Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

mopo-skootterin renkaiden pito

Aloittaja keijopel, 03.09.07 - klo:05:32

« edellinen - seuraava »

keijopel

Mistähän voisi löytyä ko.renkaita pirkanmaan suunnalta?

A_sentaja

Jos siellä mp-liike, niin sieltä jos ei hyllyssä niin pyydä tilaamaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

saitek

Kaaduin sateisella puusillalla. Vauhti oli pieni ja ennen sillan loppua jarrutin vielä lisää, jolloin mopo lähti suoraan käsistä.
Jäin miettimään, että olisiko toisilla renkailla pito ollut yhtään sen parempaa. Ehkä maalaamaton märkä puupinta vain yksinkertaisesti on liukas renkaista riippumatta. Samoin toisinaan tuntuu, että ajotiellä pito on heikomman oloinen, kuin pyörätiellä, missä pinta on erilainen (enemmän bitumia tms. sidosaineita, vähemmän nastojen kuluttamaa asfalttia). Mutta tuo jälkimmäinen on kyllä pelkkä mutu-tunne ja todennäköisesti vääräkin. Mutta suojateiden valkoinen maalipinta ja asfaltin repeämiä paikkaavat mustat juovat (mitä lienevätkin) on minusta oikeasti liukkaampia asfalttiin verrattuna.
Tuskin nuo perusrenkaat mitään huippulaatuja ovat, mutta onko yleensä sillä mitään oleellista merkitystä?

pugt200

Eri rengasmerkeissä on eroja mutta kuviossa vielä enemmän. Jos ajelee pelkästään asfalttiteillä, niin kannattaa panostaa parempaan merkkiin (pirelli, michelin jne, jne) mutta muuhun ajoon esim Savalta löytyy keskihintaista "jokasään" kuviokumia. Isommissa skoottereissa näillä on enemmän merkitystä mutta kyllä moponkin pito lisääntyy rahalla.

Coastside

Märkä puu on varsinkin likaisena hyvin liukas. Siltoja pinnoitettiin asfaltilla kun puiset sillat aiheuttivat onnettomuuksia. Esimerkiksi Sammy Babitzin, kuoli puusillalta alkaneeseen liirtoon seitkytluvulla. Minä kaaduin puisella tasoristeyksen sillalla noihin aikoihin.

Kiinalaiset Duro - renkaat ovat hyviä, vaikkei nekään halvimpia ole. Kumma kyllä minun surkein rengaskokemus on Michelin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

Nuo puusillat kannattaa aina ajaa hiljaa. Hengenvaarallisia. Jos mahdollista niin ei käännä yhtään kun ajaa moisella. Polkupyörällä joskus meinannut ajaa sillalta kun pääsi yllättämään moinen.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

ilborg

Fillarilla monesti mennyt noilla. Sitten alkaa olemaan liukasta, kun on kuuraa tullut pinnalle:) Ei silti, varovastihan noista on ajettava, kun pitoa on oikeasti aika vähänlaisesti asfaltin jälkeen.

Mopon vakiorenkaat on kyllä suoraan sanottuna niin hanurista, että voi olla osin siitäkin. Tuntuu sateisessa mutkassa, että vaikka kuinka hidastaa, niin silti tuntuu, että perä välillä meinaa lähteä irti. Kuivalla kelillä taas tulee välillä ajettua niin, että seisontatuki raapaisee maata:) Ei auton kanssa kyllä mielestäni noin selvää eroa ole satella, vaikka ero ihan selvä silläkin on. Autoissa tosin on yleensä yleis-renkaat, ja mopoissa jotain katurenkaita. Fillarillakin aika sama juttu.

