Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

skootterin hyödyllisyys

Aloittaja Jkarha, 18.04.08 - klo:21:19

« edellinen - seuraava »

Coastside

Boxit ovat lujittamatonta kovamuovia ja usein heppoisesti kiinni putkialustassa. Kun siinä on raskas kuorma se voi muovisen tutusti haljeta irti. Siihen voisi kyllä laminoida lujitteen hartsilla, sen sisäpintaan, jolloin se olisi luja kestämään kuormaa kuoppaisella tiellä.
Ajattelin tehdä itse boxin. Sellaisen pikakiinnitteisen ja satulan päälle yltävän, mutta niin että sen saa käännettyä sivuun satulan avaamisen tieltä tai niin että sitä voi pitää pitkin tai poikin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Boxeja on myös erilaisia ja eri valmistajilta. Kannattaa hieman katsastaa, josko omaan menopeliin löytyisi joku vaihtoehtoinen boksi, joka ei ole tehty joustamattomasta kovamuovista (hinnat tietysti ns. laatumerkeillä kalliimpia). Myös sovitepalojen tekeminen ei välttämättä ole mikään ongelma, jos vähän kädentaitoja omaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

allinug

En oikein nyt ymmärrä mitä pilipalipeliä teillä on ollut takaboksina.Mulla oli ennen Baotian-merkkinen moposkode jossa oli takaboksi eikä se tuntunut irtoavan koskaan eikä rämissyt.Nyt on puna-valkoinen Sachs Bee 50cc ja senkään boksi ei rämistele eikä heilu ei sinne eikä tänne.Ilman takaboksia en haluaisi olla ikinä,tämä on siksi reilunkokoinen että kypärä mahtuu siihen. ;)

Coastside

Muovit ovat usein järkyttävän helppoja hajoamaan. Asia riippuu paljon mm. kylmyydestä, joka - 40 paikkeilla tekee teräksestäkin hauraan. Muoville riittää vähempi.

Yksinkertaisin keino vahvistaa boxia on laminoida sen pohjaan lasikuitukangasta. jos saa tarpeita sopivan määrän. Ainakin Biltema myy pienissä erissä hartsia ja kangasta.

A_sentaja

Minulla oli joskus 80 luvulla pappa tunassa itse tehty poksi, iso atrian kuljetuslaatikko pultattuna tarakalle. Mahtui paljon tavaraa, oli kestävä eikä rämissyt, miinuksena mainittakoon olematon vedeneristys,, :) ei näes ollut kantta siinä..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Noita kokoontaittuvia laatikoita voisi harkita skodeen kiinteästi asennettuna tai pikakiinnikkeelläkin, koska se ei ole kokoajan lisäämässä vastusta ja on taiteltuna siistin näköinen. Useimmat ovat aikaa hentoisia.

kotamikko

Kyselin viikko pari sitten boksien kestävyydestä. Vastauksia ja kommentteja on tullut sen jälkeen runsaasti, kiitoksia vaan kaikille.

Nyt tiedän, ettei boksiin kannata laittaa ihan mitä tahansa. Kala- ja marjareissuillla vain varavaatteita ja sadevehkeet ja ruokaostoksista vain kevyempi tavara kuten näkkärit, sämpylät ja popkornit.

Painavampi tavara kulkee varmemmin jalkatilassa ja skodeakin on mukavampi ohjailla  kun painopiste on alhaalla.  Jalkatila on turvallisempi  paikka myös vaivalla poimituille marjoille ja satulanalusta pikkutilpehöörille, jota on tukala keräillä pitkin maanteitä.

Hyvää juhannusta!

FrozenCorpse

Onhan tämä erittäin kätevä kulkupeli ja mukaan mahtuu tavaraakin, laittaa vain ostoskassikoukkuun tai kypäräboksiin.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Coastside

Kokeilin kärryn hinaamista. Minulla on sellainen kokoontaittuva 260*85 pyörillä oleva kärry, jonka aisan sain tarakassa olleeseen aukkoon ilman työstämistä kiinni. Kymmenkiloinen kärry ja 40 kg kuormaa tuntuu mutta nousee kohtalaisen kovan mäen jopa tuolla virinokalla häirityllä moottorilla.

Lidleissä voi olla kokoontaittuvia nokkiksia, joissa nyt on kevyet, kuulalaakeroidut muovipyörät. Painoa on vain 5 kg ja kantavuus 90 kg

Coastside

Pihatien korjaus sai kokeilemaan skodea soranajoon. Kärry perään ja siihen 50 L  laatikko soraa täyteen. Kohtalaisen jyrkkää soratietä se nousi kevyesti. Hyvä vaihtoehto käsinkuljetteluun kun lapion kanssa on jo tarpeeksi työtä. Olisikohan eka skode tuossa työssä?

Laskin yhteispainoksi 300 kg. 37 kmh ilman kuormaa nouseva mäki, nousee 25 kmh. Kärryn pyörissä on melkoinen vastus kuormattuna. Tyhjillään kärryä ei huomaa mitenkään ajaessa.

Klikkaa suuremmaksi.

Coastside

Julle

Itse irroitin myös takaboxin aika sujuvasti viikon käytön jälkeen. Fiksasin räminää tiivistysnauhalla, mutta boxi tuntui jotenkin ottavan tuuleen ja oli muutenkin epäkäytännöllinen. Tavaratilaksi se on ainakin minun moponi lisävarusteena liian pieni. Ostoskassit, umpikypärä, työkalut yms. mahtuvat mukavasti kyytiin satulan alle ja jalkatilaan sekä "hanskalokeroon."
~Kinroad "San Remo" XT50QT-2~

Coastside

Minä kuskasin juuri 48 purkkia tonnaria ja muuta safkaa satulan kotelossa ja boxissa. Kun ne ja jalkatilan, sekä repun hyödyntää, kulkee paljon tavaraa.

Coastside

23 km reissu 50 kg kärry paluukuormana, hieman tavaraa skoden päälläkin kauppareissu sujui kovassa tuulessa 37 kmh keskinopeudella, johon kuului kovan tuulen vuoksi ryömintää ja autojonojen ohipäästelyä. Hitain mäki 25 kmh.

Hamstraus onnistui ja reissupalkkiota siten sain, vaikkei vaiva ollu suuri.

karkulainen

Eli ajoit kärrynkin kanssa, minkälainen oli ajaa? Mahtoi olla kanssakulkijoilla näky. :D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.