Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Fude Sport pätkii lämpimänä

Aloittaja turunen45, 22.08.11 - klo:16:46

« edellinen - seuraava »

turunen45

Lainaus käyttäjältä: Ilmaruuvi - 23.08.11 - klo:16:07
" Miten tulpan vaihto auttoi noin kun kone oli jo kuuma? "

Uusi tulppa, niin ikään sylkee kipinää helpommin ja kipinä on voimakkaampi. Kestää hetken ennen kuin turmeltuu vääristä seoksista tai huonosta palamisesta.
CDI:nhän sinä vaihdoit jo. Mitenkä olisi puolan vuoro? Kokeileppa varovasti kädellä onko puola tulikuuma kun pätkimistä syntyy. Eli se mötikkä mihin tulpanjohto tulee kiinni. Puola aiheuttaa pätkimistä ja nykimistä esim. ylikuumentuessaan. Voit toki mitatakkin mutta lukemiin en luottaisi. On tuo puola niin mystinen kapistus joskus.
En vaihtanut Cditä, kokeilin vain toisella ennen kuin tulppa vaihdettiin. ja kun tutkailin puolan toimintaa niin ei se ollut kuuma.

turunen45

Hmm... olen tuossa nyt räpläillyt skobaa ja ei näytä vika olevan sähköpuolelta. kokeilin kokonaan uudella puolalla, puolanjohdolla ja tulpanhatulla mutta se ei ollut vikana. CDI ei myöskään vaikuttanut olevan syypää. olen huomannut että kylmänä toimii todella hyvin mutta hetken päästä alkaa röpöttämään korkeilla kierroksilla ja myöhemmin vielä kaikilla kierroksilla. eli voisiko olla sittenkin benza puolella vikaa. mikäs olisi hyvän kokoinen suutin tällaiselle pelille? ja voiko ryypyn jättää päälle leikkaamalla johdot katki?

VariJari

Lainaus käyttäjältä: turunen45 - 25.08.11 - klo:13:25
Hmm... olen tuossa nyt räpläillyt skobaa ja ei näytä vika olevan sähköpuolelta. kokeilin kokonaan uudella puolalla, puolanjohdolla ja tulpanhatulla mutta se ei ollut vikana. CDI ei myöskään vaikuttanut olevan syypää. olen huomannut että kylmänä toimii todella hyvin mutta hetken päästä alkaa röpöttämään korkeilla kierroksilla ja myöhemmin vielä kaikilla kierroksilla. eli voisiko olla sittenkin benza puolella vikaa. mikäs olisi hyvän kokoinen suutin tällaiselle pelille? ja voiko ryypyn jättää päälle leikkaamalla johdot katki?

Bensapuolta ehdottelin edellisellä sivulla.. 85 on suuttimessa varsin hyvä/yleinen lähtötilanne,  ryypyn johdoille on ihan liitos siellä 50cm päässä ryypystä, ei tarvitse katkoa. Juu, ryyppy jää pois pelistä vähäksi aikaa jos johdot ottaa irti mutta kun/jos kaasutin lämpiää niin ryyppykin voi mennä pois päältä (jos se toimii)

Edit: tarkoitin siis että ryypyn sähkömekaaninen toiminta jää pois pelistä johdon irroittamalla, eli ryyppy jää päälle :)
Harrastelussa: bt49qt-12

Samppa

En nyt lukenut koko ketjua, mutta...

Ryyppy on oletusarvoisesti aina päällä (mäntä ylhäällä). Kun ryypylle menee virtaa, vaha laajenee ja työntää ryyppymännän ja siinä mukana myös neulan alas, jolloin ryyppysuutin sulkeutuu (ryyppy menee pois päältä). Sama ilmiö tapahtuu ainakin osittain kesäkelillä myös moottorin lämmön vaikutuksesta (lämpö johtuu kaasarille ja sitä kautta ryyppyyn), vaikka ryypylle ei jostakin syystä menisikään virtaa.

Kuulostaa siltä, että ryyppy ei mene jostakin syystä pois päältä. Yleisoireina ovat tällöin röpötys, mustat pakokaasut, meinaa sammua tyhjäkäynnillä, ei ota kierroksia ja tehottomuus. Myös tulpan väristä pystyy päättelemään, että kone käy rikkaalla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

turunen45

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 25.08.11 - klo:14:25
En nyt lukenut koko ketjua, mutta...

Ryyppy on oletusarvoisesti aina päällä (mäntä ylhäällä). Kun ryypylle menee virtaa, vaha laajenee ja työntää ryyppymännän ja siinä mukana myös neulan alas, jolloin ryyppysuutin sulkeutuu (ryyppy menee pois päältä). Sama ilmiö tapahtuu ainakin osittain kesäkelillä myös moottorin lämmön vaikutuksesta (lämpö johtuu kaasarille ja sitä kautta ryyppyyn), vaikka ryypylle ei jostakin syystä menisikään virtaa.

