Mistä tulee ohje, että tyhjäkäynti pitäisi ensin säätää mahdollisimman pienelle?
Parempi se on, että kone käy ihan kunnon tyhjäkäyntiä siinä vaiheessa kun tyhjäkäynnin seosta säädellään. Vaivalloisesti tyhjäkäyntiä käyvän koneen käynti on niin epävarmaa, ettei silloin kannata mitään säätöjä tehdä. Hiukan ontuu sekin teoria mun mielestä, että kun seosruuvia säätämällä löydetään korkeimmat kierrokset, olisi silloin seos kohdallaan. Laiha seos kun nostaa kierroksia. Esimerkki: Sama kuin jos unohtuu bensahana kiinni, niin juuri ennen sammumista koneen kierrokset nousee, koska seos laihenee reilusti.
Parasta on nähdäkseni laittaa se kone käymään ensin reilua tyhjäkäyntiä, ja yrittää sitten löytää seosruuvilla kohta, jossa kone käy puhtaimmin. Mieluummin hiukan rikkaammalle, kuin liian laihalle. Sitten tiputetaan tyhjäkäynti sopivaksi. Ei tartte jättää tavallista korkeammaksi, jos seos on oikein säädetty.
Talviajossa pitäisi keskittyä pääsuuttimen kasvattamisen lisäksi myös tyhjäkäyntisuuttimeen, ja neulan muotoon. Neula määrittelee seoksen osakaasulla ajettaessa. Alkuperäinen neula aiheuttaa usein liian laihalla käymisen talviolosuhteissa. Pääsuutin vaikuttaa vasta kun kaasua on väännetty 3/4, tai enemmän. Talvella kai mopollakin ajetaan enimmäkseen puolikaasulla?