Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Milan Sport Estate keskustelua

Aloittaja kesäskootteri, 29.04.13 - klo:18:38

« edellinen - seuraava »

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: kesäskootteri - 04.05.13 - klo:18:39
Renkaista...

Alkuperäiset ovat 120/70 ja 130/70, molemmat 12 tuumaisia. Olen kiinnostunut ajatuksesta laittaa alle hiukan isommat renkaat kehältään. Kuullostaisi myös kivalta, että renkaat ovat oikeasti laadukkaat ja luotettavat.

Voisinko siis vaihtaa samoille vanteille 110/90 (etu) ja 140/70 (taka) renkaat? Ymmärrykseni mukaan eturenkaan profiili olisi 84 vs 99 mm, eli 15 mm korkeampi. Toinen vaihtoehto eteen olisi 130/70, jolloin profiiliero 7 mm. Samoin takarengas olisi profiililtaan 7 mm korkeampi.

Mitä ongelmia olisi mahdollisesti edessä?

Kehoittaisin vakavasti luopumaan moisesta ajatuksesta.  :o
Lain puitteissa ei ole mahdollista muuttaa renkaan ulkokehää suuremmaksi, ei edes muutoskatsastus onnistu. Ja hölmöintä kaikessa, se rengaskoko on kuitenkin merkitty renkaaseen, joten virkavallan on helppo todeta asian tila, ihan tien päällä. ;D  Ja noin pieni ulkokehän muutos, ei juuri mitään vaikuta, niin mieluimmin sitten välitysten vaihto, kuin renkaan vaihto. ;)

Mutta jokainen tyylillään, kyllähän nuo kaavailemasi renkaat saattaa hyvinkin mahtua pyörimään. Mutta onko moisessa mitään järkeä? ::)

kesäskootteri

Jotain tällaista pidin mahdollisena.
Hyvä nyt ainakin tietää, että missä tämän asian kanssa mennään.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: kesäskootteri - 04.05.13 - klo:21:49
Tarkoitus ei ollut masentaa, vaan kertoa faktat, joiden perusteella kannattaa päätös tehdä. ;)
Tuskin sellaista hetkeä tulee, että rupeavat tien päällä rengaskokoja kyttäilemään? :-\ Mutta jos näin käy, niin olet ainakin tietoisesti aiheuttanut oman soppasi. ;D

kesäskootteri

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 04.05.13 - klo:22:08
Lainaus käyttäjältä: kesäskootteri - 04.05.13 - klo:21:49
Tarkoitus ei ollut masentaa, vaan kertoa faktat, joiden perusteella kannattaa päätös tehdä. ;)
Tuskin sellaista hetkeä tulee, että rupeavat tien päällä rengaskokoja kyttäilemään? :-\ Mutta jos näin käy, niin olet ainakin tietoisesti aiheuttanut oman soppasi. ;D

Vaikka aikuinen ihminen onkin kyseessä niin utelias olen... Onko tietoa tuosta liian isoilla renkailla ajamisen sanktiosta? Mikäli poliisi siis olisi asiasta kiinnostunut, niin riittäisikö sakot, ja minkä kokoinen tämä "tuomio" mahdollisesti olisi?

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: kesäskootteri - 04.05.13 - klo:22:16
Vaikka aikuinen ihminen onkin kyseessä niin utelias olen... Onko tietoa tuosta liian isoilla renkailla ajamisen sanktiosta? Mikäli poliisi siis olisi asiasta kiinnostunut, niin riittäisikö sakot, ja minkä kokoinen tämä "tuomio" mahdollisesti olisi?
Olen tuohon kysymykseen, hiukan väärä mies vastaamaan, kun ei ole omakaan skootteri ihan tasan pykälien mukainen, mutta koitetaan kuitenkin. ;D

Sehän on ihan tuurista kiinni, miten siinä saattaa käydä. :o
Jos on poliisilla hyvä päivä, niin selviät huomautuksella ja jos komisariuksella on huono päivä, niin mopo luokitellaan kevytmoottoripyöräksi ja menee sakkojen lisäksi kevytmoottoripyörän ajoneuvovero maksuun. Ja kilvet saa sitten takaisin, kunhan on verot ja maksut suoritettu ja katsastusaseman insinööri on todennut skootterin tieliikennekelpoiseksi. :o

konenikkari

Tosin toi homma nyt ei kyllä käytännössä läheskään noin mene.
Jos 130/70 renkaan tilalle, samalle vanteelle pistää 140/70 renkaan ei välttämättä ulkohalkaisija muutu ollenkaan.
Profiilin muutos esim. 130/ 90 saattais jo vaikuttaa.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.05.13 - klo:23:09
Jos 130/70 renkaan tilalle, samalle vanteelle pistää 140/70 renkaan ei välttämättä ulkohalkaisija muutu ollenkaan.
Tuohan onkin hyvä perustelu virkavallalle, ei se nyt välttämättä ole miksikään muuttunut. ;D

