Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Onko mopoilu vaarallista, mielipiteitä?

Aloittaja Eki, 25.04.14 - klo:08:51

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.04.14 - klo:10:11
Vastuuntuntoinen kuljettaja kyllä osaa sovittaa nopeutensa tiekohtaista rajoitusta alhaisemmaksi, jos tarpeellista.
Samaa mieltä, mutta taitaa aika harva 2-lahkeinen oikeasti olla 18v edes vastuuntuntoinen autoilija. Saatikka 16v.. Jos muistelen omaa ja luokkakavereideni autokouluaikoja, niin ihan kakaroita me kyllä silloin vielä oltiin ja näin jälkikäteen ajatellen ei se omakaan lokinpaska takaikkunassa ihan turha kapistus ollut. Kerran yksi opettaja sanoi että pojat on opiskeluunkin kypsiä vasta kolmekymppisinä :) Vitsi, mutta kyllä siellä pieni totuus jossain on.

Coastside

Älyajokortti taskuun ja sillä autoon rajoitin päälle joka voi olla esiohjelmoitu aikaan paikkaan ja tilanteeseen sopivaksi. Ei vaan örmäse ei. Jos alkaa mutkissa olemaan geetä liikaa niin teho laskee ja jos porukkaa kyydissä niin samoin. Pelkkä nopeusrajoitin ei estä kietomasta koslaa puun ympäri.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JakeS

Kaikestahan saa vaarallista. Se on hyvin paljon kuskista ja kaluston kunnosta kiinni. Pohjantähti on nostanut mopovakuutuksen hintaa monta kymppiä vuodessa (207 € !) josta voi päätellä heidän kantansa asiasta. En minä sitä laskua heille maksa.
Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

Partanen

Mitä se lätkä rajoitti, jos kuskilla oli asennevamma.  Eikä sen käyttöpakko ollut riippuvainen iästä eikä sukupuolesta. Täysin turha keksintö, hyvä että poistui käytöstä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 26.04.14 - klo:10:55
Kaikestahan saa vaarallista. Se on hyvin paljon kuskista ja kaluston kunnosta kiinni. Pohjantähti on nostanut mopovakuutuksen hintaa monta kymppiä vuodessa (207 € !) josta voi päätellä heidän kantansa asiasta. En minä sitä laskua heille maksa.
Pop vakuutuksessa pelkkä liikennevakuutus nyt 151.00€/vuosi ....
Vuodesta 1997 alkaen 29:s scootteri.

-Zone-

Mulla myös pohjantähdessä, mutta kun ne uudet vakuutuspaperit tuli, niin 20€ mulla nousi vuosimaksu.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.04.14 - klo:11:46
Mitä se lätkä rajoitti, jos kuskilla oli asennevamma. 

Asennevammainenkin ymmärtää käryämisriskin, vaikkei liikenteen riskeistä mitään ymmärtäisikään.

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.04.14 - klo:11:46
Eikä sen käyttöpakko ollut riippuvainen iästä eikä sukupuolesta. Täysin turha keksintö, hyvä että poistui käytöstä.

Metkat perustelut. Mutta ehkä tosiaan on niin, että ette ole liikenteessä mitään oppineet. Koska olette sitä mieltä että 1. päivästä alkaen kaikki oli ok? ;-)

Samppa

En minä kyllä muista 80 lätkästä mitään noin negatiivisia. Musta oli vaan ihan hyvä, että kanssa-autoilijat näkivät, että tossa se töhö menee. Eipä nuo liikennesäännöt silloin niin hyvin hanskassa olleet...

Vähän sama kuin Italiassa autoillessa voi nostaa kätensä ulos ikkunasta ja huutaa olevansa turisti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

oskuk

Muistan kyllä hyvin että diskossa oli aika yleinen puheenaihe nuorilla että lätkä  "on niin nolo". Ei kuvaa lätkää, vaan suomalaista itsetuntoa. Ei saa mitenkään erottua mitenkään, muuten maailma romahtaa ;-)

Samppa

Siis ei kyllä meidän porukoissa koskaan ollut tällaista juttua. Toki muistan, että lätkä otettiin joskus noloussyistä pois, kun jotakin pirkkoja kuljetettiin.
Kyllä se toki jossakin vaiheessa varmaan noloksi muuttui. Ehkä se oli ensin sitä, että oli vähän siistiä saada se lätkä vaikkapa synttärilahjaksi, kun sen yhdisti tulevaan ajokorttiin.