Pyrres

Kyllä se autoissakin on yhtä selvä, kokeileppa ajaa halpisrenkailla autolla niin sama homma, ihan jees kuivalla mutta heti jos tulee kostea läntti niin se pito katoaa samantien. Itsellä kuplassa on jotkin kiinarenkaat jotka pitävät kuivalla kiitettävästi, mutta heti jos edes menet mutkan lähelle 20km/t kovempaa niin on perä sivulla.
Ajovälineet:

FrozenCorpse

Oman mopon vuoden ikäiset karkeahkot maastorenkaat on liukkaat sateella. Pehmeämpää kumia ku entiset, mutta voi olla, että teillä on veteen sekoittunutta öljyä, joka tekee tiestä vieläki petollisemman.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

tapza

Mulla olis myös varmaan uusien renkaitten hankinta edessä. Nykyisillä tulin lähes kävelyvauhtia mutkaan kun etupyörä meni alta, sateella. Meni kyllä täydellisesti luottamus noihin renkaisiin (Kymcon alkuperäiset) ja hirvittää ajaa joka kerta kun asfaltti on märkä. Kuviota renkaissa kuitenkin vielä on jonkin verran...

Olen melko tuore skootteri kuski ja juuri minkäänlaista tuntumaa ei ole ehtinyt tulla. Kysymys onkin että miten hyvin noiden renkaiden kuuluisi pitää märällä asfaltilla. Onko jarrutettava alle kävelyvauhtiin joka kerta kun vähän meinaa kääntää?

Eli jos ostan uudet renkaat niin onko toivoa että pitoa olis edes sen verran että vois sateella kurviin vähän kallistaa?? Ja mitkä renkaat kannattaisi ostaa? Hinnalla ei suurta merkitystä ole...

Coastside

Kyvyt kehittyvät tuhansien luiston oikaisujen teon myötä. Mestaritasoisella on, urheilussakin yleisesti, noin 10 000 harjoitusta. Leikkivä ote hieman hankalissa paikoissa opettaa yllättävän hyvin. Hiekalla, märällä nurmikolla ja lumella, mieluiten fillarilla antaa tuntumaa luistoihin. Nurtsi ja lumi ovat kulkineelle ystävällisiä.

VAIN HARJOITTELU KEHITTÄÄ: Asia on saatava lihasmuistiin jotta reaktio on välitön ja oikea. Niillä asioilla kuin häpeällä, riskillä ja ajokin vaurioilla ei ole painoarvoa sen rinnalla että saa ajonsa kuntoon. Liikenteessä virheet voivat koitua paljon pahemmaksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Mester

Itse ajelin noilla kymcon 2vuotta ja läpi viime talven ja todella laadukkaat renkaat on ollut, talvellakin ollut pitoa paljon enemmän kuin kavereiden nastarenkaissa.
Noista nykyisistä duroista en voi sanoa samaa sillä vähän väliä lähtee takarengas alta.

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: tapza - 02.10.09 - klo:14:13
Mulla olis myös varmaan uusien renkaitten hankinta edessä. Nykyisillä tulin lähes kävelyvauhtia mutkaan kun etupyörä meni alta, sateella. Meni kyllä täydellisesti luottamus noihin renkaisiin (Kymcon alkuperäiset) ja hirvittää ajaa joka kerta kun asfaltti on märkä. Kuviota renkaissa kuitenkin vielä on jonkin verran...

Olen melko tuore skootteri kuski ja juuri minkäänlaista tuntumaa ei ole ehtinyt tulla. Kysymys onkin että miten hyvin noiden renkaiden kuuluisi pitää märällä asfaltilla. Onko jarrutettava alle kävelyvauhtiin joka kerta kun vähän meinaa kääntää?

Eli jos ostan uudet renkaat niin onko toivoa että pitoa olis edes sen verran että vois sateella kurviin vähän kallistaa?? Ja mitkä renkaat kannattaisi ostaa? Hinnalla ei suurta merkitystä ole...

Ensinnäkin, miten vanhat renkaat nuo ovat? Itse en tiedä skootterin renkaista mitään merkeistä mutta kannattaa varmaan luottaa näihin perinteisiin laatumerkkein, Pirelli, Michelin ym ym. Joku varmaan osaa valottaa enemmän.

