Uutiset:

Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ajo hallittavuus / turvallinen ajotapa

Aloittaja Hillevi, 02.09.07 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

Partanen

Jospa riihimäelläkin on käytäntö, että isoimman talon isäntä menee ensin, ja intin ajoneuvot lasketaan isoimman talon kalustoksi..  ;D

Nyt pitäisi muistaa, että tietyissä oloissa mopo/2-pyöräinen voi olla todella pahasti kuolleessa kulmassa autoilijalle. Sen auton tuulilasin pilari (a-pilari) saattaa peittää melko pitkäänkin samaan aikaan risteystä lähestyvän mopoilijan. Pari kertaa kävi itselleni niin viime kesänä, että autoilija ei ilmeisesti huomannut minua ollenkaan, kun tulimme samaan aikaan risteykseen. En tätä ensialkuun tunteenpurkauksiltani tajunnut, mutta myöhemmin mietin asiaa itse auton penkillä istuen. Sattumalta molemmilla kerroilla kyseessä oli C-mersu, tietysti yleistin.  ;) Mutta saattaahan olla, että mesen pilari on vielä sopivasti vinossa ja peittää vielä pahemmin näkyvyyttä. Kummassakaan tapauksessa mesekuski ei käyttänyt vilkkua, eikä risteyksessä ollut mitään muuta liikennettä. Jälkeenpäin ainakin halusin ajatella, että nuo autoilijat yksinkertaisesti eivät vain nähneet minua mopoineni.

Taas muuten yksi hyvä syy käyttää vilkkua, vaikka missään ei näkyisi ketään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Make

Lainaus käyttäjältä: Antti R - 08.09.07 - klo:07:15
Asvalttitiellä varottavia kohtia on irtokivet, kuopat, asvaltin pitkittäiset halkeamat ja jyrsitty asvaltti. Samoin reunaviivoja kannattaa varoa sateella.
Kaupungissa varon sateella erityisesti maalattuja suojatien viivoja, kaivonkansia ja ratakiskoja. Mukulakivipinta voi olla myös liukas.

Antin juttu kannattaa pitää mielessä. Nuo maalaukset jne ovat todella liukkaita sateella ja kosteina. Varsinkin näin syksy aamuisin kosteutta on ihan kiitettävästi, vaikka ei ole satanutkaan.

Itse myös paljon autoilevana olen pannut merkille, että skootteria ajaessa luulee että autoilijat näkevät sinut hyvin, mutta todellisuus on usein päinvastoin. Auton sisältä näkyvyys esim oikealle takaviistoon on todella huono. Tuota näkyvyyttä tarvittaisiin usein kun kääntyy oikealle pyörätien yli. Jos samaan aikaan pyörätietä pitkin takaapäin tulee skootteri "urku auki" on vaaranpaikka lähellä.

Kuten moni tässä on kirjoitellutkin, skootteria ajaessa kannattaa useimmiten luopua oikeuksistaan ja varoa varsinkin jos lähestyt pyörätien yli kääntyvää autoa takaapäin.

Itse olin pari vuotta sitten teilata yhden skootteristin juuri kyseisessä tilanteessa. Kaveri hurahti nokan ohi arviolta metrin päästä ja vauhtia oli reilusti yli 40kmh. Vaikka skootteristi olikin oikeassa, ei siitä olisi paljon ollut iloa kuskille, joka olisi aivan varmasti maannut sairaalassa, jos olisin ehtinyt hänen eteensä.

Olen myös kerran päässyt näkemään kyseisen kolarin. Siinä mopoilijan vauhti ei ollut erityisen kova, mutta kuski lensi kaaressa auton yli ja oli lähellä jäädä vielä toisella kaistalla ajaneen auton alle, joten varoivaisuuttaa tarvitaan.

A_sentaja

Aivan, eikä pidä näin syksyllä unohtaa myöskään isäntien traktoreita. Sellainen yhdistelmä kun kääntyy tai tulee eteen on iso vaara paikka, varsinkin jos traktorissa on vielä etukuormaaja ja takana vaikka 6 siipinen kääntöaura. Parempi malttaa ja väistää kuin kokeilla teräksen kestävyyttä suhteessa omaan päähän.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Juha

Lainaus käyttäjältä: aeroxtuning - 19.09.07 - klo:13:49
Aivan, eikä pidä näin syksyllä unohtaa myöskään isäntien traktoreita. Sellainen yhdistelmä kun kääntyy tai tulee eteen on iso vaara paikka, varsinkin jos traktorissa on vielä etukuormaaja ja takana vaikka 6 siipinen kääntöaura. Parempi malttaa ja väistää kuin kokeilla teräksen kestävyyttä suhteessa omaan päähän.
Tiedän itse mitä sieltä traktorin hytistä näkee, kun alla on satoja kilometrejä tiellä eri traktoreilla kaityylisillä keleillä. Sieltä ylhäältä traktorista ei tahdo nähdä yhtikäs mitään, traktorit joissa on etukuormaaja, ovat kaikista vaarallisempia risteyksissä, pahimmillaan traktorin etupää on jo 2-3m tiellä ennen kuin itse näkee 20 metriä risteävälle tielle. Myöskin traktorit ovat hieman hidas liikkeisiä kiihdytyksessä ja myöskin jarrutuksessa.

Irkku

Totta tuo traktorijuttu ja muutenkin olen ainakin itse yrittänyt pistää mieleeni että mitään ei saa pitää niin itsestään selvänä tuolla liikenteessäkään. Parempi hiukan katsoa ja varoa kuin lähteä kokeilemaan tuuriaan.

Tänään aamusella iski vastaan aika paha rasti kun oli märällä risteysalueella valtavasti perunoita maantiellä. Nopea vilkaisu peiliin ja keskemmälle tietä, nopeutta alas ja varovasti pujotellen perunat.  Olis siinä ollut meikäläisen talviset potut sen verran paljon niitä siinä oli, melkoinen vaaratekijä tuokin. Varmaan oli kurvissa kuormasta luisunut nämä potut tai jossakin jarrutuksessa.

Partanen

Jokaisella tielläliikkujalla on velvollisuus poistaa mahdollinen este ajoradalta. Tätä ei monet muista. Mutta milläs potut poistat, jos ei ole lapiota mukana.  ;D

Viikonloppuna oli joltakulta tippunut pari melkein kuution kokoista pahvilaatikko kehä kolmoselle. Laatikot oli tosi pahasti kaistojen välissä katkoviivan päällä, ja heti mäennyppylän jälkeen. Pysähdyin tien sivuun, ja totesin laatikoiden pudottajan soittelevan puhelimella ojan pohjalta. Auto ja peräkärry olivat jonkin matkan päässä hätävilkut päällä. Sen verran oli kuitenkin liikennettä, etten henkeni uhalla lähtenyt estettä poistamaan. Laatikot sitomatta jättänyt ruudinkeksijäkin oli ollut juuri yhteydessä hätäkeskukseen, ja apua oli ilmeisesti tulossa. Tuntui häijyltä jättää lootat siihen muita vaarantamaan, mutta minkäs teet. Piennar oli niin kapea, ettei sitä pitkin päässyt peruuttamaan enää mäennyppylällekään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Nämä lastin putoamiset on kyllä pahoja. Silloin tällöin näkee tiellä vaikka mitä tavaraa. Esimerkiksi Tampereelta Helsinkkin johtavan moottoritien rampilla oli kerran sohva ja mies peräkärryineen ihmetteli vieressä, että "mites tässä nyt näin kävi". Joskus liikenteessä tulee vastaan myös autoilijoita, joiden lastista lentelee koko ajan kaikkea pientä irtokamaa ajoradalle. Siinä sitten yrittää ajella 2-pyöräisellä perässä ja vilkutella valoja  >:(

Lastin sitomisessa tulisi käyttää tervettä maalaisjärkeä ja sitoa tavarat aina vähän liioitellen. Lisäksi esim. peräkärryä autolla vedettäessä tulisi ehdottomasti noudattaa ylänopeusrajoituksia ao. yhdistelmälle.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Juha

Myöskin kunnollinen peräkärry lastin painon ja koon suhteen olisi hyvä. Sillä pari viikkoa sitten minua lähti ohittamaan henkilöauto peräkärryn kanssa valtatiellä, ja ohituksen jälkeen kärry heilahteli auton takana pari metriä puolelta toiselle, ohjaten autoa, jotenka kuski joutui rajusti laskemaan nopeutta, ja itse joudun myös hiljentämään ja ajamaan ihan tien reunassa.

