Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootteristin "työkalupakin"sisältö?

Aloittaja keijopel, 03.04.08 - klo:10:12

« edellinen - seuraava »

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Juha - 13.04.08 - klo:10:10
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 12.04.08 - klo:23:15
Vanhat mopomiehet ja miksei naisetkin muistaa varmasti oireen kun tulppa ottaa piikin,, ei auttanut muu kuin putsaus tai uuteen vaihto. Nykymopoissakin tuo tulppa on ensimmäinen josta etsin vikaa, kun käynnistyvyys huono, jokunen peli on tullut kuntoon ihan vain tulpan vaihdolla. 2 tahtinen syö tulppaa jostain syystä enemmän kuin 4 tahtinen ja se on ikävä tosiasia.
Kiinnostaisi tietää kuinka usein 4-tahtinen syö tulppaa, en ole itse omaani edes vaihtanut tulppaa, vaan se on tehty, joka kerta huollossa. Tuntuu vaan hieman monimutkaiselta vaihtaa tien päällä. Etten ole varatulppaa mukaan ottanut. ::)
Jos ne huollot ovat niitä vaihdelleet, voisi niiden romulaatikon sissältö olla arvioimisen arvoinen paikka? Voi ola ettei nokisia ja karstaisia enää puhdistella, koska uutta voi heittää tilalle.
Itse huoltavalle tämä on taas tuhlausta, koska aikaa puhdisteluun on. Siihen tarvittavaa messinkiharjaa on vain vaikea löytää. Karhunkielelläkin jotain saa aikaan. Naarmuja kannattaa varoa tuottamasta, koska ne voivat aiheuttaa nakutusta itsesytyksen vuoksi. Sama pätee mäntään ja kanteen.

Vuosikymmeniä sitten taisi tulppien huoltoon olla jokin lasikuulapuhalluslaitekkin?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kekra

Erinäinen lajitelma työkaluja löytyy penkin alta. Luulisin että niillä tekee jo vaikka mitä. Kuten esim. remminvaihto pitäisi onnistua. Vararemmikin kulkee aina mukana.

Tässä Tysconissa on alunperin sellainen iso muovinen ilmanputsari kotelo pultattuna kiinni penkin alle. Mitään letkuja siihen ei kuitenkaan mene ts. on aivan tyhjän panttina Click! . Olisiko tuo putsari sitten käytössä 125 kuutioisessa versiossa? Näissähän on sama runko molemmissa.

Joka tapauksessa kun tuon putsarin ottaa pois niin jäljelle jää iso tyhjä aukko johon mahtuu hyvin 4 litran kanisteri joka sekin kulkee aina matkassa. Kun käy tankilla niin täytän sekä tankin että tuon kanisterin. Kymmenisen litraa menee yhteensä. Mukana kulkee tietty myös pieni ratti jolla tankkaaminen onnistuu myös tien päällä.

Uskokaa tai älkää mutta myös skootterin peite kulkee aina mukana. Sekin mahtuu penkin alle. Menee kätevänä alustana jos tien päällä joutuu jotain pientä remppaa tekemään.

Paljon kamaa toisin sanoen kulkee jatkuvasti mukana.

titan

skode ei vielä oo tullut mutta tulee piakkoin..(toivottavasti) ajattelin kun käyn tässä biltemassa niin ostan varalta  sen moottoripyörän renkaan paikkaus vaahdon..(kumminkin mun tuurilla rengas jossain puhkeaa)onko kukaan käyttänyt sitä vaahtoa ja jos joutuu sitä käyttään vissiin pitää renkas paikkuuttaa kumminkin..paljonko nuissa 12 tuuman renkaissa pidetään ilmanpainetta..varsinkin kun on tämmönen 115kg keiju...

Coastside

Lainaus käyttäjältä: kekra - 18.04.08 - klo:10:08
Joka tapauksessa kun tuon putsarin ottaa pois niin jäljelle jää iso tyhjä aukko johon mahtuu hyvin 4 litran kanisteri joka sekin kulkee aina matkassa. Kun käy tankilla niin täytän sekä tankin että tuon kanisterin. Kymmenisen litraa menee yhteensä. Mukana kulkee tietty myös pieni ratti jolla tankkaaminen onnistuu myös tien päällä.
Kokeile mahtuuko sinne aito varatankkikanisteri jossa on se kärsä. Se on paljon turvallisempi kuin ratti, koska bensan roiskuminen yhdistettynä staattiseen kipinään on äärimmäisen vaarallista. Yllättävä leimahdus säikäyttää tahattomaan liikkeeseen ja voit saada bensaa vaatteisiisi, käsillesi ja skoden päälle. Olen nähnyt tuollaisen tapauksen vierestä :o
Itse en kuljettele varabensojakaan ja jos sen teen niin  poissa tavaratiloista. Satulan lokero kuumenee ajon aikana moottorin lämmöstä.

kekra

Kiitoksia vinkistä, pitääpä kokeilla.
Eipä ole tullut koskaan mieleen että moista voisi tapahtua. Kaksi viimeistä vuotta on kanisteri kulkenut mukana ja lukemattomat kerrat olen tankkaillut ratin kautta. Ongelmitta.

Se että kanisteri pääsee hiukan lämpenemään penkin alla ei varmaankaan ole ongelma. Korkki on ilmatiivis eikä vuoda tippaakaan joten ei pitäisi olla syttymisvaaraakaan. Tulpan metallihatun vaihdoin heti kättelyssä muoviseen. Yksi riski poissuljettu siinäkin. Metallinen hattu saattaa tunnetusti kipinöidä.

