Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua jarruista

Aloittaja keijopel, 14.11.07 - klo:06:08

« edellinen - seuraava »

Samppa

Yleisesti, ohuimmasta kohdasta alle 2milliä niin alkaa olemaan vaihtokunnossa. Harvassa moposkootterissa on asteikot, joista kulumista voi seurata.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Eikai se ihan mahdotonta ole, että jo 1600 ajetussa olisi jarrukengät vaikkapa lasittuneet? Varsinkin, jos ajotapoihin kuuluu ahkera takajarrulla jarruttelu. Mikään tehokas tuo rummulla toteutettu takajarru ei tosiaan ole kunnossa ollessaankaan. Hiekkatiellä se kääntää vähän kiviä. Lukkoon sen saa vain asvaltilla jonka päällä on hiekkaa. Eli jos se takajarru tuntuu entistä tehottomammalta, niin voihan sen avata. Yleensä pitää ottaa pakoputki irti. Sitten takapyörä, ja sitten jarrukengät ovatkin jo näkyvillä. Sitä pölyä ei pidä puhaltaa sieltä rummusta pois. Ei taida kiinalainenkaan enää saada asbestia käyttää, mutta olkoon se pöly mitä tahansa, niin hengitettynä se ei ole terveellistä. Jarrujen puhdistusspray olisi parasta, mutta kuumalla vedelläkin voi huuhdella. Kengät ja rummun voi hioa hiomapaperilla, kunhan ei hengittele sitä pölyä.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Hemmo

Omassani on levyjarrut edessä sekä takana ja pysähtyminen on todella tehokasta. Etujarrussa on paineen rajoitin.

Coastside

#33
Sen joustavan kuoren voisi runkokkiinnikkeillä ohittaakin, niinkuin fillareissa se ratkaistiin. Vaikkapa taivuteltu putki lähes koko matkalle ja vaijeri sisään.

Yksi keino olisi vahvistaa kuorta kiertämällä rautalankaa sen ympärille. Tein niin fillariin. Arvatkaas onko isotöinen homma. Porakoneella pyörittäen se on nopeaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pätmän

Viikon ajan ajellessa ihmettelin, että miten tässä skootterissa vasen kahva vaikuttaa etujarruun ja oikea taakse. Tarkemmin kun aloin tutkimaan, niin taakse se vasen vaikuttaa, kuten kuuluukin.
Hämäsi aluksi, kun vasen kahva jarruttaa tehokkaammin ja jarru vinkuu niinkuin etujarru. Etujarru on todella tehoton, putsasin satulan ja palat(olivat mielettömässä töhnässä), mutta tehottomuus säilyi, nestettäkin systeemissä näyttää olevan.
Olisikohan nyt niin, että alkaa jarruletkut joustamaan paineen alla, täytyy sitäkin tutkia.


FrozenCorpse

Omasta etujarrun jarruteho alkoi olla lähes olematon, eli palojen pinnat lasittuneet. Jarru vinkui todella kovaa. Homma hoidettiin yksinkertaisesti sillä, että etusella jarruteltiin yksin kovista vauhdeista suuremmalla kuormalla ja kovemmin. Heti parani pinta, kun lasitus paloi pois. Tämä on myös yksi tapa auttaa asiaa. Yksi on myös, että kaataa jarrupalojen päälle punaista, sokerikokista, tahmaa niin että toimii ainaki hetken.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Pätmän

Vaihtelin uudet jarrupalat(eteen) ja jarrunesteet, muuttui kahvan tuntuma, sekä pito jarrussa.

Usko55

Etummainen takertaa ja takimmainen juputtaa. Ootteko herkistäny satuloita?

Usko55

Kiitos linkistä. Lueskelin sen läpi, ja on monelta kantilta tarkasteltu jarruja.
Kuitenkin, en löytänyt juttua satulan herkistelystä. Tässä minun Baotissa on muuten aivan erinomaiset jarrut, mutta ongelma on se että satulat ei ui niinkuin pitäisi. Etujarru jättää hiukan päälle, ja irtoaa kun potkasee satulan kylkeen. Takajarru ottaa epätasaisesti, nykien. Laikka (tai sen kiinnityspinta) on tietysti heittävä (ei akseli tai jtn muuta niinkuin jossain epäiltiin), mutta satulan pitäisi liikkua johteissaan, myötäillen laikan heittoa, niin se ei juputtaisi. Mutta se takasatula on kuin "hitsattu" siihen tukivarrelle. Tämä on haitallista koska satula vääntelee tukivartta jarrutettaessa, se ei tee hyvää tukivarren puslille.
En ole vielä purkanut noita satuloita, kun on takuukin vielä päällä. Siksi kyselen teiltä kokemuksia. Näyttäisi olevan pyörötanko-johteet, missä satulan tulisi liikkua sivusuunnassa.
Tä?



Riggu

Pesinpäs eilen Soliferia ja etujarrun levyjarru näytti olevan kaiken moskan peitossa. Pesin jarrut ja huomasin että mopoa oli paljon kevyempi työntää. Noh, lähdin ajamaan ja huomasin että täähän kiihtyykin paljon paremmin.  8)
Solifer Speed -08

Jkarha

Onkohan kaikissa Baotianeissa samaa vikaa, että etujarru tuppaa laahaamaan hieman päällä? Itellä jarrut toimii kyllä hyvin mutta rassaa tuo etujarrun jatkuva vikinä kun palat ottaa levyyn kiinni jossain kohtaa, semmonen se on aina ollut. Joko levy on oikeasti vähän kiero ja jarrut ei palauta kunnolla. Vikinä lakkaa kun etujarrukahvaa painaa pikaisesti ja laskee sen heti, eikä sitten enää käytä etujarrua mutta eihän niin voi ajaa  :)

Vespa LX50 4T4V 2013

karkulainen

Sama vika, jarrut vinkuu kun työntää skootteria tallista pois.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

ilborg

Levyjarrujen ominaisuuksiin kuuluu pieni laahaaminen. Siis jarrupalat jää siihen jarrulevyyn "tappituntumalle", mutta voimaa niissä ei pitäisi tällöin olla, eli renkaan pitäisi pyöriä aika kevyesti. Jostain vanhasta auton korjausoppaasta tuollaista lukenut...

Jkarha

Näin se itsekin olen ajatellut, enempi ominaisuus. Tulee vaan mieleen joka kerta kun on tapana sammuttaa mopo kotiin tullessa mäen päällä ettei häiritse rivariyhtiön naapureita, ja lasketella siitä omaan kotipihaan, mutta jarrut vikisee niinkuin isompikin lintulauma.  Varmaan ne miettii eikö tuo p...le osaa rasvata sitä.



Vespa LX50 4T4V 2013

A_sentaja

Iän ja käytön myötä jarrupinnat tahtoo lasittua, siitä vikinä. Usein auttaa, kun ne hioo kevyesti ja laittaa jarrurylinterin ja palan väliin pastaa. ts kuparitahnaa.......
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...