Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

kymcon ostin

Aloittaja opa_damien, 28.01.08 - klo:20:51

« edellinen - seuraava »

Make

Dodiin. Huollosta soiteltiin eilen, että mopo on iskussa. Vika oli ajovalo-ohjausyksikössä (?) Enpä tiedä sitten miksi valotkin tarvivat ohajusyksikköä, mutta sieltä oli mittauksissa löytynyt vikaa ja kun tilalle vaihdettiin uusi boxi niin lamppu alkoi palaa.

Myöskään käyntihäiriöitä ei ollut ilmennyt koekäytössä, joten toivotaan, että myös ne katosivat samantien.

Tuolle useamman minuutin lämpökäytölle tarttee tosiaan tehdä jotain. Ehkä neulan nostaminenkin voisi siihen auttaa ja olisi varsin nopea kokeilla.

Kokeilin muuten kymcon kulkua huoltoon viedessä ja mittarin mukaan menee aika tarkkaan 53kmh. Kaveri ajeli autolla perässä ja auton mittarin mukaan vauhtia oli 45-50kmh välimaastossa, eli juuri sitä laillista nopeutta mennään. Loivissa ylämäkiissä nopeus putoaa mittarin mukaan karvan alle 50kmh. Sikäli kone tuntuu tukkoiselta, että kaasun asennolla ei juurkaan ole merkitystä, tai sillä viimeisellä neljänneksellä. Jotenkin tuntuu, että kun kaasua kääntää lisää, vauhti jopa hidastuu tai ainakin koneen käynti muuttuu jotekin tukkoisemmaksi. Taitaa kone olla vailla lisää löpöä, siellä kaasun ääriasennossa.

No joka tapauksssa, nopeus on ok, ehkä vähän vois olla lisää, mutta isompaa suutinta tai muuta kaasarin säätöä taitaa olla vailla. Kunhan tässä kelit lämpenee niin täytyy joku sunnuntai availla ja katella miten kaasariin pääsee käsiksi....niin ja eikös sekin ole sen merkki, että löpöä kaivataan lisää, kun vääntöä on varsin mukavasti noin kierrosten keskialueella ja sen alapuolella, mutta ei lähempänä yläkierroksia ?

Jamppa

Käytin omaa kymcoani toissapäivänä 500km huollossa. Mainitsin huonosta toiminnasta kylmänä, ja vikana oli tukkeutunut suutin (ainakin näin kertoivat). Epäilivät vanhaa bensaa syylliseksi (kun ostin mopon tankissa oli valmiiksi jonkinverran polttoainetta, tiedä sitten oliko se vanhaa).

Nyt laite toimii ihan eri tavalla kylmänä: lähtee heti iloisesti vetämään ja kaasukahvan "kuollut alue" on poissa.

Kotona huomasin vielä pienen ongelman, joka ilmestyi huollon jälkeen: mopo ei enää pysynyt tyhjäkäynnillä, eikä lähtenyt kuumana käyntiin ilman kaasua. Koitin aluksi säätää tyhjäkäyntiä pelkästään tyhjäkäynninsäätöruuvista, mutten saanut sitä sillä kohdalleen, vaan jouduin roplaamaan myös seosruuvia. Nyt kone kuitenkin pelaa kaikin puolin hyvin.

Vaihdoin muuten laitteen vakiopeilit näihin. Halusin säätää peilit niin, että peilien varret käännetään hieman eteenpäin ja sieltä peiliosat suoraan, vakioissa ei  säätövara riittänyt.

Samppa

Hyvä että toimii. Ja seoksethan olivat pielessä, niin kuin epäilimmekin  ;D

Osa noista skoottereiden vakipeileistä on todella huonoja ja niillä ei katsele oikeastaan ajossa kuin omaa pärstäänsä (säädöt eivät riitä). Onneksi hyviäkin peilejä löytyy ja kohtuu edullisesti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jamppa

Jahas, nyt on agilityllä ajeltu n. 7000km ja erittäin hyvin on toiminut (alun tulppairti -episodin jälkeen). Työmatkat, reilu 20km suuntaansa, ja muut se on kuljettanut mainiosti ja varmasti.

Ylläoleva piti paikkaansa eiliseen asti. Nimittäin eilen, noin 5km ajon jälkeen huomasin, että täyskaasulla meno on jotenkin tahmeaa. Tasaisella jos laittaa vaikka 40km/h vauhdissa kaasun pohjaan, niin vauhti ei kiihdy ja kone käy jotenkin huonosti. Ylämäessä kaasun kääntäminen pohjaan saa koneen hyytymään, pintakaasulla kulkee paremmin.

Sellaisen huomion myös tein, että automaattiryypyn ollessa päällä kone käy vieläkin huonommin ja vaikuttaa jo liikkeellelähtöön. Koneen lämmettyä ja ryypyn lähtiessä pois päältä rakkine lähtee sentäs hyvin liikkeelle.

