Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

TGB BULLET 50CC ja ihmeongelma?

Aloittaja Eki, 02.08.13 - klo:22:09

« edellinen - seuraava »

Eki

Elikä kulkee ja toimii viimeisen päälle mutta uudesta asti kun ajaa hana kaakossa alamäkeen tai myötätuuleen, kierroksia abaut. 8500, niin aina tekee sen että kone karkaa sen jälkeen aivan älyttömille kierroksille ja vetoa ei ole enää, joten kaasu äkkiää pois. Samalla tuntuu että nouseeko hihna liian ylös etuvarissa ja kone huutaa tyhjää ... tekee vakiohihnalla 17.5 x 765, tekee 18 x 755 ja tais olla vieläkin lyhyempiä elikä Mitsuboshin 18 x 738 ... ???
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

konenikkari

Hihnan pinta kova ja kiiltävä, samoin lautaset "peilipintaisia".
Aika uusia hihna ja hieman karhentaa varin lautasia.
Myös takavarin ramppipolku voi olla kuiva.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Eki

Ensiksikin teki sisäänajon jälkeen, aiemminhan en uskaltanut enkä edes tiennyt ja kun teki sen ekaa kertaa vuosi sitten, en tietenkään pidä kaasua pohjassa kun variaattori pyörii hurjasti ilman vastusta. Ostan aina uuden hihnan noin kuukauden välein, tekee samaa silläkin uudellakin, mutta vain kun vauhti on aivan huipussaan ja yleensä alamäessähän se sitä on jos kaasu on auki täysin, tuntuu ihan kuin yhtä äkkiää täydessä vauhdissa katoaisi koko hihna, elikä kone tietenkin ampaisee hurjille kierroksille mutta hellitän heti kaasun tietenkin. Itsestä tuntuu että hihna nousee liian ylös etuvarilla ja etuvari lyö ilman vastusta hurjille kierroksille, tai jotain muuta vastaavaa? Hihnat, lautaset ja kaikki muukin ovat viimeisen päälle ok, joten ei johdu niistä.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

konenikkari

#3
Saattaa johtua takavarin ramppipolun muodosta.
Kyse ei välttämättä ole viasta, vaan ominaisuudesta.
Onko ko. ominaisuudesta ollut harmia?
Todennäköisesti takavari ei kuorman keventyessä palaudu normaalisti.
Vastapainejousi ja sieheen liittyvät osat pitää ottaa tarkempaan tarkasteluun.
Takavarin ulkolautasen karheus vaikuttaa rampin toimintaa tehostavasti.
Takavarin sisempi lautanen saa mieluusti luistaa.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Eki

Arvelin itse että hihna nousee liian ylös etuvarissa kun ajetaan täysillä ja vielä alamäessä, takavarissahan hihna on silloin ihan akselin ympärillä ja taas toisinpäin kun kiihdytetään, elikä hihna on takavarissa ylhäällä silloin. Jos näitä varilautasia karhentaisi, olisi se hihnojen ennenaikainen tuoho, siksihän ne ovat tehty sileäpintaisiksi. En osaa edes arvailla muuta kuin että hihna nousee liian ylös edessä ja moottori kiertää liki ilman vastusta 10.000-12.000 sen pienen hetken ennenkuin kerkiän löysäämään kaasun, elikä 0.5-1.0 sekuntia, ehkäpä?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

konenikkari

Voiko hihna olla liian pitkä tai kapea jotta nousee yli reunan etuvarilla?
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Eki

Sehän tässä ihmetyttää kun on kokeiltu vakiopituuden lisäksi muitakin, ei auta, tuli myös mieleen että luistaako kytkin tietyssä huudatuksessa, tai onko vastapainejousella osaa asiaan, kun tietäis niin korjais? Kaikki toimii viimeisen päälle, ainoastaan kun konetta huudattaa äärirajoille alamäessä, kierroksia siedettävät 8500, niin se lyö ikäänkuin tyhjää ja kierrokset karkaa ties minne 10.000 ja ylikin sekä veto loppuu täysin, mutta kun kaasun hellittää niin taas kaikki pelaa kuin ennenkin ...
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

kani

Ootko tussitestiä tehnyt etu ja takalautasiin?

Eki

#8
En ole, tässä vaan ihmetellään että mikä tuon ilmiön saa aikaiseksi ... http://49ccscoot.proboards.com/thread/951 tuossa jälkimmäisessä videossa on hyvin lähellä ettei nouse edestä liian korkealle, takantahan se ei missään tapauksessa voi nousta täysillä ajettaessa, kun pyörii akselin ympäri!

EDIT:

Vaihdoin variin n.16mm:n levyisen hihnan ja pituus on 35mm lyhyempi kuin ennen, kiihtyvyys loppui kuin seinään, saa pitkänaikaa vedättä myötätuuleen ennenkuin saavuttaa edes sinnepäin nopeutta kuin 18 x 765 remelillä, mutta ei nyt tehnyt jyrkässä alamäessä enää kyseistä ilmiötä, elikä kokeilin varin koppa pois ja sillä vakiremelillä, kyllä se nousi edestä jo yli lautasen reunajoen, jos olisi viitsinyt huudattaa olisi lyönyt varmasti tyhjää, elikä skodessa alkujaan liian pitkä remeli. Akselien väli variaattorissa keskeltä - keskelle 26.5cm ja kopan pituus tiivistepinnasta mitattuna reunasta reunaan 48cm, tuollahan oli joku remelinmittataulukko noille kopan pituuksille .... Syykin selkeni, se hihna oli jo käytetty Mitsuboshin ja lamellikerrosten välistä oli joku pikku rako, no se oli koko hihna purkautunut yksiksi säikeiksi, oliko syy liian lyhyellä hihnalla vai mikäpä lie ....
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

konenikkari

#9
Varovaisesti ja harkiten vois pistää 1mm prikan etuvarin ulkolautasen ja holkin väliin.
Matemaatikot laskekoon kuinka paljon alemmaksi jäisi hihna tuolla 30asteen hihnalla ::)
Itsellä ollut aina roxissa n.4kertaa4mm prikka paikoillaan etulautasten välissä ja holkin päällä.
Sallii liikkeelle lähtiessä moottorin kierrosluvun nousun ennenkuin hihnan veto alkaa ja kytkin kytkeytyy.
Parhaista välityksistä nopeuden kannalta puuttuu n.1/4 osa vaan ei haittaa moottori kiertää kyllä.
Ainoa prikan harmi on että syö hihnan alapintaan kuopan ja hihnaa pitää vaihtaa n.3000km välein,tai kääntää sen vetosuuntaa.
Pistä näkyville, jos löydät linkin alkuperä hihnojen pituuksille.

Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Eki

#10
Vastasin pitkän litanian mutta yhteys pätkäs netistä enkä jaksa enää rustata uutta litaniaa, olkoon tuolleen kun on, täytyy tyytyä siihen että esi. 17.5 x 765mm vakio pituus nousee yli jos revittää hulluna alamäkeen, saahan niitä 17-18mm:n hihnoja noin 2-3cm lyhyempänä ... Eki
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

konenikkari

#11
Ok, mutta kokeile tota millistä prikkaa holkin ja ulkolautasen väliin.
Mutta varmista että etuvarin ulkolautanen kiristyy oikein.
Monessa noissa vastaavissa kapineissa on alkuperäisesti se asennettuna.
Olisko jo tehtaalla unohtunut tai myöhemmin poistunut toimipaikaltaan  ::)
Sama prikka sopii kampiakselille myös holkin sisäpäähän rullarampin alle jolloin sen vaikutus on erilainen.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Eki

risa mikä risa <- tuossa jo käytetty ja 3.5cm vakiota lyhyempi meni tämmöiseksi noin 5km:n koelenkin aikana, tosin sieltä kerrosten välistä pilkisti jo valmiiksi pienen pieni rakonen. Niin, en nyt ymmärrä mitä ajat rikalla takaa, elikä jos se syö remeliä ajan myötä tulee se holkin jatkeeksi, mielummin alkuperäinen vetoakselin holkki maahantuojalta saa ja löytyy, nämä kaksi jotka ovat käytössä, toinen on alkuperäistä 1.0mm ja toinen 1.5mm lyhyempi, ihan kompensoimassa hihnan kulumista elikä yleisesti mikäli puhtia riittää niin skode liikkuu lujempaa kun on leveämpi hihna, verrattuna vaikkapa 18mm:stä 16.5mm:n hihnaan, siksi noita amattikurssikeskuksessa lyhyemmiksi työstettyjä ...
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

