Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia, ongelmia...

Aloittaja veerko, 05.04.08 - klo:16:47

« edellinen - seuraava »

veerko

Minulla on lainassa sukulaisiltani Aprilian skootteri. Sain sen eilen lainaan ja lähti vielä eilen ihan nätisti käymään ja ehdein sillä jonkin aikaa ajellakkin.
Aamulla kun yritin saada skootteria käyntiin ei lähtenyt, piti kyllä starttiääntä mutta ei käynnistynyt loppuun asti. Yritin siinä jonkin aikaa saada sitä käyntiin, mutta ei onnistunut, kone vain lupasi. Kävin ostamassa lisää 2T öljyä sillä ajattelin, että jos se johtuisi siitä. No ei auttanut sekään. Serkkuni toi minulle akkulaturin jolla hänkin oli kyseistä skootterin akkua joskus lataillut onnistunein tuloksin. No kytkimme sen kiinni ja nyt se on ollut kiinni skootterissani lähemmäs kolmee tuntia. Se akkulaturi on aika vanhanaikainen mutta sen pitäisi toimia kuitenkin. Yritin vähän aika sitten saada skootteria käymään mutta ei se lähtenyt. Olenko vain liian hätäinen vai pitäisikö minun ryhtyä joihinkin muihin toimiin?
Ajattelin myös että voikohan se skootteri olla ottanut nokkiinsa kylmyydestä, vaikkakin se kyllä oli autotallissa yön ylitse, mutta autotalli ei ole lämmitetty ja voihan siellä vaikka kosteuttakin olla?
Mietein myös, että olisiko syy akkunesteissä?
Kiitos jos saatte tästä jotain tolkkua ja pystyisitte vastaamaan. :)

veerko

Ruisku-kone se on.. Muutaman vuoden vanha.. Nyt se oli jo koko yön yli latauksessa eikä siltikään lähde käyntiin, lupaa vaan.

Juha

Pyöriikö startti nihkeesti vai reippaasti. Taitanee olla factory malli, jotenka otappa ajotietokoneesta jännitemittari näkyviin, ja katso jännitteen vaihtelua. Myöskin diagnoosi työkalulla voi nähdä onko jokin oleellinen sähköinen osa rikki. vielä kun muistaisin missä mulla on koodien merkitykset.

Area 51

Mun Aprilia Area 51 ei lähde aamusin kunnolla käyntiinm laitan aina ryypyn päälle starttaan ryyppy pois ja sitten annan vähän kierroksia ja sitten kun lopetan niin skootteri sammuu, joudun aina antaa sille kierroksia liikennevaloissakin että pysyis käynnissä. Mikä vikana? Tyhjäkäynti?

samil

Kone tulisi lämittää huolellisesti ennen ajoa. Ryyppy voi olla päällä kun konetta lämmittelee.. sitten kokeilee jos toimii ilman. Jos ei toimi niin lisää lämmittelyä vaan.. Toki tyhjäkäyntiä voisi säätää kovemmalle jos ei tahdo pysyä käynnissä.

Samppa

Jos siinä on manuaaliryyppy (niin kuin kuulostaa), niin sitä kannattaa pitää niin kauan päällä, että kone alkaa "röpöttämään". Vasta sen jälkeen pois.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Area 51

Olen kiinnittänyt viimeaikoina huomiota Apriliani takarenkaaseen, se pyörii välillä todella nihkeästieli tuntuisi kuin joku puristaisi sitä koko ajan ja välillä taas ihan normaalisti. Nytkin kokeilin käsillä pyörittää niin sai oikein voimaa käyttää  :-\ Olisiko kytkin jotenkin jumittunut  ???

Samppa

Takajarru todennäköisesti hankaa. Toinen vaihtoehto, mutta epätodennäköisempi on takalaakerit. Silloin pitäisi tulla kyllä melko kuultava rohinakin kun pyörää pyörittää. Katso jarru ensin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Area 51

Huomasin että Areassani taitaa olla jonkin sortin öljyvuoto kun maassa oli mukava öljy lammikko kerääntynyt. Yritin paikantaa vuotoa ja näillä näkymin öljyö tippuu latauskäämistä (todella outu öljyn vuoto paikka minusta) :| Eihän latauskäämi ( magneetto) ole edes mitenkään yhteydessä öljyyn tavallisesti???

Coastside

Laakerin stefa on mennyt? Se tietää ilmavuotoa kammiosta, joka voi olla haitallista toiminnalle. Muuten se saa kait nölkkästä ulos.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Area 51

Otin vuodosta alapuolelta hieman kuvaa ja laitoin nyt yöksi peltipurkin vuotokohdan alle ja katson sitten aamulla uskaltaako sillä lähteä ajamaan vai mennäänkö polkupyörällä ::)
http://www.bikepics.com/pictures/1424875/

A_sentaja

Tuo lmagneeton puoleinen stefa on helppo vaihtaa konetta purkamatta, virtapää vain irti ja stefan suojana mahdollisesti oleva levy. Sitten vain terävällä koukulla vedät vanhan ulos, ja laitat uuden paikoilleen, menee melko helposti eikä tarvitse kauheasti hakata. Sopivan kokoinen hyksy tai putki ja napasti vain painaa ja lopuksi hieman kopauttaa, sekä katsoo että meni pohjaan asti.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Area 51

Selvä, minä en ole kauheasti näihin stefoihin nyt perehtynyt eli siis stefako on siinä magneeton välissä? (anteeksi kun olen näin tyhmä) ja kannattaako tuolla enne stefan vaihtoa lähteä enään liikenteeseen?

A_sentaja

Jäi tuo kuvä äsken huomaamatta, kyseeseen voisi tulla myös öljypumppu, eikös tuossa ole minarellin vaakakone?? Pumppu on siellä virtapään takana, ja voisit ainakin irroittaa kopan irti että näet onko pumpun ympäristö öljyinen, miten se ajossa käyttäytyy,, savuttaako normaalia enemmän? Toisaalta stefaan viittaisi tuo aiemmin valittamasi huono käynnistyvyys kylmänä, noin minunkin pelini aikoinaan oireili, ennen kuin magneeton puoleinen laakeri leipoi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Area 51

On minarellin vaakakone, ja kyllä se musta savutti hieman normaalia enemmän. Mutta kiihtyi ihan normaalisti ja kulki ihan hyvin.
Käykö jos ostan tälläisen http://www.storm-motor.fi/shop/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=CEN-990A017SR