No muuttuuhan se, mutta onko sillä sitten mitään merkitystä, se se onkin miljoonan taalan kysymys. ;)

kesäskootteri

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.05.13 - klo:23:09

Ettei nyt jää väärinymmärryksiä niin selvennykseksi (korjatkaa, jos meni metsään):

130/70 renkaan profiilin korkeus: 130 mm * 70 % = 91 mm
140/70 renkaan profiilin korkeus: 140 mm * 70 % = 98 mm

Tästä voidaan todeta, että 140/70 renkaan ulkokehä on suurempi, vaikka vanne olisi saman kokoinen.

InsOmnia

Ihan oikein nuo on.
Pointti olikin vain se, että suurempi rengaskoko jo sinällään antaa virkavallalle oikeuden antaa sanktioita. :o Riippumatta eri rengasvalmistajien kokoeroheitoista ym. ym. ;)

konenikkari

Totta ja aivan oikein on laskentatoimi hoitanut tehtävänsä ;)
Ja jotta ei kellen tule murheita poliisin tahi katsastustoimen kanssa on syytä noudattaa otteen rengasmerkintöjä.

PS. paljonko vaikuttaisi ehdottamani 130/90 profiilin muutos joka on tavallinen esim skotun nastarenkaissa.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.05.13 - klo:23:37
PS. pajonko vaikuttaisi ehdottamani 130/90 profiilin muutos joka on tavallinen esim skotun nastarenkaissa.
PS. Kymppituumaisissa kylläkin, niin kuin myös kesärenkaissa. Mutta nyt ei ollutkaan kyse niistä. ;)

Voihan näitä väännellä ja käännellä miten vain, mutta ei se tosiasioita muuta miksikään. ;D

konenikkari

Ok täytynee kysyä kesäskotulta paljonko tuo profiilin muutos vaikuttaisi.
Ja käytännössä 130/140 leveä rengas on tarkoitettu asennettavaksi eri levyisille vanteille.
Eli jos vanteelle johon on tarkoitettu 130 rengas asennetaan 140 rengas menee renkaan profiili ihan persielleen.
Eli siis siitäkin syystä on syytä noudattaa otteen mukaisia rengassuosituksia.
Vaikuttaa nopeuden lisäksi muihinkin ajoominaisuuksiin.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.05.13 - klo:23:45
Ja käytännössä 130/140 leveä rengas on tarkoitettu asennettavaksi eri levyisille vanteille.
Eli jos vanteelle johon on tarkoitettu 130 rengas asennetaan 140 rengas menee renkaan profiili ihan persielleen.
Ihan oikeasti uskot, että kymmenen miliä leveämpi rengas, vaatii leveämmän vanteen? :o

Vanteiden leveys mitataan tuumissa ja 10 mm:ä ei ole edes puolta tuumaa, joten mihin ihmeen faktaan/fiktioon/hölynpölyyn moinen tieto perustuu? :o

Teoriassa olet ihan oikeassa, mutta vanteiden leveys muuttuu tosiaan puoli tuumaa kerrallaan. Joten 10 mm:n leveys-suunnassa tapahtuva muutos, ei todellekaan vaadi leveämpää vannetta. ;)
PS: Pitäisiköhän pikkuhiljaa pistää peli poikki? Tämä kun menee jo aika lailla hölmöilyksi. ;D

PS2: Mukava lisä keskusteluun, kun vastapuoli muuttaa ja editoi viestejään, nopeammin kuin kerkeää vastaamaan. ;D

konenikkari

Voi minun puolestani pistää poikki tämä keskustelu.
Asennan vuosittain niin vähän skotunrenkaita etten ole kelvollinen kiistämään asiantuntijoiden lausuntoja.
Ja tuosta editoinnistani olen ylpeä, mutta mitä oleellista olen muuttanut, siitä olen eri mieltä.

Ps vanteen koot muuttuu 2.75 3.00 3.25 3.50 jne ;)