Äsken kun kylmällä koneella lähdin, niin kokeilin miten käyttäytyy jos pitää kaasun pohjassa: laite ottaa kierroksia ja vauhti kiihtyy -> parin sekunnin päästä hyytyy, kunnes taas ampaisee vauhtiin -> parin sekunnin päästä hyytyy ->  jne...

Edelleenkin lähtee kuitenkin käyntiin kuin ajatus, ja koneen lämmettyä voi ajaa pintakaasulla tasaisella ihan normaalia vauhtia.

Tulpan vaihdoin uuteen, mutta siitä ei ollut apua. Olen käyttänyt vehjettä huoltokirjan mukaan huolloissa ja viimeksi se oli huollossa toissaviikolla (6000km huolto, reilu 6300km silloin mittarissa). Huollot ovat olleet hinnoiltaan ~70-170e, eli aika kalliita, kun huoltoväli on vielä niinkin lyhyt kuin 2000km.

Olen kuitenkin ajatellut, että pysyypähän takuu voimassa ja kone kunnossa, mutta nyt kyllä pistää miettimään, että olisikohan kannattanut vaan itse vaihtaa ne öljyt, niin olisi päässyt halvemmalla :-\ Huoltoon kun soitin niin arvelivat, että kaasari pitäisi puhdistaa. En tosin millään viitsisi enää huoltoon viedä, kun vasta toissa viikolla meni 110e määräaikaishuoltoon. Eli taidan alkaa huoltaa sitä itse, vaikka takuuhan siinä taitaa mennä...

jalat

Putsaa kaasari toki itse. Tulee samalla sekin vekotin tutuksi. Se on kuitenkin aika helppo availla ja putsailla. Ja jos se ei auta, niin aina voi sen jälkeen viedä sen sinne huoltoon. Eikä ne sitä siellä huollossa huomaa onko kaasari itse avattu. Ellet sitten ruuveja väännä pyöreiksi. Kannattaa opetella itse korjaamaan pikkuviat. Säästyy todella iso raha aikaamyöden. Öljynvaihdollekin 70-170e on kova hinta, kun kotona sen tekee noin 5-10e hintaan.

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: jalat - 30.09.08 - klo:20:13
Putsaa kaasari toki itse. Tulee samalla sekin vekotin tutuksi. Se on kuitenkin aika helppo availla ja putsailla. Ja jos se ei auta, niin aina voi sen jälkeen viedä sen sinne huoltoon.
Täytyy koittaa itse putsailla, siitä on tosin viitisentoista vuotta, kun olen viimeksi mopon kaasariin koskenut ja näihin nykyvehkeisiin näyttää tulleen tuhottomasti lisää kaikenmaailman letkuja, mutta eiköhän nekin loppupeleissä paikkansa löydä :) Jotenkin kuitenkin olisin toivonut, että viime huollossa (toissaviikolla) olisivat tuon puhdistuksen tehneet (vaikka eihän se kylläkään silloin oireillut), kun kaippa tuohon 110e hintaan kuitenkin muutakin kuului kuin öljynvaihto.

karkulainen

Jos joskus epäilee letkujen jne laittamista oikeisiin paikkoihin, kannattaa ottaa digikameralla kuvia ja selailla niitä kasausvaiheessa. Kallis on huolto :o minullakin se oli vain 61.20, sis:
moottoriöljy 7.00e
vaihteistoöljy 4.20e
1h työ 50.00e
Kaiken voi tehdä itse hintaan 10e, ja kun sen tekee itse voi olla varma että öljyn seassa ei ole käsirasvahiutaleita niin kuin minulla huollon jälkeen. ::)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Jamppa

Sain juuri putsattua kaasarin, ja suuttimethan siinä oli tukossa. Nyt pelaa taas mainiosti. Täytynee lähteä ostamaan vielä uusi bensansuodatin. Huomasin muuten just, että unohdin laittaa sen kaasuttimen pohjassa olevan tyhjennysletkun paikalleen, mutta en taida alkaa enää sen takia enempää irrottamaan, jollen saa sitä pujoteltua kaasaria irrottamatta paikalleen...

Lainaus käyttäjältä: karkulainenKallis on huolto :o minullakin se oli vain 61.20...
Katsoinpa mielenkiinnosta, mitä siinä huoltolaskussa luki:
Vaihteistoöljy 5,34e
Yamalube FS 4 10W40 14,79e
Jäteöljy ja suodatin kierrätysmaksu 1,63e
Pientarvikelisä 7,76e
Pienkonehuolto 75,64 (1,5x52)
Laskutuslisä 4,85e
Yht: 110,01e

On kyllä huomattava hintaero jo noissa öljyissä...

jalat

Hyvä että tuli kuntoon.

