Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miksi hankit (maksi)skootterin?

Aloittaja Kymcomies, 28.02.13 - klo:13:17

« edellinen - seuraava »

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.03.13 - klo:22:33
Jännä miten sana Vespa tarkoittaa skootteria tuolla elävässä elämässä. Sama kuin kaikki työntömitat ovat "Mauser:eita". Useammin kuin kerran olen ihmetellyt, kun joku kertoo nähneensä "Vespa":n milloin missäkin tilanteessa. Asiayhteydestä voi sitten todeta, että puhuu skootterista. Mistä se viisaus tuleekaan, mutta on sanottu, että: "Kaikki Vespat ovat skoottereita, mutta kaikki skootterit eivät ole Vespoja." Tiedä sitten miten tuokaan "totuus" on totta, kun Vespa on tehnyt myös autoja joskus. Tai onko kolmella pyörällä varustettu hyötyajoneuvokaan skootteri.
Mitäköhän se taas hörisee? Itse en ole moisia ikinä kuullut? :o  Olisikohan Partasella pieni egonpönkitys menossa? ;D

Partanen

Ja Insomnia on tainnut taas käydä saunomassa pidemmän kaavan mukaan. Silloin ei asioiden ymmärtäminen ole niin helppoa. On semmoinenkin sanonta, että "Illalla hilpeänä kaljaa, aamulla kalpeana hiljaa."  ;D

Elä turhaan ole Vespan vuoksi kateellinen, niitähän saa kaupasta sopuhintaan.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Kyllä monesti varsinkin vanhempi ikäluokka tuntuu pitävän kaikkia skoottereita Vespoina, eikä se minua häiritse. Keskustelun yleisellä tasolla olen toistaiseksi aina ymmärtänyt kontekstin. Se on tietysti eri asia, jos jostakin teknisistä mopokohtaisista ominaisuuksista keskustellaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

perttikalevi

Sama juttu on pappamopojen kanssa, monien puheissa kaikki vanhat mopot on pappatuntureita.
Tämä siitäkin huolimatta ettei käsitettä pappamopo ollut 60-luvulla olemassakaan, oli vain mopot.

Partanen

Samoin kuin joidenkin puhekielessä kaikki pienipyöräiset mopot ovat mankeja.

On kuulema ollut olemassa myynti-ilmoitus, jossa myytiin Yamaha vespaa.  :)

Totta sen usein asiayhteydestä ymmärtää, jos ei olekaan puhe oikeasta Vespasta, vaan skootterista. On vaan tuoreessa muistissa ainakin kaksi tapausta, joissa minä olen puhunut Vespasta, ja toinen skootterista. Pitää vaan sitten täsmentää, että puhe on oikeasta Vespasta. Sekin on veteen piirretty viiva, kaikkien mielestä kun nämä uudet Vespat eivät ole niitä oikeita Vespoja. Kun ei tarvitse säädellä vaihdevaijereita, eikä porautella pyttyä.  ???
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juissi

Mä puhun aina vaan autoista.  ;) ::)
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Kone

Yks juttu oli ainakin se, että loppu puhti mopoissa kaupunkiajossa. Kevarissa taasen maantiellä. Kakspuolikkaassa moottoritiellä. Toivottavasti tämä seuraava riittää kaikille teille. :)

pugt200

Itse tykkäsin noissa 200 -250 cc (n 20hp) laitteissa siitä, että niillä sai vähän ponnistella moottoriteillä ja satasen alueen ohituksissa. Isommilla matkanteko on vain laiskanpulskeaa kruisailua muun liikenteen mukana.

Partanen

jk_single:hän niitä "vespoja" löysi enemmänkin. Ja minä kun en yhtään, vaikka vähän yritin. En vaan osannut tuolla murteella etsiä.  :)

Siitä pidän ittekin, että skootterilla saa ajaa usein kaasu pohjassa. Vai pitäisikö sanoa vaijeri kireällä. Silti rauhallinen kurvailukin on kivaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

XEVO400

Vespastakin on näköjään tullut maxi ;D

Partanen

"Maksi" on suluissa, siksi uskalsin sen tuoda tähän keskusteluun.  ;) Saksalainen kauppias on sitä mieltä, että Gts on maxi, minä en. Veteen piirretty viiva, mihin raja vedetään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

perttikalevi

En pidä oikein tarkeänä asiana määritellä mikä on maksi, mikä ei.
On mopot ja isommat. Minusta se jako riittää oikein hyvin koska mopoilla saa ajaa joissakin kunnissa pyöräteillä ja matkanopeuksissa on selvä ero. Eli käyttö- ja huviajo tarkoituksissa on jonkinlainen ero.

Kone

Ois kai niitä löytynyt tuohon rahaan ihan moottoripyöräkin, jossa kunnon katteet ja suoja jaloille ym. Mutta, kun näin ilmotuksen tuosta GP:sta ja olin siitä "pikkusen" aikaisemminkin kiinnostunut, niin päädyin tuohon.

Ei mulla tuhansia euroja oo syytää sentään ihan kaikkeen, mutta tietyt jutut loksahti paikoilleen ja luonteeni ( ;D) tietäen, minua ois vituttannu loppuelämäni, niin "pakko" oli tarttua hetkeen.

HiTec

Vuoroin vieraissa ;D Ensin oli prätkä, mutta kyllästyin Hki keskustan jatkuvaan vaihteiden kanssa ropaamiseen => hommasin maxin. No sittmmin taas olosuhteet muuttui ja maxi vaihtui jälleen prätkään. Nyt 2. kevättä mopotonna kärvistelen ja noita maxeja jälleen katellut "sillä silmällä". Lähinnä X10 olisi tälläiselle insinörtille se märkä päiväuni ;) Ja tuo isomman rinnalla on aina ollut vähintään 1kpl noita 50cc skodeja snagarilla ja lähikaupassa piipahtamisia varten 8)
BMW R 1200 ST -05