Aika monet kuljettelevat penkin alla lisäkanisteria, useimmat varmaankin puolentoista litran pulloa, minä vähän isompaa. Kätevää kun ei tarvitse käydä tankilla niin usein.

Samppa

Itsekkin olen joskus kuljettanut vanhassa Sinol-pullossa varabensaa mukana ja tankkaamiset kanssa melko usein tuon ratin välityksellä. Eipä ole tullut tuo staattinen sähkö mieleen. Täytyy olla tarkempi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Oletteko huomanneet että autoluokkien kilpailuissa on tulelta suojaava asu pakollinen. Se on siksi että bensiiniliekkeihin joutunut saa sekunneissa hirveitä vammoja. Olen itse saanut pienehköjä, mutta kuukausien hoitoa vaatineita palovammoja lapsena, joten painotan turvallisuusseikkoja.

Olen nähnyt kun kesähelteellä paineistunut polttoöljytynnyri antoi suihkun sen avaajalle. Kuullut kerrotun että nainen ajoi 400 km auton matot bensasta märkinä ja meni valittamaan korjaamolle auton hajua... Nähnyt miten auton tavaratila lainehti bensaa kun siellä olleeseen tankkiin varapyörä oli hinkannut reijän. Kuski ei asiasta välittänyt. Nähnyt kun kaasuttimeen bensaa kaatanut mies poltti kätensä ja miltei korjaamohallinkin kun bensa leimahti. Sama parkkiksella yksin muovisissa vaatteissa.... Eräs pyöräilijä paloi hengiltä kun hänen taskussaan vuoti kaasusytkäri tuulipuvun sisälle ja kaasu syttyi.
Bensassa on energiaa 43 MJ/kg Jos skode käy tentulla, suosittelen sen käyttöä varana. Siinä on rauhallinen liekki ja sen haju ei pilaa vaatteita...

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 21.04.08 - klo:12:04
Olen nähnyt kun kesähelteellä paineistunut polttoöljytynnyri antoi suihkun sen avaajalle.
Tästä on omakohtaisia kokemuksia. Joskus armeija-aikoinani avasin auringossa lavalla hytkyneen voimakoneen jerry-kannun ilman paineiden varovaista poistamista ja polttoaine suorastaan räjähti päälleni. Kaikki kamppeet olivat aivan märät bensasta. Onneksi kukaan ei tupakoinut vierellä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

openflow

Penkiltä altaa löytyy: 0.75 pullo öljyä ja saman verran bensaa ,varatulppa, rengaspaikkauspullo, purkki ananasta ,hanskat, kertakäyttöinen sadetakki + muutama perustyökalu.

Ehkä vara hihna voisi olla seuraava hankinta. Pystyyköhän hihnan vaihtamaan ilman varin lautasten irroittamista?

kekra

Lainaus käyttäjältä: openflow - 22.04.08 - klo:13:46Pystyyköhän hihnan vaihtamaan ilman varin lautasten irroittamista?

Ei pysty. Kyllä se on niin tiukka sovitus että vari pitää purkaa.

Mulla tosiaan kulkee vararemmi aina mukana. Saa nähdä milloin joutuu tositoimiin. 6000km on nyt ajettu alkuperäisellä remmillä. Pitäisi varmaan vilkaista missä kunnossa on..

Julle

Varatulppa, tulppa-avain, 10/11 mm kiintolenkki, nippusiteitä ja sekalaisia työkaluja mitä milloinkin. Vielä en ole niitäkään tarvinnut. Vyöllä lisäksi Leatherman Wave ja kännykkä. Varabensaa en roudaa mukanani koska pääkaupunkiseudulla on bensapumppuja riittävästi.
~Kinroad "San Remo" XT50QT-2~

purgiaali

Työpaikalla kun on tullu mopoa tuunailtua niin on ollut omat työkalut mukana, kun työpaikan vehkeet on vähän mitä sattuu ja tarpeelliset kalut useimmiten hukassa. Nyt ne on vähän niinkuin vakiintunu matkaseuraksi vaikkei juuri matkoilla ole tarvetta ollutkaan.

Eli mukana kulkee kiintoavainsarja ja pieni räikkäsarja jossa myös ruuvinvääntimet. Lisäksi 5L kannu täynnä menovettä ja suppilo, koska mopon alle 4L tankki on 30km työmatkalla harmillisen pieni.

Nämä sitten täyttävätkin penkinalusen noin 99-prosenttisesti, mutta onneksi takaboksiin saa muut tarvittavat matkakamppeet.
Tarkoituksena olisi saada mukaan mahtumaan vielä varahihna

Coastside

Normaalireissuille otan vain kuormahihnoja pari, teippiä ja nippusiteitä sekä pumpun. Työntömatkaa tulisi max. 12 km, joten en varaudu remonttiin. Joku kärry tai paku voi ottaa kyytiin, kun niitä tuolla välillä paljon liikkuu.

Pitkiä matkoja en juuri harkitsekkaan tuolla ajavani, joten työkalujakaan en mieti kuljettelevani. Niin vaikka vain yhden työntöreissun tuo on järjestänyt. Kerran hajosi pihalle.

funke

Tulpanavain ristipää tasapää meisseli, iskunvaimennuksen/jousituksen säätöavain,10milli-13millin kiinto.

OH2KV

Mukana mopomatkoilla;
Tulppa-avain, toinen, vanha putsattu tulppa. Pieni jakoavain, vaikka mutterisorvihan se on oikealta nimeltään. + ja - lyhyet ruuvarit. Pätkä hehkutettua kuparilankaa. Ja pussillinen hyvää tuuria. :)
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J