-Zone-

Joo, en minäkään muista että sitä meilläpäin olisi kukaan nolostellut. Joskus joku saattoi kysyä "koskas lätkän saat pois ottaa", mutta siitä puhuttiin pitkälti samoin kuin säästä oltaisiin turistu. Se vain kuului asiaan niin ei sitä pidetty sen kummempana juttuna. Kyllähän se sakkojen pelko meillä ainakin koheltamista vähensi. Vaikka partanen onkin syvästi vastaan, minä katson että ei siitä mulle haittaa ollut. Päinvastoin.

oskuk

Mulle oli ainoa haitta, että monet kerrat kun joutui ajamaan, ei ollut lätkää missään,
-joten jollekin pahville sitten kynäiltiin hieno omatekele.

Partanen

Kuski A ajaa työmatkaa heti kortin saatuaan 100km päivässä, kahden vuoden ajan 11kk vuodessa. Käy toisen vaiheen kahden vuoden kuluttua, jolloin saa ajaa ilman lätkää.

Kuski B ei aja ko. ajassa ollenkaan. Käy ajamassa toisen vaiheen kahden vuoden kuluttua, jotta kortti pysyy voimassa.

Mitä lätkä kertoo tässä tapauksessa kuljettajan kokemuksesta, kun kortin saannista on kulunut päivän vajaa kaksi vuotta. Entä pitäisikö kuski B:n teidän mielestä käyttää lätkää, jos ajaa autoa ensimmäistä kertaa 5 vuoden kuluttua kortin saamisesta.

En ole hyviä puolia siitä lätkästä keksinyt, eikä niitä ole tässäkään ketjussa tullut esiin. En myöskään kaipaa sitä lätkää, enkä muitakaan merkkejä juuri kortin saaneiden takaikkunalle. Pidän turvaväliä edellä ajavaan. Toivottavasti tekin pidätte.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 26.04.14 - klo:21:00
Mulle oli ainoa haitta, että monet kerrat kun joutui ajamaan, ei ollut lätkää missään,
-joten jollekin pahville sitten kynäiltiin hieno omatekele.

Todennäköisesti olisit saanut sakot silti, kun ei ollut oikea lätkä näkyvillä. Jälleen yksi esimerkki ko. lätkän järjettömyydestä.

Lisäys: ei siitä lätkästä mullekaan haittaa ollut. En vaan näe siinä mitään ratkaisevaa hyötyä, enkä varsinkaan ymmärrä miksi joku sitä kaipailee takaisin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 26.04.14 - klo:22:44
Kuski A ajaa työmatkaa heti kortin saatuaan 100km päivässä, kahden vuoden ajan 11kk vuodessa. Käy toisen vaiheen kahden vuoden kuluttua, jolloin saa ajaa ilman lätkää.

Kuski B ei aja ko. ajassa ollenkaan. Käy ajamassa toisen vaiheen kahden vuoden kuluttua, jotta kortti pysyy voimassa.

Mitä lätkä kertoo tässä tapauksessa kuljettajan kokemuksesta, kun kortin saannista on kulunut päivän vajaa kaksi vuotta. Entä pitäisikö kuski B:n teidän mielestä käyttää lätkää, jos ajaa autoa ensimmäistä kertaa 5 vuoden kuluttua kortin saamisesta.
Keskimäärin lätkän saaneet ovat kuitenkin niitä vähemmän autoilleita ja nuoria. Nuoret ovat ylipäätänsä keskimääräistä suurempi riski liikenteessä, koska:

- heillä on useimmiten vähemmän ajokokemusta
- heillä on useimmiten enemmän näyttämisen- ja riskinottohaluja
- tyhmyys tiivistyy useimmiten joukossa ja varmaan keskimääräistä enemmän jollakin 18-20 vuotiaalla jätkäporukalla

Tokihan voitaisiin ottaa vaikkapa vähän ajavat eläkeläiset toiseksi vastaavaksi ryhmäksi, mutta arvioisin kuitenkin näitä negatiivisia muuttujia olevan nimen omaan keskimäärin nuorilla enemmän. Ainahan tällainen järjestelmä jotain syrjii, mutta mielestäni asiasta keskustelu on silti ihan paikallaan...