Kuulostaa siltä, että ryyppy ei mene jostakin syystä pois päältä. Yleisoireina ovat tällöin röpötys, mustat pakokaasut, meinaa sammua tyhjäkäynnillä, ei ota kierroksia ja tehottomuus. Myös tulpan väristä pystyy päättelemään, että kone käy rikkaalla.

Juu ei tuo ryypyn kanssa leikki auttanut. eikä myöskään 85 suutin (alkuperäinen oli 79). mutta tosiaan voiko skootterin hajonnut putki aiheuttaa pätkimistä? mitä pidempään ajaa, sen pahemmin pätkii. kylmänä pääsee nippanappa 60kmh vauhtiin mutta sitten alkaa röpötys ja vauhti hyytyy.

Olen siis kokeillut:
-Toisella vakio cdillä
-toisella puolalla, hatulla ja johdolla
-toisella kaasarilla
-tulpalla (auttoi vähän)
-power filterillä (auttoi aika paljon)
-Seosta säädellä
-irroittaa ryypyn johdot

Silti röpöttää, nykii ja pätkii lämmetessään.

Paljonkohan korjaamo verottaisi tästä hommasta?

VariJari

Lainaus käyttäjältä: turunen45 - 25.08.11 - klo:18:36

-irroittaa ryypyn johdot

Silti röpöttää, nykii ja pätkii lämmetessään.

Jos irrotat ryypyn johdot niin ryyppy on sitten päällä, jos ryyppy on päällä vielä muutaman minuutin kuluttua kun kone alkaa lämmetä niin se todennäköisesti aiheuttaa jotain röpötystä aivan kuten ylisuuri pääsuutin.

Ryyppy on testattava esim. tämän sivuston ohjeen mukaan mahdollisesti irrallaan ja sekään ei vielä takaa 100% ryypyn oikeaoppista toimintaa. Ryyppymekanismin voi toki poistaa hetkellisesti mutta sitten pitää tulpata ryypyn röörit hyvin että bensa ei viellä virtaile..

turunen45

Voikos staattori aiheuttaa pätkimistä sytkässä lämmetessään? ajoin tuossa kaupalle ja takaisin ja yhtäkkiä huomasin semmoisen rätisevän sivuäänen oikealta puolelta. luulin aluksi että ruosteinen metallinpala on irronnut änkkään mutta huomasin että magneetto (Vai onko se nyt staattorivaimikälie?) iskee kipinää kopan alla. eli siis joka muutaman kierroksen välein säräytti näkyvän kipinän jossain sen muovikopan alla ja sitä mukaa lamput välähtelivät ja välillä sytkä pätkäisi? mites tuon selvittämistä tai korjausta pitäisi lähteä lähestymään?

pekpel

Kuori pois ja magneetto veks, olipa siellä mitä tahansa rikki niin korjaus on helpompaa kun on magneetto pois edestä.
Ulosvetäjää kehiin, ei lähde muuten irti, ja siellä on se pieni kiila akselilla, älä hukkaa sitä..
Toivottavasti on vain johdon kuori hankautunut rikki pyörivää magneettoa vasten..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

turunen45

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 25.08.11 - klo:23:27
Kuori pois ja magneetto veks, olipa siellä mitä tahansa rikki niin korjaus on helpompaa kun on magneetto pois edestä.
Ulosvetäjää kehiin, ei lähde muuten irti, ja siellä on se pieni kiila akselilla, älä hukkaa sitä..
Toivottavasti on vain johdon kuori hankautunut rikki pyörivää magneettoa vasten..

Minulla ei ole tuollaista ulosvetäjää ja muutenkaan paljoa kokemusta magneeton sisuksista. taidan itse ottaa vain paineilmaa ja puhaltaa puhtaaksi ja katsoa mistä vika kiikastaa. jos näyttää pahalta niin vien korjaamolle mutta jos on vain johto rispaantunut poikki niin eiköhän sen jollain eriste-teipillä saa korjattua.

Coastside

Mulle kävi kerran niin että staattorin toinen kiinnityspultti irtosi ja hankasi kiekon niittien päihin pitäen rätisevää ääntä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Magneettopuoli on helppo purkaa (ja saada vielä kokoonkin). Kuten pekpel laittoi, ulosvetäjä kyllä tarvitaan. Tai no, onhan noita tullut avattua ilmankin, mutta on tullut myös lohkovaurioitakin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

turunen45

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 26.08.11 - klo:11:48
Mulle kävi kerran niin että staattorin toinen kiinnityspultti irtosi ja hankasi kiekon niittien päihin pitäen rätisevää ääntä.

