Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

jalat

Tilanne on siis se että skootteri ei tee yhtään mitään. Valot ei syty ja startti ei kierrä yhtään. Siis ei kuulu mistään mitään kun painan starttausnappia. Ihan yhtä hiljaista kun olisi ilman akkua :(

Menen nyt koittamaan yleismittarilla meneekö tuon sulakkeen läpi mitään jännitettä.

Voiko akku olla nyt sitten sökö. Tosiaan skootteri (ja varmaan akkukin) on vajaa vuoden vanha.

Akun rikkoutumiseen voisi myös viitata se että siinä akussa kun oli sellainen yksi sentin kokoinen kuminen hattu päällä. Heilautin sormella sitä niin kauhea paineen pihinä tuli ulos. Eli onko se akku  kiehuhut sököksi?

Mähän en näistä tiedä mitään...
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Joo se on akku sökönä. Sulake oli ehjä. Toin pihalta hetki sitten skootterin sisälle. Se oli ollut käyttämättä parisen tuntia. No väänsin avaimesta ja valo syttyi parkkeihin. Starttausta yrittämään. Töks. Yksi pieni töks kuului ja valotkin sammui. Eli akusta loppui tehot.

Sitten huomasin että valot kun on pois päältä ja vääntää avaimesta päälle, niin bensamittari lähtee hiljaa nousemaan. Sitten kun koittaa laittaa valoja katkaisimesta päälle, niin valoja ei syty, mutta bensamittari lähtee laskemaan. Ja kun taas valokatkaisin pois päältä, niin se bensamittari taas nousee.

Eli kertokaatte viisaat, onko tuo akku nyt sitten kiehunut rikki? :(
Ja mistäköhän kannattaa ostaa uusi akku? Varmaan samoilla notuleilla kannattaa ostaa?
Ja jos joku kertoo löytyykö tampereelta jostain järkevällä hintaa, niin vinkkejä otetaan vastaan.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Jaahas. Polkemalla lähti käyntiin. Eli akku ostoksille.

Se luottamus siihen lidlin Tronic laturiin. Vielä tarkistin ohjeesta, että sen vihreän ledin pitäis sammua kun varaus on täynnä ja sitten siirtyä pienemmällä teholla ylläpito-moodiin.

Jos tuota talvella käyttää, niin ei varmaan uskalla 3-5h kauempaa käyttää.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Skodepaappa

Lukaiseppas se ohje tarkemmin. Vanhoilla/huonokuntoisilla akuilla se ledi ei välttämättä sammu. En oikein jaksa uskoa, että tuo yksi lataussessio olisi akkusi totaalisesti tuhonnut. (Voin olla väärässäkin)

Tarkista muuten piruuttasi skoden latausjännite, eli paljonko voltteja se lykkää akulle tyhjäkäynnillä ja reilummilla kierroksilla. Jos akulle pukkaa reilysti yli 14,5V säätimessä on vikaa. Se on saattanut keittää akkusi kuiviin.

Niin Biltemasta kait saa melko edukkaasti akkuja Tampesterissakin.

Lähteekö Tappara sunnuntaina kesälomille?   ;D
I am a rolling stone...

jalat

Kappas biiiiiltemastahan noita  saa alta 20e:lla akkuja. Voikos sen laturin antaman virtamäärän mitata suoraan akun navoista kun käydään tyhjäkäynnillä ja kierroksilla? Vai tarviiko se mitata juuri itse laturista? Eli tuleeko häviöitä matkalla akulle? tuskin...?

Huomenna ajattelin että jos on aurinkoista, niin käyn vetäsemässä 10km lenkin. Luulisi että akku siinä vähän latautuisi jos latautuisi. Sen jälkeen koitan starttaako napista. Jos starttaa, niin ihmetyttää koko touhu ja syytän vain laturia :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Lainaus käyttäjältä: Skodepaappa - 28.03.08 - klo:21:53
Lukaiseppas se ohje tarkemmin. Vanhoilla/huonokuntoisilla akuilla se ledi ei välttämättä sammu. En oikein jaksa uskoa, että tuo yksi lataussessio olisi akkusi totaalisesti tuhonnut. (Voin olla väärässäkin)

Tässä on suora selostus lidlin laturista:


"TOIMINTASELOSTUS
Tällä automaattisella pistokelatauslaitteella voidaan ladata kaikkia 2V, 6V ja 12V lyijyakkuja automaattisesti. Jos latauslaitteeseen liitetty akku latauksen aikanasaavuttaa varausloppujännitteen latausvirta pienennetään akun suojaamiseksi ylilataukselta.

Täyselektronisen jännite- ja virtarajoituksen ansiosta laitteeseen liitetty akku pidetään aina optimaalisessa latauksessa ja samalla estetään vaarallinen ylilatautuminen ja siitä syntyvä räjähdyskaasu! Turvakytkeentäpiiri estää jännitteen syntymisen latauspuristimiin, niin kauan kun latauslaitteeseen ei ole kiinnitetty akkua.
...
...
KÄYTTÖOHJEET
Vastakohtana yksinkertaisiin latauslaiteisiin nähden, ei tämän automaattisen pistokelatauslaitteen latausvirta ole vakio, vaan seriippuu monesta tekijästä. Nämä ovat mm. akun lataustila, akun ikä, akkumalli ja akun kapasiteetti. Lisäksi on merkitystä sillä kuinka paljon akkua oli purettu ennen latausta.
Jos akulta on otettu voimakas virta, alkaa lataus suurella alkuvirralla (maks. 0.6A) , joka lyhyen ajan kuluttua pienenee. Tämä tarkoittaa, että latausvrita pienenee akun jännitteen noustessa.

Latauksen lopussa (akku on täynnä) sammuu tavallisesti vihreä LED. Vanhoissa akuissa saattaa kuitenkin virrata vielä pieni jäännösvirta (akun vuotovirta). Riippuu vuotovirran suuruudesta, jos latausmerkkivalo tässä tapauksessa sammuu. Uudemmissa akuissa LED sammuu, kun akku on täydessä varauksessa. Voidaan ladata eri kapasiteetin omaavia akkuja. Suuremmissa akuissa on pidempi latausaika ja pienemmissä akuissa lyhyempi. Itse lataukselle ei ole merkitystä, onko akku vain osittain tai kokonaan purkautunut.
"


En olisi kirjoittanut tuota, ellei kymmensormijärjestelmä olisi jotenkin hallussa  :)
Jos siinä on kirjoitusvirheitä, niin se on vaan jazzia  ::)

Eli mulla ei se ledi sammunut varmaan siksi että se oli "vanha" akku, vaikka skopo on vaan vuoden vanha. No oli miten oli, niin huomenna se selviää lataako se siihen enää mitään ja pysyykö se lataus. Jos ei niin biltema kutsuu.

Kiitos kaikille vielä. Jos jollain on jotain rakentavaa vielä, niin saa toki jatkaa aiheessa.

Se jäi vielä ihmetyttämään, että eikö skoottereissa ole tosiaan kuin se yksi sulake vain?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

#51
Lainaus käyttäjältä: jalat - 28.03.08 - klo:22:48
Kappas biiiiiltemastahan noita  saa alta 20e:lla akkuja. Voikos sen laturin antaman virtamäärän mitata suoraan akun navoista kun käydään tyhjäkäynnillä ja kierroksilla? Vai tarviiko se mitata juuri itse laturista? Eli tuleeko häviöitä matkalla akulle? tuskin...?

Huomenna ajattelin että jos on aurinkoista, niin käyn vetäsemässä 10km lenkin. Luulisi että akku siinä vähän latautuisi jos latautuisi. Sen jälkeen koitan starttaako napista. Jos starttaa, niin ihmetyttää koko touhu ja syytän vain laturia :)
Biltemasta olen täällä Tampesterissa itse hakenut. Kun ajat sen 10 km lenkin, niin todennäköisesti pystyt starttaamaan akulla mikäli välittömästi sammutettuasi skootterin starttaat uudelleen, mutta et myöhemmin (eli sökö mikä sökö).  Itse olen mitannut laturin antaman virtamäärän korjaan. jännitteen kyllä suoraan akun navoista, ei siinä häviöö tule.

Ja en ole nähnyt missään skootterissa kuin sen yhden sulakkeen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Biltemassa näkyy olevan hyytelöakkujakin skoottereihin, olikohan hinta jotain 29 â,¬ muistaakseni.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 28.03.08 - klo:23:31
Biltemassa näkyy olevan hyytelöakkujakin skoottereihin, olikohan hinta jotain 29 â,¬ muistaakseni.
Juu niin on. Itse olen pärjännyt hyvin noilla nykyisillä Bilteman "perusakuilla". Hyvin ovat toimineet, vaikka ovat välillä päässeet tyhjiksikin. Kannattaa ottaa ne akun mitat mukaan kun lähdet sinne Biltemaan, sillä eri kokoisia akkuja on siellä pirusti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

#54
McScatterin sivulta taisi löytyä akun mitat jos ei itse viitsi mittailla.  ;D

"Tewe, malli 6MF6. 12V, 6Ah. pituus 150mm, leveys 85mm ja korkeus 95mm. Sopii useimpiin kiinalaisiin skoottereihin heittämällä. Todella edullinen hyytelöakuksi. Tällä sahaa pitkään!!!"

http://www.mc-scatter.com/catalog/product_info.php?cPath=23_50_1344&products_id=15333

Skodepaappa

Akun navoilta onnistuu hyvin.

Mittaillaan siis jännitettä = Volttia, ei virtaa = Amppeeria. (nusnus)
I am a rolling stone...

jalat

Polkemalla vehje tosiaan käynnistyy ongelmitta toisella tai kolmannella polkasulla. Ajoin äsken 15km lenkin ilman valoja ja sammutin vehkeen, eikä se kyllä napista startannut enää ollenkaan vaikka heti yritin ajon jälkeen. Ei edes luvannut yhtään.

En oikein usko että se starttinappi olisi juuri sattumalta samaan aikaan hajonnut. Joten biltema kutsuu ensiviikolla.

Onko sillä kovin paljon merkitystä ostaako 4A, 5A vai 6A akun? Tuo nykyinen on 5A.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#57
Ota kotelosta mitat ja osta siihen niin iso Ah kuin saat.

Latauslaitteen kanssa sarjaan kannattaa panna yleismittari riittävällä mittausalueella ja seurailla latausvirtaa ajan kuluessa. Kirjata ylös ja seurata muuttuuko lataus akun käytön kuluessa. Senkin, onko kaikki kunnossa.

Jalat:
Sinä voi lainata virtaa autostakin, jos et tiedä onko starttausongelmaan syynä akku tai jokin muu.

Ostin myös Lidlin laturin. Kokeilen sitä juuri skoden akkuun, jossa ei ole ilmennyt ongelmia ja ajomatkaa on aina runsaasti per startti.
Jännite 13,96 V ja virta 0,07 A laturi kytkettynä.

Lisäys:
Neljässä tunnissa latausvirta putosi  0,01 Ampeeriin, joten laturi toimii kuten on luvattu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.03.08 - klo:16:21
Jalat:
Sinä voi lainata virtaa autostakin, jos et tiedä onko starttausongelmaan syynä akku tai jokin muu.

Ostin myös Lidlin laturin. Kokeilen sitä juuri skoden akkuun, jossa ei ole ilmennyt ongelmia ja ajomatkaa on aina runsaasti per startti.
Jännite 13,96 V ja virta 0,07 A laturi kytkettynä.

Tuli mieleen että mullahan on sellainen startti boosteri jolla saa autonkin käyntiin jos akku on finito. 12V ja 5 sekunnin ajan se puskee 600A. Jumpstartteriksikin noita kutsutaan. Täytyy testata sillä lähteekö tuo starttinapista käyntiin, kun olen kytkenyt sen skootterin akkuun kiinni.

Muistaakseni latauksen jännite lidlin laturilla itsellänikin oli 13.8-13.9V. En muista tarkkaan.
Mitataanko virta laittamalla yleismittari sarjaan akun kanssa laturille? Se on itselle vähän epäselvää  ???
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Lainaus käyttäjältä: jalat - 29.03.08 - klo:16:50
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.03.08 - klo:16:21
Jalat:
Sinä voi lainata virtaa autostakin, jos et tiedä onko starttausongelmaan syynä akku tai jokin muu.

Tuli mieleen että mullahan on sellainen startti boosteri jolla saa autonkin käyntiin jos akku on finito. 12V ja 5 sekunnin ajan se puskee 600A. Jumpstartteriksikin noita kutsutaan. Täytyy testata sillä lähteekö tuo starttinapista käyntiin, kun olen kytkenyt sen skootterin akkuun kiinni.

Muistaakseni latauksen jännite lidlin laturilla itsellänikin oli 13.8-13.9V. En muista tarkkaan.
Mitataanko virta laittamalla yleismittari sarjaan akun kanssa laturille? Se on itselle vähän epäselvää  ???
Hyvä että kysyit. Mittareissa on isompi mittausalue virralle yleensä eri liittimestä. Se on kyllä merkitty. Koska tuossa tulee vain 0,6 A, niin yleensä mittarit kestävät sen tai niiden sulake joka kärähtää liian kovasta virrasta. Jos sarjakytkennässä on akku, laturi ja mittari, ei se vioitu.

Mutta tämä on jännitteen mittailuun verraten tarkkaa puuhaa, koska akusta voi tulla kovat virrat ja sillä saa vaikka metallisen kellonrannekkeen hehkumaan. Virtaa mitataan aina vastusta vasten.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04