A_sentaja

Noita rojujen putoamisia näkee kyllä täällä savossakin, toissa kesänäkin eräällä mäkisellä ja mutkaisella tiellä oli jonkun koko muuttokuorma.. Ajoin kaikessa rauhassa enskalla kohti harjoitusrataa, niin ensin alkoi tulla kaapistoja vastaan, sitten hyllyjä, tuoleja sun muuta pienempää mööpeliä. Soitin paikalliselle isännälle, joka kävi ne sitten traktorin ja kurmaajan kanssa työntämässä ojan pohjalle. Mahtoi kaverilla naama venähtää kun pääsi kuormansa kanssa perille..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

FrozenCorpse

AHAHHAHHAHAHHAHAHAHHAHAH ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

nelitahti

tai sitten kyseessä oli uudentyyppinen sisustusohjelma nimeltään "keskellä luontoa"!! ;D
Ã,,kkiäkös tässä kauan menee kun mopolla ajelen...

A_sentaja

Joo, kyllähän se minuakin jälkikäteen nauratti makeasti. Vaan tosiasiassa jos vauhtia olisi ollut reilusti enemmän ja olisin pahki vetänyt, voisi ääni kellossa olla toinen. Kyllähän pienestä esteestä kisaenskalla vielä hyppää yli, mutta iso lipasto voisi jo sattuakkin.. :-\ En tänä päivänäkään tiedä kenen kalusteet siellä oli, mutta ne hävisi kyllä nopeasti sieltä ojan pohjalta. Taisi omistaja hakea ne yön pimeinä tunteina.. ;D

FrozenCorpse

Nyt on haaste ajella Tuusulaan kovalla sateella ja vielä ku on kylmääki. Kastun aivan läpimäräksi tuolla, mutta sille en mahda yhtää mitää nyt. On vaa kastuttava. Jospa tältä reissulta oppiski jotain?
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

teropa

Vanha aihe, mutta.

Kyllä ainakin tuolla Aprilialla vastaohjaus toimii jo tosi alhaisista nopeuksista, tyyliin >20kmh parhaiten. En tiiä sitte auttaako tuossa nuo 13" rattaat, vai mikä mutta todella luonteva on kääntyillä sillä. Ei tulisi edes mieleen kammertaa tankoa "polkupyörätyylillä" kun tuolla mopolla ajelee. Poislukien todella hitaat nopeudet, eli 10kmh tai alle.

Tero
ex. Aprilia SR 50 R Factory -08

Coastside

Uuden ajokin hallintaa täytyy aktiivisesti harjoitella niin monenlaisessa tilanteessa kun sen voi turvallisesti tehdä. Ajaminen metsäpoluilla on yllättävän kehittävää. Kaikkia ohjaustapoja joutuu käyttämään jotta etenee hyvin. Useissa malleissa vain on maavara täysin riittämätön tuohon.
Lumessa ja jäällä ajo myöskin, mutta siihenkin skode on toivoton.

Asfaltilla kannattaa omaksua peilejä vilkuileva asenne koska yllärit tulevat enimmäkseen sieltä. Nopea kaistanvaihto ja tehokas jarrutustekniikka pelastaa monelta. Perässä roikkujista kannattaa hankkiutua eroon heti.

Pelko että harjoitellessa kolhii itseään ja ajokkia, on sittenkin pientä verraten siihen että ylläritilanteissa osaamattomuuttaan joutuu auton kolhimaksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04