Vaihteistoöljyjä saa 6-8 eurolla tosiaan sen litran verran, jolla vaihtaa noin 10 kertaa vaihteistoöljyt.
Moottoriöljyksi näihin vehkeisiin tuskin tarvitsee laittaa sitä parasta ja kalleinta mitä löytyy. Tuo sinun yamalube on ainakin törkyhintaista. 18-25 eurolla saa jo luultavasti riittävää mobil ykköstä tai vastaavaa samoin 10W40 (tai 15W40) sen 4 litraa. Josta vaihtaa öljyt noin sen 4 kertaa. Ja jos epäilee että oma halvempi öljy ei ole niin voitelevaa, niin sitä voi vaihtaa vaikka 2 kertaa sen normaalin öljynvaihtovälin aikana ja silti se jää halvemmaksi. Mutta kun puhutaan tekniikasta joka ei ole juurikaan muuttunut 10-20 vuoden aikana, niin ei se niitä uusimpia kalleimpia öljyjäkään kaipaa :)

Olisi mukava tietää mikä tuo pientarvikelisä on :)
Ja pienkonehuolto 75e. Jos vain öljyt ja variöljyt vaihdettiin, niin siinä ei mene sitä varttiakaan. Joten ovat laskuttaneet sinulta tunnista ainakin.

No pysyypä takuu hetken taas voimassa, mutta ehkä kannattaa miettiä joskos jatkossa tekisi nämä perushuollot itse.

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: jalat - 01.10.08 - klo:13:19Ja pienkonehuolto 75e. Jos vain öljyt ja variöljyt vaihdettiin, niin siinä ei mene sitä varttiakaan. Joten ovat laskuttaneet sinulta tunnista ainakin.

Olen ollut siinä uskossa, että tuohon hintaan ovat kuitenkin tehneet myös huoltokirjan huoltotaulukossa kullekkin kilometrinäärälle mainitut asiat. En tosin ole varma onko asia noin, koska kaasutin tukkeutui vaikka se olisi ainakin 4000km huollossa pidänyt tarkistaa/puhdistaa.

Lainaus käyttäjältä: jalatNo pysyypä takuu hetken taas voimassa, mutta ehkä kannattaa miettiä joskos jatkossa tekisi nämä perushuollot itse.

Nyt olisi sitten 8000km mittarissa ja kyllä se taitaa niin olla, että takuusta viis ja alan tehdä huollot itse...

Kysyin nimittäin mitä maksaisi 8000km huolto +nastarenkaat asennettuna ja kun loppusumma alkoi nousta 400e tuntumaan tai jopa yli (huolto 150-170e, renkaat ~190e+vaihtotyö), niin tuumasin, että nyt saa riittää :) 

Itsehuoltamista vähän hankaloittaa se tosiasia, että asun rivitalossa eikä oikein ole kunnollista tilaa missä hommia tekisi. Kyllähän nuo perushuollot hyvällä kelillä tuossa pihalla kuitenkin pystyy tekemään. Sen verran siitä on kokemusta, että ennen ensimmäistä huoltoa (jossain 200-300km kohdalla) vaihdoin ylimääräisen kerran öljyt ja säädin venttiilit. Periaatteessahan takuu vissiin raukesi jo silloin :)

Noista nastarenkaista olisi vähän kysyttävää, mutta postaan sen tuonne talviajo säikeeseen (lienee oikeampi paikka sille).

Kymco

Moi! Ei se takuu siihen välttämättä raukea, jos et "ryssi" niissä öljynvaihdoissa ja venan säädöissä!
Varsinkaan jos jokin paikka hajoaa muualta (esim. etulaakeri) niin ei tuolla itsetehdyllä öv.llä ole merkitystä tuohon.
Itse olen peopleni huoltanut uudesta asti. Ja 14 200km ajoin tänä kesänä, eikä valittamista huoltojen suhteen 8)
Mukavaa ja opettavaista puuhastelua mopetin kanssa ja tulee ainakin tehtyä ne huollot useammin kuin jos liikkeeseen valohoitoon kiikuttaisi.
Eikä maksa todellakaan paljoa. :D
Kymco Visa R50
Yamaha Majesty 400

Jamppa

Yksi pikkuongelma on vähän häirinnyt: takaiskarin ruostuminen. Ekakerran huomasin asian mopon ollessa reilun kuukauden vanha. Toisella huoltokäynnillä mainitsin asiasta huoltomiehelle ja hän lupasi selvittää kuuluuko homma takuun piiriin, mutta en koskaan saanut vastausta.

Nyt 10kk ikäisenä iskari näyttää tältä:

Mitä olette mieltä, voisiko tuo kuulua takuun piiriin, vai onko kyseessä ihan normaali "kuluminen"?

karkulainen

Yleensä tuollaiset lasketaan normaaliksi kulumiseksi.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Samppa

Kuukauden vanhassa mopossa melko käsittämätöntä. Kyllä koettaisin ainakin vaatimalla vaatia takuun kautta uutta. Kannattaa sumutella niihin pumppuihin vaikka CRC:tä aika-ajoin, niin eivät ruostu niin helposti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pugt200

Vespan kestotestissä (Saksa) ruostui pakoputki ja tavarateline ensimmäisen talven aikana. Takuu korvasi molemmat.

Kromattu osa ei saa kukkia takuuaikana, ellei sitä kolhita. Vespan pakoputki on maalattu mutta ruostuminen oli niin reipasta, ettei sitä voitu katsoa normaaliksi.

Vaihtoon vaan. Kymcohan on vielä "testivoittajakin".