Toisekseen millä tavalla käännät ja kallistat mutkaan. Silläkin on merkitystä. Jos käännyt oikealle niin mihin suuntaan käännät ohjaustankoa? Jos käännät oikealle niin ajat ns väärällä tekniikalla joka osaltaan voi vaikuttaa hallinnan menetykseen. En tiedä oletko kuullut tuosta ns vastaohjauksesta (tiedän että väärä termi) mutta selitän silti. Eli jos haluat kääntyä oikealle, niin käännä ensin ohjaustankoa vasemmalle jolloin skootteri/mopo/polkupyörä/mp alkaa kallistua silloin oikealle koska etupyörä alkaa mennä alta ja siinä vaiheessa sitten kun kallistus on oikea niin voi hellittää ohjaustankoa ja antaa ns skootterin viedä oikeaan suuntaan, itse kallistusta säätäen, ei ns pyörää kääntäen. Vaatii opettelua aluksi, itse en ensin moista osannut ja hetki meni opettelessa, ja nyt vasta alkaa tulemaan refleksinä esim väistöissä.

Jos kerran olet aloitteleva kuski niin suosittelen hyvin lämpimästi ison parkkialueen etsimistä ja siellä harjoittelua, hiekalla voi sitten harjoitella ns liukkaita kelejä. Itsellä tapana aina niin autolla kuin muillakin härveleillä mennä ja harjoitella ns ääritilannekäyttäytymistä edes jotenkuten, saa paljon paremman käsityksen miten laite reagoi mihinkin, miten poikittain härveliä voi pitää ilman että perä lähtee, milloin kannattaa jarruttaa, milloin ei, miten saa nopeiten pysähtymään ym ym.
Ajovälineet:

tapza

Renkaat on jo pari vuotta vanhat ja selkeesti pitää kyllä uusia.

Olen kyllä tosta "vasteohjauksesta" kuullut, mutta olen ymmärtänyt että se on kovempiin nopeuksiin ja 20-30km/h vauhdissa se ei oikein toimi?? Mutta siis varmaankin käännän "väärällä" tavalla ja pitääkin tota "oikeaa" tapaa yrittää. Siinä pitää vaan "luottaa" että renkaat pitää kun vauhdissa kovasti kallistaa. Kuivalla asfaltillahan tätä ongelmaa ei ole. Kyllä silloin kanttaan ihan huoleti.

Ongelma vaan noitten ääritilanteiden harjoittelussa on se että voihan sitä itse vetää esim lätkäkamat päälle ja alkaa rällää ja testailee, mutta melko pian on kyllä skootteri siinä kunnossa että menee kaikki katteet, tanko, kahvat, peilit, vilkut, jne vaihtoon...

Mutta joo, siis varmasti lähden tästä hiekkakentälle varovasti kokeilemaan ja harjoittelemaan tota ajamista. Ei varmasti mene taidot hukkaan...

Pyrres

Juu siis ei ihan pikkuvauhdeissa toimi kovin hyvin, mutta TEORIASSA ihan 1km/t asti. itse käytän tuota kutakuinkin 20km/t ja nopeampiin vauhteihin. Ei siis tarvitse kauheasti vauhtia, ja heti kun alkaa tuntua että joku raja lähestyy niin sitten hellittää. Pikkuhiljaa esim sivuluisuja takajarrulla perää irroitellen enemmän ja enemmän. Ja paniikkijarrutuksia niin että saat tuntuman etenkin etujarruun että milloin rengas oikeasti lähtee alta. Ja kaartaessa jarruttelua/suunnan muuttelua kannattaa myös kokeilla kunhan uskaltautuu. Kun ottaa tarpeeksi pieniä askelia niin kyllä se siitä alkaa onnistumaan.

Ja tuo renkaisiin luottaminen on hiukan vaikeaa jos on vähääkään huonommat renkaat tai tietää että on liukasta. Itse en edellisen skootterin renkailla uskaltanut kantata läheskään yhtä kovaa kuin tällä uudemmalla missä paremmat renkaat. Esim nyt luottamusta ennen loppuu kallistusvara skootterista, keskituki ottaa maahan kuivalla asfaltilla ennen kuin renkaista loppuu pito. Ja sateellakin uskaltaa käytää kunnolla etujarrua. Edelliset olivat kovat ja huonot pitämään kostealla ja ties missä, ei vaan saanut mitään tuntumaa milloin pito katoaa, eivät antaneet minkäänlaista varoitusta kunnes pito olikin poissa.
Ajovälineet: