti vai 4-tahti. Etukäteen kuvittelin, että nuo olivat kaikki 2-tahtikoneita, mutta näinhän se ei ollut ollenkaan. Luulen, että jätän tuon skootterin ostamatta jos on 4-tahti.

Variaattorin säätämisellä tarkoittanet nimenomaan rajoittimen poistamista? Onko tuo Piaggiossa vaikea homma? Kuvittelisin, että jo tuolla muutoksella vauhti nousisi sinne 60-65 km/h, mikä olisi meikäläiselle ihan sopiva.

Partanen

Kyllähän nelitahti on mukava, hiljainen, taloudellinen, kestävä, ja nykyaikaa. Tosin Fly:n tapauksessa nelitahti ja ilmajäähdytys taisi tulla samoihin aikoihin kiinalaisuuden myötä. Sen mitä itse noita kattelin, niin on jäänyt muistikuva, että jossain -07 ja -08 paikkeilla muuttuivat nelareiksi. Kehuvat, että Fly on hyvä ajaa, ja onhan sitä tosiaan samalla rungolla myös piikkinä ja 150 kuutioisena. Ei mielestäni nelitahtisuutta tarvitse kavahtaa, jos laite muuten on pätevä.

Variaattorin säädöllä tarkoitin keveämpiä rullia, jonka seurauksena moottori käy hiukan korkeammilla kierroksilla kiihdytyksen ajan. Mahdollisen prikan poisto saattaa joissain tapauksissa jopa heikentää suorituskykyä, jos kone poiston seurauksena käy vielä laitteen huippunopeudellakin liian pienillä kierroksilla. Oikein säädetty variaattori alkaa nostamaan moottorin kierroksia jossain vaiheessa ennen huippinopeutta, jolloin moottori saattaa tehoalueelle huippunopeuden paikkeilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

NPReal

Niin, kuten kommenteistani huomaa, olen näiden skoottereiden suhteen aika vihreä. Jostain olen antanut itseni ymmärtää, että nelitahtikoneet ovat lähinnä laiskoja versioita kakstahti-vastaavista. Eli katsotaan nyt ihan avoimin mielin, että millainen peli sieltä löytyy.

Katsoin ohjeita tuohon variaattorin säätöön ja tuo vaikuttaa näin lähtökohtaisesti sellaiselta hommalta, etten tiedä uskallanko lähteä omin päin tekemään. Peukalo ei ole keskellä kämmentä, mutta asiantuntemus on tosiaan luokkaa nolla. Mutta kysynpä nyt pari asiaa, joihin en saanut löytämistäni ohjeista ihan selkeää kuvaa. Eli minkälaiset rullat noissa yleensä löytyy? Esim. tällaisen rullasarjan löysin nopealla googletuksella:http://www.storm-motor.fi/osat/mopot/piaggio/fly/2005/variaattorin-rullasarja-19x155mm63g/. Mutta lähtökohtaisesti minulla ei ole mitään hajua, että onko nuo kevyemmät kuin mitkä skootterissa on tällä hetkellä.

No, menen ensin katsomaan skootteria ja huolehdin sen jälkeen rullista sun muista. Kunhan nyt skootteri on muuten hyvä.

Partanen

Käväisin Roomassa tutustumassa sikäläiseen skootterikulttuuriin tässä välissä, joten siksi viive kommentoinnissa.  ;) Netistä löytynee rullien koot, alkuperäisten painot, mahdollisia suosituksia paremmista, ja vaihto-ohjeita. Voi olla, että pitää etsiä englannin kielisiltä sivuilta. Homma ei ole vaikea, mutta saattaa vaatia erikoistyökalun.

Tuliko muuten kaupat tehtyä?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Negotiator

Hellou,

Tuli hankittua ihka ensimmäinen skootteri taloon. Nuorena ei kaksi pyöräisillä tullut ajeltua ja nyt tiensä talouteen löysi vaimon työmatka-ajoon Piaggio Fly -07. Kilsoja mittarissan. 8tkm. Täysin vakiokuntoinen, säännöllisesti huollettu ja kaikin puolin hyväkuntoinen.

Kyselisinkin nyt, että miten kannattaisi tehdä. Skootteri tulee kesäksi säännölliseen matka-ajoon, toukokuusta lähtien n. 40km päivässä / 5xviikossa. Menopeli on huollettu viimeksi 27.7.2011.

Kannattaisiko skootteri viedä ennen varsinaista käyttöönottoa ns. huoltoon ja käskeä katsomaan onko kaikki kunnossa, öljyn vaihtoon jne. Edessä skootterissa on talvirengas, josta nastat nypitty veke. Sen ajattelin vaihtaa kesäkumiksi samalla. Onko arviota mitä maksaa?

Tai mitä tällaisen perushuollattaminen yleisesti kustantaa? Skootterista maksoin viitisen sataa, joten saako 100-150 eurolla jo perushuollot hoidettua täksi kaudeksi? Niin pysyisi hyvin budjetissa =)

Kiitos jo etukäteen vastauksista! Ja kaikki vinkit/jutut ko. malliin liittyen tervetulleita.

Samppa

Renkaan vaihto maksaa 10-20 euroa, kun otat itse etupyörän irti ja viet uuden renkaan kanssa rengasfirmaan. Huoltohinnoista ei ole tietoa, koska huollan itse ja suosittelen sitä muillekin, mikäli työkalut pysyy kädessä.

http://www.skootterini.com/web/testejae-ja-arvioita/83-kaeytetyn-moposkootterin-ostaminen.html

Lukaseppas toi. Löytyy monia asioita, jotka kannattaa tsekata.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pugt200

Halvimmillaan moposkootterin huolto maksaa merkkikorjaamoissa alle satasen eli tunti töitä + osat.

oskuk

Kysynpäs uutena tulokkaana heti tyhmän kysymyksen:
milloin tuota uuttta neliventtiilistä 2012 Fly -mallia on saatavissa?
Paikallinen kauppias kierteli kysymystä sihen tyyliin että ei tiedä mitä ajatella.

pugt200

Soita suoraan Sumekolle. Siellä on yleensä tiedetty ihan tarkkaan milloin he mitäkin saavat. Toisaalta Piaggion Italian sivuilla ei uutta Fly-mallia vielä löydy?

oskuk

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 22.05.12 - klo:08:47
Soita suoraan Sumekolle. Siellä on yleensä tiedetty ihan tarkkaan milloin he mitäkin saavat. Toisaalta Piaggion Italian sivuilla ei uutta Fly-mallia vielä löydy?

Ovat helsinkiläisiä. Eivät siis vastaa maksulliseen puhelimeensa.
Toivottavasti tuo odotus oli maksullista; voin ostaa jonkun muun maahantuojan mopon hyvällä omallatunnolla ;-)

pugt200

C'mon...

Soitin minuuti sitten maahantuonnista vastaavalle Kekelle ja Fly on tulossa heinäkuun alkupuolella. Aikataulu voi tosin muuttua :)

Olen espoolainen eli kaikki onnistuu. ;)

oskuk

Minäkin kävin lähikaupassa, josta soitettiin mahantuojalle, heinäkuu, mutta ei päätä pölkylle vaikka olisi loppu, ja sekin voi muuttua. Eli jos haluaa tänä kesänä mopoilla, niin jotain muuta. Katsotaan ensi keväänä Kärpäset uudestaan ;-)

Edith:

...kävin ostamassa Kymco Liken ;-)