No melkein sama kävi minullakin. otin magneeton kopan irti ja pällistelin kun pyörän alla toljottaa sytytystulppa. hetken vääntämisen jälkeen sain sen irti mutta se ei auttanut pätkimiseen silti ollenkaan.

Olen nyt käynyt kaikki asiat läpi jotka mielestäni voivat aiheuttaa pätkimistä... ja kun tuo pätkii ainoastaan lämpimänä. voiko sylinterissä jokin aiheuttaa tällaista pätkimistä?
vai onko jotain sähköpuolella mitä olen missannut...

Ja kun tuosta on putki hajalla niin voiko se hajottaa jotain mukanaan että aiheuttaisi pätkimistä?

Mitäs tässä olisi vielä kotikonstein kokeilulla korjattavissa?

pekpel

Karsta voi tehdä myös tuollaista, alkaa hehkumaan vasta kuumana ja aiheuttaa ennenaikaisen sytytyksen..
Harvinaisempaa nykyään, mutta ei mahdotonta.
Putken vaikutus käyntiin on 2T koneilla iso, 4T koneilla paljon paljon pienempi.. paitsi jos sulla on kiinni se saasteenkierrätys systeemi, saa sieltä liikaa ilmaa, hmm ja se alipaineohjattu venttiili.. pitääpä oikein tuumata tuota..

"pyörän alla toljottaa sytytystulppa"
Ymmärsinkö oikein että toinen staattorin pultti otti kiinni magneettoon?
Otit sen pois? Laitoitko tilalle ehjän vai onko staattori kiinni nyt yhdellä pultilla?
Voi olla mahdollista että staattori on saanut kipiää, vannomaan en mene.. Pitäis mitata eristyvastukset runkoon (jup, voi mitata yleismittarilla, mutta eristysvastusmittari olis parempi) ja itse staattoriin sisäinen käämitys.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

turunen45

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 26.08.11 - klo:21:58
Karsta voi tehdä myös tuollaista, alkaa hehkumaan vasta kuumana ja aiheuttaa ennenaikaisen sytytyksen..
Harvinaisempaa nykyään, mutta ei mahdotonta.
Putken vaikutus käyntiin on 2T koneilla iso, 4T koneilla paljon paljon pienempi.. paitsi jos sulla on kiinni se saasteenkierrätys systeemi, saa sieltä liikaa ilmaa, hmm ja se alipaineohjattu venttiili.. pitääpä oikein tuumata tuota..

"pyörän alla toljottaa sytytystulppa"
Ymmärsinkö oikein että toinen staattorin pultti otti kiinni magneettoon?
Otit sen pois? Laitoitko tilalle ehjän vai onko staattori kiinni nyt yhdellä pultilla?
Voi olla mahdollista että staattori on saanut kipiää, vannomaan en mene.. Pitäis mitata eristyvastukset runkoon (jup, voi mitata yleismittarilla, mutta eristysvastusmittari olis parempi) ja itse staattoriin sisäinen käämitys.
Juu. tosiaan tuo putki on änkän juuresta kokonaan poikki. ja mistä tietää että onko tuo saasteenkierrätys homma?
Ja karsta missä? koneessa vai putkessa?
Alipaineohjattu venttiili?

Mutta siitä staattorista että kopan sisään näyttävästi joskus tippunut sytytystulppa vaihto operaatiossa ja se oli tärissyt tiensä magneeton vauhtipyörän alle. se siellä sitä kipinää löi mutta ei auttanut pätkimiseen se poisto ei. ja on kaikilla pulteilla kiinni.

Ja minulla on jonkin sortin mötikkä putken alkupäässä kiinni mutta luulen sen olevan katalysaattori tai jokin muu koska se menee ilmanputsariin kiinni..
Voisin huomenna kokeilla koko sähköpuolen tarkistusta ja putken vaihtoa.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: turunen45 - 26.08.11 - klo:22:57

Ja minulla on jonkin sortin mötikkä putken alkupäässä kiinni mutta luulen sen olevan katalysaattori tai jokin muu koska se menee ilmanputsariin kiinni..

siis semmoinen pieni lyhyt putki lähtee pakarista sellaiselle pikku laatikolle josta taas letku ilmanputsarille?
Pakokaasujen/katalysaattorin "ilmapumppu", tuo pakokaasuihin hieman happea lisää, parantaa katin toimintaa?! Toimii pakopulssituksella josta saa voimansa imaista sitä ilmaa (pakokaasut ei siis mene ilmanputsariin tuosta)
Saastehömpötyksiä siis..