konenikkari

#13
Huomattavasti järkevämpää olisi ollut tilata ammattikurssikeskuksesta milliä pidempi holkki.
Tosin kelvollisen valmistus ei taida onnistua ko välineillä.
Ihan jo tämä keskustelun alussa olisit voinut mainita lyhennetyt holkkisi.
Olis ainakin minulta jäänyt väliin tämä vähän turhaksi kokemani keskustelu.
Puhtia ja puhtia, jos moottoria ja variaattoria kuormitetaan täysillä, tyhjäkäynnistä alkaen ei sitä puhtia variaattorivedolla löydy missään vaiheessa.
Aivan turhaa on synnyttää moottorilla suuri teho ja hukata se toimimattomalla variaattorilla.
Minun salaisuuteni on löysä hihna ja kevyet rullat 8)
30 asteinen kiilahihna hoitaa loput.


"Variaattorilla muodostuu suurikin tehonhukka
jos hihna on jollain kierroksilla liian tiukalla.
Kiilahihnan pito perustuu sen muotoon ja laatuun
ei siihen kuinka lujaa sitä esim jousivoimalla
sivuilta puristetaan.
Eli siis kuorma hihnalla lisää sen pitoa.
Liian pitkä ja löysä hihna taasen värähtelee
joka vähentää sen pitoa, ja särkee paikkoja.
Senverran varma olen asiastani
että toivon muisto kirjoitukseenikin
"Kevyet rullat ja jouset hänelle" 8)
Parhaalla tehollaan toimivan variaattorin
kaikki osat luistavat ja joustavat aina
enemmän tai vähemmän."
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Eki

#14
Vielä että tehtaan mitoissa oleva vetoakselin holkki verrattuna vaikkapa millin lyhyempään, antaa vauhtia lisää noin 5kmh, itsellä tämä 7:s uutena ostettu skootteri. Joihinkin olen vaihtanut välitykset, tähän ei löydy kun on ainoastaan yksi maahantuoja sekä yksi huolto Suomessa, mutta hiukan leveämpi hihna antaa oikeasti vauhtia jos moottori jaksaa vääntää, no omani on markkinoiden toiseksi tehokkain skootteri 3.75kw/7000 kierrosta/min, tehokkan taitaa olla Yamahan ruiskuvehje, elikä kyllä tämäkin 50cc:ksi kulkee ja vääntää. Omassa tuo tehtaan mitoissa oleva remeli ei roiku eikä ole kireä, ei värise siten kuin tuossa yhdessä videossa liian pitkä remeli, mikä ei varmaan tee hyvää muutenkaan.

En sorvauttele niitä holkkeja vaan työstätän tehtaan alkuperäisistä tai olen työstänyt nuo kaksi juurikin ammattikurssikeskuksen opettajalla (muut eivät ole ruvenneet kun ovat vasta oppilaita)! Kinuskien vetoakselien holkeissa on jopa yli millinkin heittoja ihan tehtaankin jäljiltä joten ei tuo milli tai puolitoista ole yhtään sen ihmeellisempi asia kuin leveämpi tai kapeampi hihna, kun hihna kuitenkin menee varilautasten pohjaan, elikä vetoholkin pituus on semmoinen että sinne lautasten väliin mahtuu tuo 18mm leveäkin hihna, yleisesti käytetyin itsellä Kevlar Daycon 17.5 x 765mm! Elikä ongelma selvisikin kuten ounastalin, liian pitkä hihna tai liian leveä, myös lyhennetyt vetoakselin holkit tekevät saman ilmiön, kuin leveät hihnat. Tietysti noin 2-3cm lyhyempi hihna olisi siten hyvä ettei se nousisi liian korkealle etuvarissa, toinen konsti että laittaisi kaposen hihnan ja tehtaan mitoissa olevan vetoakselin holkin, mutta kun tässä on etsitty sitä optimia kiihtyvyyttä sekä kulkua ... Eki :)
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.